سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
انتشار جدید‌ترین شماره خبرنامه انجمن ریاضی ایران/ بررسی تالیف کتاب‌های ریاضی در تونل تاریخ

جدید‌ترین شماره خبرنامه انجمن ریاضی ایران با هشت مقاله از جمله «سیر تاریخی تألیف كتاب‌های درسی ریاضی در ایران» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) جدید‌ترین شماره خبرنامه انجمن ریاضی ایران با محور موضوع «از آموزش و ریاضی تا آموزش ریاضی» و یادمان دکتر پرویز شهریاری منتشر شد.  
 
 در این شماره هشت موضوع با عنوان‌های «سیر تاریخی تألیف كتاب‌های درسی ریاضی در ایران»،  «سنتزی از فلسفه، پژوهش در ریاضی، پژوهش در آموزش ریاضی، آموزش پیش دبستانی تا پایان دورۀ کارشناسی و جنبش حقوق مدنی»، «تحلیل محتوای برنامه درسی معادلات دیفرانسیل»، «یک ریاضیدان برای دبیرستان می‌نویسد»، «چارچوب برنامه ریزی درسی ریاضی مبتنی بر اصول دوگانی، نیازهای فکورانه و استدلال پی درپی : DNR»، «چرا اثبات؟»، «آموزش معلمان ریاضی: حوزه ای نیازمند پژوهش هایی عمیق» و «درک بنی از قواعد و پاسخ ها در ریاضیات مبتنی بر آموزش تجویزی فردی» بررسی شده است.   
 
مانی رضایی در مقاله سیر تاریخی تألیف كتاب‌های درسی ریاضی در ایران آورده است: «آشنایی با سیر تحول کتاب‌های درسی ریاضی و مسیر طی شدۀ آن تا حال حاضر، موجب می‌شود تا بعضی از دلایل وجود یا عدم وجودِ محتوای مطالب درسی ریاضی در برنامه‌های درسی مدرسه‌ای روشن شود. برای این منظور، ابتدا به عوامل مؤثر در شکل گیری برنامه‌ها اشاره شده است و سپس با تمرکز بر تألیف کتاب‌های درسی ریاضی در سال‌های پس از شروع برنامه آموزش رسمی متوسطه (١٣٠۴) تاکنون، محتوای آن‌ها مورد بررسی موشکافانه‌تری قرار گرفته است.»

کتاب‌های دارالفنون (١٣٠۴ تا ١٣١٧)، کتاب‌های وزارتی (١٣١٧ تا ١٣۴١)، کتاب‌های هماهنگ (١٣۴١ تا ١٣۵۴) و کتاب‌های ریاضی جدید (١٣۵۴ تا ١٣٧١) دوره‌های پژوهش نویسنده این مقاله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها