پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
صالحی: ارتباط مناسبی بین رسانه‌ها و ناشران وجود ندارد/ بهترین مرجع ناشران خبرگزاری کتاب است

مجید صالحی، مدیر انتشارات شانی می‌گوید: ارتباط مناسبی بین نشریات، رسانه‌ها و ناشران وجود نداشته و باید سعی کرد این ارتباطات تقویت و هم‌افزایی شود.

مجید صالحی، ترانه‌سرا و مدیر انتشارات شانی با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات از ارتباط میان ناشران و رسانه‌ها سخن گفت و افزود: متاسفانه در جامعه ما هر کدام از حوزه‌های ادبی و فرهنگی مانند نشریات، فضای مجازی، ناشران و... کار خود را می‌کنند اما هیچ وقت ارتباط مناسبی بین افراد وجود نداشته و ساختاری هم برای تقویت این ارتباط نبوده است.

وی ادامه داد: اکنون بیشتر رسانه‌ها به شخصیت‌های سیاسی، بازیگران، ورزشکاران و ... توجه می‌کنند و کمتر به مولفان توجه دارند چون بیشتر به فکر تبلیغ خودشان هستند. این موضوع را نیز باید ریشه‌یابی کرد که چرا مولفان خیلی برای مخاطبان جذاب نیستند یا اینکه معرفی نشده‌اند.

این ترانه‌سرا افزود: مردم دوست دارند در نمایشگاه مطبوعات خبرنگاران را ببینند چون این جا فضای خوبی است که مردم با خبرنگاران آشنا شوند و این ضعف نمایشگاه مطبوعات است که این امکان چندان فراهم نشده است. در حوزه ادبیات و رمان هم که خبرنگاران فعالی دارند تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوبی صورت نمی‌گیرد.

صالحی تاکید کرد: باید از پتانسیل خبرنگاران استفاده کنیم و مردم را از نزدیک با فعالیت‌های این قشر آشنا کنیم و از ظرفیت صدا و سیما هم بهره ببریم. در گذشته صدا و سیما برنامه باغ کاغذی را برای نمایشگاه کتاب پخش می‌کرد که بازخورد خوبی داشت اما امسال این برنامه‌ها وجود نداشت و امیدوارم برنامه‌های این چنینی بیشتر شود. باید هر شب درباره این نمایشگاه در صدا و سیما گزارش داشته باشیم.

مدیر انتشارات شانی با بیان اینکه خبرگزاری‌ها، ناشران و خبرنگاران هر یک در حال کار فرهنگی هستند اما این حرکت‌ها موازی است و هم‌افزایی ندارد، گفت: اگر یک چوب داشته باشیم شکستنش راحت است اما چندین چوب به راحتی شکسته نمی‌شود. با یک جدول زمان‌بندی می‌توان این حرکت‌ها را سامان داد تا این نهادها بتوانند به یکدیگر کمک کنند.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنانش درباره راهکارهایی که رسانه‌ها می‌توانند با آن مطالعه را ترویج کنند اشاره کرد و افزود: ما در ابتدا باید تعریفی از رسانه داشته باشیم و ببینیم رسانه ما چه نوع رسانه‌ای است؟ تصویری است، صوتی است یا غیره. به دلیل اینکه رسانه تصویری هزینه‌های تبلیغی بالایی دارد و هر ناشری نمی‌تواند در این رسانه کار کند و فقط ناشران بزرگ امکان تبلیغ دارند اما ناشران کوچکی که در حوزه‌های این چنینی مانند ادبیات کار می‌کنند کمتر امکان حضور در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون را دارند.

این ترانه‌سرا درباره کارکرد خبرگزاری‌ها نیز در این باره توضیح داد: حدود چهارسال است که خبرگزاری‌ها جان تازه‌ای گرفتند و زیاد شدند. در حوزه نشر به طور مثال با وجود اینکه جای نمایشگاه کتاب عوض شد اما خبرگزاری‌ها به کمک ما آمدند و با اخبار و اطلاع‌رسانی خودشان کمک شایانی به حوزه نشر کردند.
 
وی درباره فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران نیز بیان کرد: خبرگزاری کتاب جا افتاده و خبرهای واقعاً موثقی دارد و من تا کنون خبری ندیدم که در ایبنا تکذیب شود اما در خبرگزاری‌های دیگر گاهی برای جوسازی این فرایند اجرا می‌شود. بهترین مرجع ناشران خبرگزاری ایبنا بوده و هر خبری مخابره کردیم در صورت تایید به سرعت اطلاع‌رسانی شده است با این وجود امیدوارم تعامل بین خبرنگاران به صورت مستمر با ناشران وجود داشته باشد.

صالحی در پایان گفت: خبرگزاری کتاب ایران می‌تواند هر روز از ماه را به یک گروه اختصاص دهند و جلساتی را برگزار کنند تا مخاطبان نیز این خبرگزاری را نزدیک‌تر به خودشان احساس کنند.

بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات تا 21 آبان‌ماه در مصلای امام خمينی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها