شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
فیروزان: اختصاص یارانه به «تقاضا» مردم را به کتابفروشی‌ها آورد/ حضور 85 درصدی فروشگاه‌های شهر کتاب در طرح «تابستانه کتاب»

مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشان گفت: اجرای طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان، با برداشتن یارانه از تولید و عرضه و اختصاص آن به تقاضا، مردم را جذب کتابفروشی‌ها کرد.

مهدی فیروزان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سیاست‌های اخیر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر هدایت بخشی از یارانه‌های فرهنگی به سمت کتابفروشی‌ها عنوان کرد: سال‌های سال است که به شیوه‌های مختلف چه در مصاحبه‌ها، چه در جلسات همفکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در برنامه‌های خودم در شهر کتاب بر این موضوع اصرار داشته‌ام که دولت باید یارانه را از تولید و عرضه حذف کند و در عوض آن را به تقاضا اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه سنت «عرضه در مقابل تقاضا» یک سنت طبیعی است، افزود: طرح امروز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همین اصل و منطبق بر یک سنت اقتصادی است؛ یعنی تقاضا را زیاد می‌کند. به طوری که شاهد بودیم در طول برگزاری دو دوره از این طرح با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» مردم بسیار بیش از پیش به کتابفروشی‌ها مراجعه کردند تا از این امکان استفاده کنند.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب، اجرای این طرح‌ها را هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی نتیجه‌بخش دانست و گفت: اجراکنندگان این طرح، بر اساس نیازسنجی صحیح، به خوبی توانستند سیاست‌های کلان را به تاکتیک‌های خُرد تبدیل کنند؛ در نتیجه مردم از این طرح استقبال کردند و ناشران، کتابفروشان و همه فعالان حوزه کتاب به نوعی از اجرای این طرح متنفع شدند؛ چراکه حتی افرادی که با کتابخوانی میانه‌ای نداشتند به سمت کتابفروشی‌ها جذب شدند.

فیروزان درباره دستاوردهای اجرای این طرح گفت: در پی اجرای این طرح، اولاً ناشران متوجه شدند که مردم به چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستند و طبیعتاً به جای چاپ آنچه خود می‌خواستند، جهت‌گیری فعالیت‌هایشان  را به سمت خواسته و رفع نیازهای مردم چرخاندند و به این صورت کتاب‌های کمتری در انبارهای خود نگه می‌دارند.

وی افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اجرای این طرح دریافت که تقویت حوزه تقاضا نتیجه‌بخش بوده است و با صرف بودجه بسیار کمتری نسبت به طرح‌های پیشین می‌تواند اثربخشی بسیار بهتری بر حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشد و نکته جالب اینکه در این طرح برخلاف طرح‌های پیشین، هیچ یک از فعالان حوزه نشر متحمل سختی و ضرر نمی‌شوند.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب با اشاره به حضور فعال موسسه شهر کتاب در این طرح گفت: حدود 60 درصد از شهر کتاب‌های سراسر کشور در طرح عیدانه کتاب حضور فعال داشتند و حتی یکی از فروشگاه‌های برگزیده این طرح نیز از میان فروشگاه‌های ما بود.

فیروزان با بیان اینکه 85 درصد از فروشگاه‌های شهرکتاب در طرح «تابستانه کتاب» نیز شرکت خواهند داشت، تأکید کرد: شعبه‌های ما در سراسر کشور حتماً به برگزاری هرچه گسترده‌تر این طرح کمک خواهند کرد تا تردیدی که هنوز برخی کتابفروشی‌ها به آینده این طرح دارند، برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها