مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» با اشاره به اجرای طرح «عیدانه کتاب» در ایام عید نوروز یادآور شد: طرح عیدانه کتاب از طرحهای موفق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که البته فارغ از اجرای این طرح، به دلیل ادامه فعالیت مراکز آموزشی کم و بیش فروش داشتند و پیش از اجرای «عیدانه کتاب» نیز از کسادی بازار ناراحتی خاصی نداشتند، اما هر چقدر که «عیدانه کتاب» بازار نشر را تکان داد، «تابستانه کتاب» چند برابر آن بازار را متحول کرد.
وی با بیان اینکه انتخاب زمان مناسب برای اجرای «تابستانه کتاب» نقطه قوت این طرح است، افزود: فصل تابستان همواره دورهای بحرانی برای کتابفروشان بوده، بهطوریکه بسیاری از فعالان این صنف در این فصل مجبور به تعطیلی و تغییر شغل میشدند، اما امروز به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستانی متفاوت برای کتابفروشان سراسر کشور رقم خورد.
کمالی آشتیانی گفت: از آنجا که ما در کنار کتابفروشی در حوزه انتشارات هم فعالیت میکنیم، معمولاً در ایام تابستان که فروش به حالت رکود در میآمد، تمرکز خودمان را بر تولید معطوف میکردیم، اما این اولین تابستانی است که در هر دو حوزه فعال بودیم. انتخاب تابستان برای اجرای این طرح، از رخ دادن بسیاری از اتفاقاتی که حتی کتابفروشان را در پرداخت حقوق کارکنان خود به چالش میکشید، جلوگیری کرد.
مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» اطلاعرسانی مناسب «تابستانه کتاب» را مرهون اقدامات انجام شده در اجرای «عیدانه کتاب» دانست و ادامه داد: فعالیتهای انجام گرفته در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و پیدا کردن نقاط هدف این طرح از سوی موسسه خانه کتاب، از مهمترین اقدامات خانه کتاب در بحث اطلاعرسانی بوده، بهطوریکه کتابفروشان شهرهای کوچک و بزرگ برای نخستینبار با حضور در جلسات خانه کتاب، احساس کردند که از سوی یک نهاد رسمی دیده شدند و این موضوع در ایجاد امید به آینده این صنف بسیار مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به نقش کتابفروشان در استقبال مردم از این طرح اظهار کرد: در این طرح کتابفروشان متوجه شدند که اگر میخواهند از اجرای «تابستانه کتاب» بهره لازم را ببرند، باید از خود خلاقیت نشان داده و بهطور جداگانه به تبلیغ بپردازند. با نگاهی به دورههای پیشین اجرای این طرح متوجه میشویم که کتابفروشانی در این طرح موفق هستند که در اطلاعرسانی، کارهای خلاقانهای انجام دادهاند.
کمالی آشتیانی در تشریح مهمترین دلایل موفقیت کتابفروشی «کمال اندیشه» در «تابستانه کتاب» افزود: تنوع کتابهای موجود در کتابفروشی ما یکی از مهمترین دلایل مراجعه مردم بود؛ بیش از یکهزار و 200 عنوان کتاب کودک و نوجوان و بیش از یکهزار عنوان کتاب بزرگسال در سالنی مجزا ارائه کردهایم. همچنین تبلیغات گسترده ما در فضای مجازی و تهیه و به اشتراکگذاری تیزرهای صوتی و تصویری برای «تابستانه کتاب» در کتابفروشی «کمال اندیشه» از دیگر اقدامات مؤثر در افزایش فروش ما بود.
مدیر انتشارات و کتابفروشی «کمال اندیشه» گفت: علاوه بر تخفیفات 20 تا 25 درصد وزارت ارشاد در این طرح، تخفیف مضاعفی برای خریداران کتاب درنظر گرفتیم، بهطوریکه میزان این تخفیفات را به 50 درصد رساندیم. اما یکی از مهمترین دلایل موفقیت ما در «تابستانه کتاب» ارسال رایگان کتاب است؛ افرادی که از شهرهای دیگر آثاری از انتشارات «کمال اندیشه» را برای خرید انتخاب میکردند، با همکاری اداره پست، کتابها را بهصورت رایگان به دست خریداران میرسانیم.
نظر شما