بنیاد دانشنامهنگاری ایران نخستین دانشنامه کسب و کار خانگی را با هدف رواج فرهنگ و ترمینولوژی این شاخه منتشر کرده است.
یدالهی فارسی، ادامه میدهد که کسبوکار، مزایای بسیاری برای صاحب آن و خانواده وی دارد؛ از جمله میتوان به استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینههای کار خانوادگی،
امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضای خانواده همچنین مخاطره کمتر و ساعات کاری اختیاری اشاره کرد.
مدخلهای «دانشنامه کسب و کارخانگی»
مدخلهای دانشنامه کسب و کار به شرح زیر تقسیمبندی شده است:
ــ مدخلهایی که به معرفی ویژگیها و کارکردهای کسبوکارهای خانگی میپردازند؛
ــ مدخلهایی که کل یا جزئی از فرآیند کسب وکارهای خانگی را تشریح میکنند؛
ــ مدخلهایی که به ابعاد غیرفردی، حقوقی و اجتماعی کسب وکارهای خانگی میپردازند؛
ــ مدخلهایی که تحقیقات در حوزه کسبوکارهای خانگی را تحلیل میکنند؛
دبیر علمی این دانشنامه تاکید دارد که محتوای این اثر به شیوهای تنظیم شده است که مخاطبان متنوع را به شرح زیر تامین کند:
ــ سیاستگذران توسعه کسبوکار؛ ــ دانشجویان رشته کارآفرینی؛ ــ اعضای هیات علمی رشته کارآفرینی و رشتههای مرتبط؛ ــ پژوهشگران کارآفرینی و کسبوکار؛ مربیان کارآفرینی و کسبوکار؛ مشاوران کارآفرینی؛ مربیان و مدرسان کسبوکار در مدارس و مهدکودکها؛ خانوادههایی که مایلاند بر آینده فرزند خود اثر بگذارند؛ جوانان دارای آرزوی کسبوکار.
دبیر علمی این اثر معتقد است که «دانشنامه کسبوکار خانگی، نخستین مرجع کارآفرینی بهصورت دانشنامهگی در ایران است. این دانشنامه به لحاظ وسعت مخاطبین و پوشش کامل همه ابعاد موضوع، اثری بینظیر است.»
در «نامه موسسه کار و تامین اجتماعی» در تشریح هدف تهیه دانشنامه تخصصی کسبوکار آمده است: «هدف از تهیه دانشنامه تخصصی کسبوکار خانگی، معرفی انواع کسبکارهای خانگی یا حتی شیوه راهاندازی و اداره آنها نیست، بلکه رواج فرهنگ و ترمینولوژی آن بهعنوان یکی از حوزههای دانش اجتماعی کار براساس نیاز و ضرورت زمان است؛ این دانشنامه اثری مرجع و شروعی برای تحقیقات مفصلتر و شامل مداخلی پیرامون شاخههای دانش بشری که جنبههای تخصصی دارند.»
در ادامه این نامه آمده است: «این دانشنامه به نحوی تدوین شده که بتواند بهعنوان یکی از پشتوانههای علمی سیاستهای توسعهای کشور ایفای نقش کند؛ چراکه کسبوکارهای خانگی به دنبال توسعه تکنولوژی ارتباطات در چند دهه اخیر، توانسته به رشد قابلتوجهی برسد بهنحوی که در شرایط محدودیت سرمایه میتواند به ایجاد اشتغال کمک کند؛ بنابراین تولید علم در این حوزه از اولویتهای روز است و به جستوجوگران در زمینه مشاغل خانگی کمک میکند که در نخستین گام، کلید کار خویش را بهدست آورند.
نخستین چاپ «دانشنامه کسبوکار خانگی» با شمارگان دو هزار نسخه در یکهزار و 124 صفحه، بهبهای 100 هزار تومان از سوی بنیاد دانشنامهنگاری ایران به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما