کتاب «ارائهی ناب به سبک استیو جابز» به ما میگوید که استیو جابز تمام نشدنی به این محصولات نو، روح و جانی ویژه بخشیده است و چنان شناساندن را عملی میساخته که احساسات مخاطبان برانگیخته شده و با تمام دلشان پذیرای محصولی ناب در پس ارائهای ناب میشدند.
کتاب حاضر در سه حرکت با عناوین خلق یک داستان، انتقال تجربه و پالایش و تمرین و در هجده صحنه با عناوینی چون آنالوگ برنامهیزی کنید، به مهمترین سوال موجود پاسخ دهید، ایجاد یک حس معنوی و... مخاطبان را با مباحث مورد نظر نویسنده آشنا میکند.
پرویز درگی، مدرس دانشگاه در پیشگفتاری بر این کتاب مینویسد: «ارائهی ناب به سبک استیو جابز، کتابی است که بارها باید خواند و نکاتش را به کار گرفت تا به یک سخنران و ارائهکنندهی ناب تبدیل شد. تا قبل از مطالعهی کتاب تصورم بر این بود که استیو جابز یک مدیر ناراضی مثبت و یک رهبر مقتدر عالم عامل عاشق بوده است که توانسته کار کارستان در عرصهی رقابت بکند، و اپل را جهانی بسازد. تمام اینها درست، اما حال میبینیم که ایشان یک استاد تمام در عرصهی شناساندن هم است.
یادمان باشد مارکتینگ را با سه کلمهی شناسایی (با تحقیقات بازار)، شناساندن (با ترویج و تبلیغ) و خشنودی (با فروش موثر و خدمات متمایز) تعریف میکردیم. البته همان طور که پیتر دراکر بزرگ میگوید: مارکتینگ در کنار نوآوری، با هم یک کار و کسب موفلق را رقم میزنند. اپل به معنای واقعی با مدیریت استیو جابز به گفتهی پیتر دراکر جامهی عمل پوشاند.
در سراسر کتاب هوشمندی رقابتی استیو جابز در زیر نظر داشتن رقبا و کشف فرصتها دیده میشود و با یافتن فاصلهی بین اقدامات رقبا و تحولات بازار، جرقهی نوآوری در اپل زده شده و با دانایی و همافزایی در آن خانوادهی کاری همدل، شعلهور شده و به خواستههای جدید، متمایز و جامع برای پاسخگویی به نیاز جامعهی رو به رشد جهانی تبدیل میشود، اما این تمام کار نیست.
این کتاب به ما میگوید که استیو جابز تمام نشدنی به این محصولات نو، روح و جانی خاص بخشیده است و چنان شناساندن را عملی میساخته است که احساسات مخاطبان برانگیخته شده و با تمام دلشان پذیرای محصولی ناب در پس ارائهای ناب میشدند.»
به گفته مولف اثر حاضر، با مشاهدهی تنها یکی از ارائههای معروف استیو جابز، شما بدون شک مجبور به بررسی مجدد ارائهی خودتان خواهید شد؛ اینکه چه میگویید؟ چگونه آن را اجرا میکنید؟ و اینکه مخاطبین شما در حین اجرای شما، چه چیزی را میبینند؟، مورد توجه قرار خواهید داد و من در ستونی از بیزنس ویک به نحوهی ارائهی استیو جابز و مهارت او اشاره کردم. این مطلب در طول مدت کوتاهی در جهان معروف شد (به طوری که آقای دنیل لیونز که به استیو جابز تقلبی شهرت دارد، آن را مورد توجه قرار داد). این مطلب همچنین مورد توجه کسانی که میخواستند ایدههایشان را عرضه کنند نیز قرار گرفت. تعداد کمی از خوانندگان، استیو جابز را از نزدیک دیدهاند، اما در حالی که مابقی افراد ویدئوهای او را دیدهاند، بسیاری از افراد نیز هیچگاه فرصت این را نداشتهاند تا به سخنرانیهای او توجه کرده باشند.
مخاطبان میتوانند به منظور آموزش بهتر تکنیکهای ارائه شده در کتاب، از ویدئوهایی که در سایت یوتیوب قرار داده شده است، کمک بگیرند. در زمان تالیف این کتاب بیش از 35000 کلیپ ویدئویی از استیو جابز در یوتیوب وجود دارد، در حالی که در مقابل، ویدئوهای ریچارد برانسون، مدیرعامل شرکت ویرجین، تنها 1000 ویدئو میباشد، و همچنین استیو بالمر مایکروسافت 940 ویدئو، و جک ولش، رئیس اسبق جنرال الکتریک، 175 ویدئو است. در این مورد، یوتیوب فرصت بسیار نادری را برای آموزشهای تکنیکهای ویژهی این فرد خاص که باعث موفقیت او نیز شده است، فراهم کرده است.
چیزی که مخاطب در این کتاب میآموزد، این است که استیو جابز یک سخنران با جاذبهی مغناطیسی است، که ایدههایش را با استعداد خاصی به مشتریان ارائه میکند. او کاریزما دارد، کاریزمایی که جامعهشناس آلمانی، ماکس وبر، آن را چنین تعریف میکند: کیفیت معینی از شخصیت یک فرد با ویژگیهایی که او را از انسانهای معمولی جدا کرده و به یک فرد فوقالعاده یا فراانسانی و یا حداقل دارای قدرتها و یا کیفیتهای ویژه متمایز میسازد.
کتاب «ارائهی ناب به سبک استیو جابز» با شمارگان هزار و 100 نسخه در 256 صفحه به بهای 200 هزار ریال از سوی انتشارات بازاریابی منتشر شده است.
نظر شما