پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
لبیبی: «خانواده در قرن بیست و یکم» و «زنان شاغل، مردان خانه‌دار» را بخوانید

مهدی لبیبی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی مطالعه دو کتاب «خانواده در قرن بیست و یکم» و «زنان شاغل، مردان خانه‌دار» را برای آخر هفته پیشنهاد کرد.

مهدی لبیبی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطالعه دو کتاب از جدیدترین آثار خود را برای روزهای پایانی هفته پیشنهاد داد و گفت: من خواندن کتاب «خانواده در قرن بیست و یکم» را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم چرا که اکنون بحث خانواده یکی از مباحث مهم مطرح شده در دنیاست. امروزه تحولات مهمی در حوزه خانواده در جهان رخ داده که از آن جمله می‌‌توان به کاهش ازدواج، افزایش طلاق، تأخیر در سن ازدواج و کاهش بعد خانواده اشاره کرد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز شرایط امروزی نشان می‌دهد که در آینده نیز این شرایط بدتر خواهد شد. مطالعه این کتاب می‌تواند به مخاطبان کمک کند که بفهمند در این باره در سایر کشورها چه اتفاقی افتاده و تجربیات نهادها و افراد در کشورهای دیگر در این باره چیست؟

به گفته وی، در این کتاب نظریه 12 جامعه‌شناس زنده دنیا درباره خانواده مطرح شده و از این نظر کتاب بسیار روزآمدی است. نظریات 6 جامعه‌شناس ایرانی مانند باقر ساروخانی، تقی آزاد ارمکی، خدیجه سفیری، شهلا باقری، شهلا اعزازی و سهیلا صادقی فتاحی آورده شده است. از میان 6 جامعه‌شناس خارجی نیز نظرات آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس معاصر و دیوید چیل، جامعه‌شناس کانادایی که تحقیقات بسیار گسترده‌ای درباره خانواده دارد و در آثارش تفاوت خانواده‌ها در آمریکای لاتین را بررسی کرده، آمده است.

این استاد جامعه‌شناسی گفت: چیل جمله معروفی دارد که می‌گوید: در همه جای جهان نرخ طلاق افزایش یافته اما در کشورهای آسیایی جنوب شرق مانند مالزی و اندونزی طلاق کاهش یافته چون آنها سیاست‌هایی را در این حوزه به کار گرفتند که مطالعه آنها برای جوامع دیگر می‌تواند کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه نظرات اورلیک زاتلر و اریک وایدمر جامعه‌شناس اتریشی از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است، افزود: همچنین نظرات والینوا جامعه‌شناس فنلاندی و الیزابت گرنسهایم جامعه‌شناس آلمانی در این کتاب آورده شده و جالب است که برخی از این جامعه‌شناسان دیدگاه مثبتی به طلاق دارند و آن را راه‌حل مناسبی برای خانواده‌های امروزی می‌دانند. زبان کتاب بسیار روان و برای مخاطب عام قابل استفاده است.

لبیبی کتاب دیگرش را با عنوان «زنان شاغل، مردان خانه‌دار» برای مطالعه پیشنهاد کرد و ادامه داد: این کتاب نوشته جرمی آدام اسمیت پژوهشگر آمریکایی است که در این کتاب با مصاحبه کیفی که با برخی از خانواده‌های آمریکایی داشته وضعیتی را توصیف کرده که در آن زنان تمایلشان به کار بیرون از خانه افزایش یافته و در مقابل مردان میل بیشتری برای ماندن در خانه دارند و هر دوی آنها از ایفای نقش‌های جدید خود راضی هستند بدین معنی که مردان در سال‌های اخیر به نوعی دلزدگی از شغل بیرون از خانه پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: نویسنده کتاب البته کوشش کرده ارزش‌گذاری بر این موضوع نداشته باشد و تنها راوی این شرایط باشد تجربه این وضعیت برای کشور ما نیز جالب خواهد بود چرا که امروزه در ایران نیز در بسیاری از ادارات زنان درآمد بالاتری از مردان دارند و شاید این تجربه بتواند برای آنها جالب باشد. زبان کتاب هم به گونه‌ای است که برای عموم مردم قابل استفاده است. 

به گفته لبیبی هردو کتاب را نشر علم منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها