سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
دیروز، امروز و فردای نمایشنامه‌نویسی در ایران از نگاه 19 فعال عرصه تئاتر

کیفیت و تعداد نمایشنامه‌های تألیفی و تئاترهایی که از نمایشنامه‌های ایرانی استفاده می‌کنند، وضعیت مؤسسات آموزش عالی در رشته‌های مختلف در عرصه تئاتر، تمایل مخاطبان به خواندن نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی، نگاه مدیران حوزه تئاتر به هنر نمایش و افقی که حرکت نمایشنامه‌نویسی در سال‌های گذشته برای این هنر در آینده ترسیم کرده است، در پرونده وضعیت و چالش‌های نمایشنامه‌نویسی در ایران بررسی شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علی نامجو: بررسی وضعیت و چالش‌های نمایشنامه‌نویسی در ایران موضوع پرونده‌ای بود که در پاییز ۱۳۹۵ در «ایبنا» گشوده شد که در آن با تعدادی از شناخته‌شده‌ترین فعالان عرصه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به گفت‌وگو پرداختیم.
 
در این جریان، از یک‌سو کیفیت و تعداد نمایشنامه‌های تألیفی و تئاترهایی که از نمایشنامه‌های ایرانی استفاده می‌کنند، ارزیابی شد و از سوی دیگر، وضعیت مؤسسات آموزش عالی در رشته‌های مختلف در عرصه تئاتر، تمایل مخاطبان به خواندن نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی، نگاه مدیران حوزه تئاتر به هنر نمایش و افقی که حرکت نمایشنامه‌نویسی در سال‌های گذشته برای این هنر در آینده ترسیم کرده، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در این مسیر سعی شد تا  کلیه روزنه‌ها و گره‌های موجود در عرصه نمایشنامه‌نویسی بررسی شده، از نظرات مدرسین، کارگردانان، نمایشنامه‌نویسان، منتقدان، ناشران و مترجمان ادبیات نمایشی بهره‌گیری شود و نکته‌ای از قلم نیفتد. با این توضیح، ممکن است برخی عوامل درباره چرایی وضعیت موجود و تشریح چالش‌ها، به‌طور ناخواسته از چشم دورمانده باشد و مخاطبان در میان فهرست ارائه‌شده این سلسله گفت‌وگوها نام شخص یا اشخاصی را به‌عنوان مصاحبه‌شونده خالی ببینند.
 
 گستردگی عرصه نمایش به‌طور کلی دقت و ریزبینی در کار را به مهم‌ترین ویژگی این پرونده تبدیل کرده بود، بنابراین دستیابی به نتایجی همه‌جانبه در این عرصه، تأمل و توقف بیشتر در بحث را می‌طلبید. بر این اساس، در این پرونده، تلاش برای برقراری ارتباط با متخصصان حوزه ادبیات نمایشی انجام شد و سعی بر این بود تا بدون عجله و در نهایت تأمل موضوع پیگیری شود. 

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مباحث در جدول زیر تیتروار ارائه شده و علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل گفت‌وگوهای انجام‌شده در این پرونده را نیز از طریق لینک‌ها مطالعه کنند. 
 
ردیف عنوان مصاحبه‌شونده جمله کلیدی مطالعه در ایبنا
1 جابر رمضانی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس گاهی به پشت سر نگاه کن / مطالعه جریان نمایش‌نامه‌نویسی دنیا، پراهمیت است لینک
2 بهرنگ رجبی، منتقد تئاتر و مترجم نمایشنامه نمایشنامه‌ها با هدف معرفی سبک‌ها و گونه‌های جدید ترجمه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند لینک
3 قطب‌الدین صادقی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس  با تقلید و بازنویسی و اقتباس راه به جایی نمی‌بریم لینک
4 شهره لرستانی، کارگردان، نمایشنامه‌نویس  فضای کتابخانه‌ای به نویسنده انرژی زیادی می‌دهد / نسل امروز، شتاب‌زده، عصیانگر و خشم‌آلود است لینک
5 رضا کوچک‌زاده، کارگردان و نمایشنامه‌نویس ما نمی‌خوانیم؛ همه ما گرفتار نخواندن‌هایمان هستیم لینک
6 هانیه رجبی، مترجم نمایشنامه و دانشجوی دکترای رشته فلسفه عدم وجود جریانی منسجم در نمایشنامه‌نویسی شمشیری  دولبه است لینک
7 عماد شاطریان، مدیر انتشارات بیدگل نبود منتقد، بلای جان هنر ایران است / بسیاری از آثار تالیفی تئاتر حداقل استاندارهای لازم را ندارند
 
لینک
8 ایوب آقاخانی، کارگردان، نمایشنامه‌نویس اهالی تئاتر امروز جزایری دور از هم هستند / کتاب نمایشنامه «زنانی که به بزها خیره شده‌اند» رونمایی می‌شود لینک
9 افسانه ماهیان، کارگردان تئاتر  ناشران در زمینه تئاتر به دنبال انتشار کارهای باکیفیت‌اند/ نمایشنامه‌هایی که کتاب می‌شوند شانس اجرای بیشتری دارند لینک
10 صدیقه جاویدی بوشهری نویسنده و مدیر نشر سیراف انتشار نمایشنامه‌ها همزمان با اجرای نمایش اقدام نو و تاثیرگذاری است لینک
11 سیمین امیریان، کارگردان و نمایشنامه‌نویس نویسندگان بااستعداد را در کشورهای خارجی با تبلیغات به سطح جهانی می رسانند
 
لینک
12 امیر دژاکام، کارگردان و نمایشنامه‌نویس معلمان سینما نمایشنامه خواندن را بد می‌دانند لینک
13 امیر دژاکام، کارگردان و نمایشنامه‌نویس ما از نویسندگان غربی غول‌های 5 متری را در ذهن خودمان ساخته‌ایم لینک
14 اصغر نوری، کارگردان و مترجم نمایشنامه چاپ نمایشنامه اجرا نشده دردی را دوا نمی‌کند لینک
15 سیاوش پاکراه،کارگردان و نمایشنامه‌نویس  مسیر نمایش‌نامه‌نویسی در ایران، حرکت به سوی تاریکی است!
 
لینک
16 افشین حسن‌زاده،  کارگردان ونمایشنامه‌نویس اگر جایی نمایشنامه باکیفیتی نوشته می‌شود متاثر از استعداد فردی مؤلف آن است لینک
17 هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر آن‌ها که نخوانده‌اند نمی‌دانند!/سال‌ها است چوب روشنفکرنماها را می‌خوریم لینک
18 رسول نظرزاده، منتقد و پژوهشگر تئاتر دلسوزی حاصل از مشاهده دردها نمایشنامه‌نویسان را به نوشتن وا می‌دارد
 
لینک
19 چیستا یثربی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس اجرای نمایشنامه‌های تألیفی تاوان دارد / به‌جز نمایشنامه‌های خودم کاری روی صحنه نمی‌برم
 
لینک
20 محمد یعقوبی،  کارگردان و نمایشنامه‌نویس ​ وقتی شورای نظارت نمایشنامه‌ها را محکوم به تغییر می‌کند دیگر انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند لینک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها