سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
​جلودارزاده: رسانه ملی با کتاب ارتباط برقرار نمی‌کند/ طرح‌های خانه کتاب با حمایت مجلس قابل گسترش است

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، با حضور در غرفه موسسه خانه کتاب اظهار کرد: رسانه ملی چندان با حوزه کتاب ارتباط برقرار نمی‌کند و با توجه به این‌که تبلیغات هزینه سنگینی دارد، کسی نمی‌تواند از این رسانه برای تبلیغات تولیدات فرهنگی استفاده کند.

سهیلا جلودارزاده به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برای معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی باید انجام شود و یکی از نهادهایی که می‌تواند مفید و تاثیرگذار باشد، خبرگزاری کتاب ایران است. به‌نظرم سرانه مطالعه را نباید در مطالعه کتاب سنجید، چراکه با توجه به گسترش دنیای مجازی در دنیا، شیوه مطالعه کردن کمی تغییر کرده و این تنها به ایران مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش شیوه‌های مطالعه باید در حوزه فضای مجازی ورود کنیم تا مخاطبان خود را از دست ندهیم. در این بین صداوسیما می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری از سایر رسانه‌ها داشته باشد، چراکه می‌تواند کتاب را در قالب یک عادت اجتماعی وارد زندگی خانواده‌ها کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با گلایه از فعالیت رسانه ملی اظهار کرد:‌ رسانه ملی چندان با حوزه کتاب ارتباط برقرار نمی‌کند و با توجه به این‌که تبلیغات هزینه سنگینی دارد، کسی نمی‌تواند از این رسانه برای تبلیغات تولیدات فرهنگی استفاده کند.

وی افزود: صدا سیما با بودجه دولتی اداره می‌شود، بنابراین باید به این حوزه توجه کند. ما انتظار نداریم این سازمان تمام تبلیغات خود را به تولیدات ملی اختصاص دهد، اما این انتظار وجود دارد که حداقل در 10 درصد برنامه‌ها و تبلیغات خود، به این حوزه بپردازد. در حال حاضر به دلیل گرانی تبلیغات در رسانه ملی، رسانه‌های خارجی کالاهای داخلی را به‌صورت رایگان تبلیغ می‌کنند و این برای امنیت ملی خوب نیست.

جلودارزاده با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: رسانه‌ها باید روی تفکر حاکم تاثیرگذار باشند تا مخاطب احساس کند که در صورت مطالعه نکردن، از سایر افراد جامعه عقب می‌ماند؛ بنابراین نقش رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار است و باید چنین تفکراتی را در جامعه نشر دهند.

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ که ترافیک وجود دارد و وقت بسیار باارزش است، تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. سالانه چند صد پیامک تبلیغاتی برای همه ما ارسال می‌شود، اما باور کنید شاید در میان این پیام‌ها یک پیام هم مربوط به کتاب و کتابخوانی نباشد و این‌ها درد حوزه فرهنگ است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توضیح حمایت‌های مجلس از طرح‌های خانه کتاب اظهار کرد: طرح‌های خانه کتاب بسیار تاثیرگذار است و خانه کتاب باید جلساتی را با کمیسیون فرهنگی برگزار کند تا طرح‌هایش در سطح وسیع‌تری برگزار شود، چراکه وقتی طرحی به نفع مردم و فرهنگ جامعه است، مجلس باید از آن حمایت کند.
 
بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 14 تا 21 آبان‌ماه در مصلای امام خمينی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها