شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
موسویان: تولید محتوای دیجیتال نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای است/ توجه اتحادیه اروپا به سواد رسانه‌ای با انتشار 24 عنوان کتاب

سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح جزییات برنامه‌های آتی مرکز درباره اهمیت سواد رسانه‌ای در فضای مجازی گفت: جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گامی برای تولید ادبیات نظری بومی است بنابراین تولید محتوای دیجیتال نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، آیین اختتامیه نخستین جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال کشور و برگزاری جام سراسری دیجیتال خلیج فارس پیش از ظهر امروز شنبه (13 شهریورماه) با حضور دکتر سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان این مرکز برگزار شد.
 
موسویان با اشاره به برنامه‌های اساسی این مرکز در نیمه دوم سال 95 و امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فعالیت شبکه‌های فرهنگ با 400 خانه و 30 مجتمع فرهنگی دیجیتال، همچنین تجربه ایجاد دوهزار شغل در تولید محتوای دیجیتال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی شده است؛ بنابراین امضای دو تفاهم‌نامه با این معاونت مرکز را به سمت گسترش امر ایجاد کسب و کار از طریق محتوای دیجیتال پیش می‌برد. با کمک معاونت علمی و فناوری 30 مرکز شتاب‌دهنده در کشور ایجاد خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 6 ماه قبل ایجاد کسب و کار دیجیتال ساده شد به طوری که داشتن مکان، معرفی و بازدید همچنین داشتن مدرک تحصیلی در حوزه فناوری اطلاعات از فهرست علاقه‌مندان به ایجاد کسب و کار در حوزه دیجیتال حذف شد. علاوه بر این سن آغاز به کار نیز به 18 سال کاهش پیدا کرد.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد افزود: اگر افراد علاقه‌مند به کسب و کار دیجیتال در خانه مسکونی خود به تولید محتوا اقدام کنند تولیدات آنها در شبکه ملی فرهنگ ارایه خواهد شد. بنابراین هزینه معرفی محصول نیز کاهش پیدا خواهد کرد. مرکز با معاونت علمی و فناوری در حال رایزنی است تا تولیدکنندگان محتوای دیجیتال برای توسعه کسب و کار از وام نیز برخوردار شوند. مرکز در این جریان تنها به عنوان نهاد نظارتی حضور دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهمترین پشتوانه مرکز در ارتقای جایگاه جشنواره جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال است.
 
موسویان اظهار کرد: تولید محتوای دیجیتال یکی از وظایف دولت‌ها در هزاره سوم است. تولید محتوای دیجیتال نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای است. همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با حضور افراد برجسته و صاحب‌اثر برگزار خواهد شد. مسئولیت کمیته علمی این جشنواره برعهده دکتر آیت‌اللهی صاحب 8 تالیف در حوزه سواد رسانه‌ای است.
 
وی ادامه داد: با تشکیل دبیرخانه این همایش به ریاست محمدصادق افراسیابی این جشنواره هر ساله در 12 آبان‌ماه، روز فرهنگ عمومی به صورت دایمی برگزار خواهد شد.
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح شامد افزود: زیرساختی به عنوان شامد شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال تشکیل شده است. شامد شماره یونیک و منحصر به فرد هر محصول در فضای دیجیتال است و مالکیت مادی و معنوی محصول را برای صاحب اثر پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر شامد نقطه ورود دریافت مجوز از مرکز است. صاحبان اثر دیجیتال فقط در سه دقیقه شامد را دریافت خواهند کرد. براساس مصوبه دولت در سال 89 همه دستگاه‌ها، نهادهای خصوصی، عمومی و دولتی موظف هستند در پذیرش محتوای دیجیتال از افراد صاحب‌اثر مجوز طلب کنند.
 
موسویان گفت: شامد پایه اصلی حضور در جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی است؛ به عبارت دیگر فرد صاحب شامد در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. مردم در جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی به عنوان داوران اصلی حضور دارند که بعد از آشنایی با شاخص‌های 16 گانه رأی خود را ارایه خواهند کرد. ارتقای سواد رسانه‌ای در هزاره سوم با ثروت ملی برابر است. جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گامی برای تولید ادبیات نظری بومی است.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به توجه غرب به ارتقای سواد رسانه‌ای اظهار کرد: در اتحادیه اروپا 24 عنوان کتاب در رابطه با ارتقای سواد رسانه‌ای تولید شده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مسئولیت اجتماعی بسیار بااهمیت است مقوله‌ای که مرکز نیز به آن توجه دارد. در فضای مجازی ممیزی پیش از انتشار امکان‌پذیر نیست. ممیزی باید از سوی مردم و تولیدکننده محتوای دیجیتال صورت گیرد، بنابراین به دنبال سامان‌ دادن و برطرف کردن دغدغه‌های موجود در رابطه با فضای مجازی هستیم.
 
این مقام مسئول در وزارت ارشاد ادامه داد: مقالات ارسالی به همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی که شامل دو بخش علمی و پژوهشی و تجارب رسانه‌ای در قالب کتاب منتشر خواهد شد. کارشناسان، خبرنگاران، تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و مدیران رسانه همچنین مخاطبان تا 15 شهریور برای ارسال چکیده مقالات خود به دبیرخانه همایش فرصت دارند. اختتامیه نخستین جشنواره دایمی محتوای دیجیتال ساعت 10 صبح دوشنبه(15 شهریورماه) در تالار سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها