پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کردبچه:‌ مجموعه شعر «افراد» کتابی آموزشی برای شعر سپید است / سرودن شعر سپید از کلاسیک سخت‌تر است

لیلا کردبچه، شاعر، مجموعه شعر «افراد» سروده مهدی اشرفی را برای مطالعه پایان هفته پیشنهاد داد و گفت: افرادی که تازه شعر سپید را شروع کرده‌اند، می‌توانند با دید یک کتاب آموزشی به مجموعه شعر «افراد» نگاه کنند و از آن درس‌های زیادی یاد بگیرند.

لیلا کردبچه به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ به‌نظرم بهترین گزینه برای پیشنهاد مطالعه در حوزه شعر، کتاب «افراد» سروده مهدی اشرفی است، چراکه این کتاب یک سر و گردن از سایر کتاب‌های موجود در بازار بالاتر است و اگر بخواهیم کتاب‌های شعر را در چند سال اخیر بررسی کنیم، بدون شک این کتاب در لیست کتاب‌های برتر قرار دارد.

وی ادامه داد: این کتاب می‌تواند در روزگاری که تعداد علاقه‌مندان به شعر سپید زیاد شده است، کتاب بسیار مناسبی باشد و افرادی که تازه شعر سپید را شروع کرده‌اند، با دید یک کتاب آموزشی به این اثر نگاه کنند و از آن درس‌های زیادی یاد بگیرند.

این شاعر سپیدسرا در تشریح قلم مهدی اشرفی گفت:‌ مهدی اشرفی نگاه ویژه‌ای به دنیا دارد و همین دید نو و جدید، باعث متمایز شدن مجموعه شعر این شاعر از سایر کتاب‌ها شده است. در شرایط فعلی که جریان ساده‌نویس و زبان‌محور فضای شعری ما را اشغال کرده است، خلأ کتاب‌های اندیشه‌محور در کشور به شدت احساس می‌شود؛ به همین دلیل از انتشار این کتاب بسیار خوشحال هستم.

وی افزود:‌ اگر فردی حتی یک‌بار این کتاب را مطالعه کند، متوجه خواهد شد که کتاب از نظر زبانی بسیار سالم است و بیشتر اتفاقات در لحن اتفاق افتاده است؛ روشی که در کمتر کتابی با آن روبه‌رو می‌شویم. در کل می‌توان گفت که این کتاب الگوی بسیار مناسبی برای سالم‌نویسی است.

کردبچه در توضیح گسترش تعداد شاعران جوان در فضای مجازی اظهار کرد:‌ فضای مجازی فرصتی را فراهم کرده تا افراد مختلف هنرشان را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار دهند که این شرایط بسیار خوبی را برای شاعران تازه‌کار فراهم می‌کند، اما متاسفانه در بیشتر مواقع شاعران به‌جای استفاده از این شرایط، ضرر می‌کنند چراکه دچار توهم شاعر بودن می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که هر متن زیبایی را نمی‌توان شعر نامید گفت: برخی از دوستان تصور می‌کنند که شعر سپید یا آزاد به دلیل نداشتن وزن و قافیه آسان‌تر از شعر کلاسیک است، اما من چنین تصوری ندارم و به نظرم نبود وزن و قافیه کار را سخت‌تر می‌کند، چراکه شاعر از قدرت قافیه و وزن به شکل آشکار استفاده نمی‌کند و مجبور است حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.
 
لیلا کردبچه، شاعر و پژوهشگر ادبیات، در سال ۱۳۵۹ در تهران متولد شد. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دوره دکتری در رشته «ادبیات معاصر» در دانشگاه اصفهان است. «صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر»، «حرفی بزرگ‌تر از دهان پنجره»، «کلاغمرگی»، «چرا که نبودی»، «متون نظم: مجموعه ادبیات»، «متون نثر: مجموعه ادبیات، بلاغت و ساختار نحوی زبان شعر امروز» عنوان برخی از کتاب‌های اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها