در این جریان، از یکسو کیفیت و تعداد نمایشنامههای تألیفی و تئاترهایی که از نمایشنامههای ایرانی استفاده میکنند، ارزیابی شد و از سوی دیگر، وضعیت مؤسسات آموزش عالی در رشتههای مختلف در عرصه تئاتر، تمایل مخاطبان به خواندن نمایشنامههای ایرانی و خارجی، نگاه مدیران حوزه تئاتر به هنر نمایش و افقی که حرکت نمایشنامهنویسی در سالهای گذشته برای این هنر در آینده ترسیم کرده، مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت.
در این مسیر سعی شد تا کلیه روزنهها و گرههای موجود در عرصه نمایشنامهنویسی بررسی شده، از نظرات مدرسین، کارگردانان، نمایشنامهنویسان، منتقدان، ناشران و مترجمان ادبیات نمایشی بهرهگیری شود و نکتهای از قلم نیفتد. با این توضیح، ممکن است برخی عوامل درباره چرایی وضعیت موجود و تشریح چالشها، بهطور ناخواسته از چشم دورمانده باشد و مخاطبان در میان فهرست ارائهشده این سلسله گفتوگوها نام شخص یا اشخاصی را بهعنوان مصاحبهشونده خالی ببینند.
گستردگی عرصه نمایش بهطور کلی دقت و ریزبینی در کار را به مهمترین ویژگی این پرونده تبدیل کرده بود، بنابراین دستیابی به نتایجی همهجانبه در این عرصه، تأمل و توقف بیشتر در بحث را میطلبید. بر این اساس، در این پرونده، تلاش برای برقراری ارتباط با متخصصان حوزه ادبیات نمایشی انجام شد و سعی بر این بود تا بدون عجله و در نهایت تأمل موضوع پیگیری شود.
مهمترین موضوعات مطرح شده در این مباحث در جدول زیر تیتروار ارائه شده و علاقهمندان میتوانند متن کامل گفتوگوهای انجامشده در این پرونده را نیز از طریق لینکها مطالعه کنند.
ردیف | عنوان مصاحبهشونده | جمله کلیدی | مطالعه در ایبنا |
1 | جابر رمضانی، کارگردان و نمایشنامهنویس | گاهی به پشت سر نگاه کن / مطالعه جریان نمایشنامهنویسی دنیا، پراهمیت است | لینک |
2 | بهرنگ رجبی، منتقد تئاتر و مترجم نمایشنامه | نمایشنامهها با هدف معرفی سبکها و گونههای جدید ترجمه میشوند | لینک |
3 | قطبالدین صادقی، کارگردان و نمایشنامهنویس | با تقلید و بازنویسی و اقتباس راه به جایی نمیبریم | لینک |
4 | شهره لرستانی، کارگردان، نمایشنامهنویس | فضای کتابخانهای به نویسنده انرژی زیادی میدهد / نسل امروز، شتابزده، عصیانگر و خشمآلود است | لینک |
5 | رضا کوچکزاده، کارگردان و نمایشنامهنویس | ما نمیخوانیم؛ همه ما گرفتار نخواندنهایمان هستیم | لینک |
6 | هانیه رجبی، مترجم نمایشنامه و دانشجوی دکترای رشته فلسفه | عدم وجود جریانی منسجم در نمایشنامهنویسی شمشیری دولبه است | لینک |
7 | عماد شاطریان، مدیر انتشارات بیدگل | نبود منتقد، بلای جان هنر ایران است / بسیاری از آثار تالیفی تئاتر حداقل استاندارهای لازم را ندارند |
لینک |
8 | ایوب آقاخانی، کارگردان، نمایشنامهنویس | اهالی تئاتر امروز جزایری دور از هم هستند / کتاب نمایشنامه «زنانی که به بزها خیره شدهاند» رونمایی میشود | لینک |
9 | افسانه ماهیان، کارگردان تئاتر | ناشران در زمینه تئاتر به دنبال انتشار کارهای باکیفیتاند/ نمایشنامههایی که کتاب میشوند شانس اجرای بیشتری دارند | لینک |
10 | صدیقه جاویدی بوشهری نویسنده و مدیر نشر سیراف | انتشار نمایشنامهها همزمان با اجرای نمایش اقدام نو و تاثیرگذاری است | لینک |
11 | سیمین امیریان، کارگردان و نمایشنامهنویس | نویسندگان بااستعداد را در کشورهای خارجی با تبلیغات به سطح جهانی می رسانند |
لینک |
12 | امیر دژاکام، کارگردان و نمایشنامهنویس | معلمان سینما نمایشنامه خواندن را بد میدانند | لینک |
13 | امیر دژاکام، کارگردان و نمایشنامهنویس | ما از نویسندگان غربی غولهای 5 متری را در ذهن خودمان ساختهایم | لینک |
14 | اصغر نوری، کارگردان و مترجم نمایشنامه | چاپ نمایشنامه اجرا نشده دردی را دوا نمیکند | لینک |
15 | سیاوش پاکراه،کارگردان و نمایشنامهنویس | مسیر نمایشنامهنویسی در ایران، حرکت به سوی تاریکی است! |
لینک |
16 | افشین حسنزاده، کارگردان ونمایشنامهنویس | اگر جایی نمایشنامه باکیفیتی نوشته میشود متاثر از استعداد فردی مؤلف آن است | لینک |
17 | هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر | آنها که نخواندهاند نمیدانند!/سالها است چوب روشنفکرنماها را میخوریم | لینک |
18 | رسول نظرزاده، منتقد و پژوهشگر تئاتر | دلسوزی حاصل از مشاهده دردها نمایشنامهنویسان را به نوشتن وا میدارد |
لینک |
19 | چیستا یثربی، کارگردان و نمایشنامهنویس | اجرای نمایشنامههای تألیفی تاوان دارد / بهجز نمایشنامههای خودم کاری روی صحنه نمیبرم |
لینک |
20 | محمد یعقوبی، کارگردان و نمایشنامهنویس | وقتی شورای نظارت نمایشنامهها را محکوم به تغییر میکند دیگر انگیزهای باقی نمیماند | لینک |
نظر شما