سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
«نقش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی» به چاپ رسید

محمد نوریان،‌ عضو هیات علمی گروه برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «نقش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی» گفت: محور تالیف کتاب‌های درسی در ایران فقط براساس ارائه اطلاعات صورت می‌گیرد.

دکتر محمد نوریان،‌ عضو هیات علمی گروه برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب جدید خود اظهار کرد: کتاب «نقش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی(با تاکید بر تحلیل‌محتوای کمی و کیفی)» به‌‌صورت انفرادی از سوی انتشارات شورا به بازار نشر عرضه شده است.
 
وی درباره محتوای این کتاب افزود: درباره نقش و کارکرد کتاب‌های درسی نخستین مبحث این کتاب است. 6 کارکرد از جمله کارکرد معلم و به‌عبارت دیگر تاثیر کتاب بر رشد حرفه‌ای معلم،‌ انتقال معلومات به دانش‌آموزان و جهت‌د‌هی به فرآیند‌های یادگیری  به‌عنوان دیگر کارکرد‌ها تشریح شده است.   
 
نوریان ادامه داد: بررسی روش‌‌های ارزشیابی با توجه به 6 کارکرد مطرح شده و براساس روش تحلیل محتوا، موضوع دیگر این کتاب است. روش‌‌های ارزشیابی در سه گروه تجربی، شبه‌تجربی و ذی‌نفعان شامل دانش‌آموزان، معلمان و والدین دسته‌بندی شده‌اند. روش‌های ارزشیابی همچنین با دو بُعد کمی و کیفی مطرح شده که شامل مباحث استقرائی و قیاسی است.     
 
مترجم کتاب «تلفیق فناوری در برنامه درسی» گفت: علاوه بر مولفان کتاب‌های درسی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در ردیف مخاطبان کتاب «نقش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی»  قرار دارند.
 
نوریان درباره کیفیت کتاب‌های درسی در ایران اظهار کرد: دست‌اندرکاران به کتاب‌های درسی به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی خوب نگاه می‌کنند؛ در حالی که محتوای کتاب‌های درسی در دو بخش تالیف و ترجمه در بیشتر موارد قدیمی است. نبود کار‌کرد‌های 6‌گانه‌ای که در «نقش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی» ارائه شده از نقاط ضعف در فرآیند تالیف کتاب درسی به حساب می‌آید.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: تصمیم‌گیری برای ایجاد تحول در کتاب‌های درسی در واقع تفاوتی را ایجاد نکرده است فقط وجود تحولاتی جزئی در کتاب‌های مقطع دبستان مشاهده می‌شود. فاصله بین اهداف و آنچه اجرایی می‌شود مشکل اصلی در تالیف کتاب‌های درسی است. غفلت مهم بی‌توجهی به کارکرد پژوهشی کتاب‌های درسی است.
 
نوریان در مقایسه بین کیفیت کتاب‌های درسی در ایران و ژاپن گفت: کتاب‌های درسی در کشور ژاپن مبتنی بر تحقیق و پژوهش است. دانش‌آموز ژاپنی براساس محتوای کتاب‌های درسی به پژوهش‌های عملی دست می‌زنند در حالی که کتاب‌‌های درسی در ایران بر محور ارائه اطلاعات تدوین می‌شود زیرا کتاب فقط ابزار انتقال اطلاعات نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها