پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
توکل: مولفان متخصص بهداشت برای آموزش دختران فرصت ندارند/ فضای بسته مدارس و آموزش مسائل بهداشت دوران بلوغ

زینب توکل، نویسنده کتاب «دانستنی‌های بهداشت بلوغ دختران‌‌» به مناسبت روز دختر ضمن اشاره به ضرورت توجه به آموزش مسائل بهداشت بلوغ دختران گفت: مولفان و متخصصان بهداشت با توجه به وجود دیدگاه نادرست نسبت به طرح مسائل بهداشت و سلامت بلوغ فرصتی برای آموزش دختران ندارند.

زینب توکل، نویسنده کتاب «دانستنی‌های بهداشت بلوغ دختران‌‌ (ویژه والدین و مربیان)» به مناسبت 14 مرداد (روز دختر) با اشاره به محتوای این کتاب، درباره آگاهی‌های بهداشت دوران بلوغ دختران اظهار کرد: محتوای کتاب به دختران نوجوان اختصاص دارد اما بزرگسالان و به‌عبارت دیگر والدین و به تعبیر دقیق‌تر در گام نخست مادران و در قدم بعدی پدران به‌عنوان مخاطبان اصلی این کتاب تعریف شده‌اند.

وی با تاکید بر بروز رفتار‌‌های اشتباه والدین برپایه برخی اطلاعات نادرست درباره بهداشت دوران بلوغ دختران افزود: آگاهی‌بخشی به بزرگ‌تر‌ها درباره تغییرات جسمی و روانی دختران در دوران بلوغ، هدف اصلی من در تالیف این کتاب است. علاوه براین به‌نظر می‌رسد که مادران در برخی موارد اطلاعاتی درست درباره بلوغ دختران ندارند و برهمین اساس نیز رفتار می‌کنند.
 
توکل در تشریح نمونه‌هایی از آگاهی‌های نادرست مادران درباره بلوغ دختران گفت: فهم مساله بهداشت بلوغ دختران با مقوله بهداشت جنسی تا حدودی در اذهان پدران و مادران مختلط شده است در نتیجه موضوع بلوغ در لفافه باقی می‌ماند و مطرح نمی‌‌شود؛ به‌عنوان مثال دختری که بلوغ را تجریه می‌کند باید با مجموعه‌ای از دانستنی‌های سلامت و بهداشت شخصی آگاه شود در‌حالی که دختر نوجوان به‌دلایلی مانند شرم و حیا تمایلی به مطرح کردن مسائل خود ندارد؛ علاوه براین تفکرات نادرست نیز زمینه‌‌ساز بروز مشکل در آشنایی دختران نوجوان با مباحث بهداشت و سلامت این دوره می‌شود.

 تصورات غلط درباره بلوغ دختران!
این کارشناس مسائل بهداشت باروری ادامه داد: به‌عنوان مثال برخی از مادران معتقدند، دختران در دوران قاعدگی نباید استحمام یا شستشو کنند در مقابل برخی از مادران به مصادیق شستشوی بیش از اندازه اعتقاد دارند. به‌نظر دسته نخست آب، موجب بروز عفونت می‌شود؛ در حالی‌که وجود چنین دیدگاه و اعتقاداتی، پایه و اصل علمی ندارد. دختران نوجوان باید حداقل در روز سوم و پایان دوره قاعدگی استحمام کنند.  

توکل اظهار کرد: دلایل اهمیت بلوغ و چرایی آشنایی پدران و مادران با این دوران‌، تغییرات جسمانی دختران بالغ و مراحل اولیه بلوغ در کتاب «دانستنی‌های بهداشت بلوغ دختران‌‌ (ویژه والدین و مربیان)» تشریح شده است. به‌عنوان مثال بیشتر مردم معتقدند که بلوغ با نخستین تجربه قاعدگی آغاز می‌شود در حالی که چنین نیست و قاعدگی آخرین مرحله است. تغییرات روانشناختی به‌طور مختصر در کتاب مطرح شده است.
 
این نویسنده درباره تولید کتاب آموزشی با محتوای بهداشت دوران بلوغ برای دختران نوجوان افزود: من به‌عنوان دانشجوی مقطع دکترای بهداشت باروری و سایر همکارانم تمایل زیادی برای تعامل با آموزش و پرورش در زمینه آموزش دختران نوجوان داریم اما آموزش و پرورش برای انتقال دانش و اطلاعات در زمینه‌‌های بهداشتی فضایی بسته و به اصطلاح محتاط است.

آموزش و پرورش و مسائل بهداشت و سلامت دختران
 توکل ادامه داد: از برخی زمینه‌ها به آموزش و پرورش حق مِی‌دهم اما با توجه به آسیب‌های اجتماعی که شاهد آن هستیم به‌نطر می‌رسد که آموزش و پرورش باید بیش از پیش به این مساله توجه کند. نباید سَرمان را مانند کبک زیر برف نگه‌داریم و چشم خود را به مسائل نوجوانان ببندیم و مدعی باشیم که مشکلی وجود ندارد و اگر وجود دارد آنقدر شدید نیست که بخواهیم  برای پیدا کردن راه‌حل اقدامی کنیم.
 
این متخصص بهداشت باروری با اشاره به تجربه شخصی خود درباره توزیع کتاب «دانستنی‌های بهداشت بلوغ دختران‌‌(ویژه والدین و مربیان)» در یک مدرسه گفت: بخشی از توزیع کتابم به‌واسطه یک آشنا در بین اعضای انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه دخترانه پیگیری شد. دو دیدگاه نسبت به این کتاب وجود داشت برخی از مادران کتاب را مطالعه و عده‌ای هم با توجه به فضای خانوادگی کتاب را به دختران نوجوان خود پیشنهاد کردند.
 
توکل افزود: آشنایی برخی از دانش‌آموزان با کتاب زمینه‌ای شد تا دیگر دانش‌آموزان نیز کتاب را خریداری کنند و در نهایت با شکایت والدین همه کتاب‌های توزیع شده در مدرسه جمع‌آوری شد. ینابراین شاهد یک فضای بسته در مدارس دخترانه درباره آموزش مسائل بهداشت دوران بلوغ هستیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • شاهپور صوری ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    با تشکر...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها