کتاب «اصول کارگردانی سینما» نوشته نیکلاستی. پروفرس با ترجمه شاپور عظیمی منتشر شد.
این کتاب 5 بخش و 19 فصل دارد.
بخش اول این کتاب «زبان فیلم و روش کارگردانی» نام دارد و 6 فصل را به خود اختصاص داده است. «فیلمتان را بسازید»، نام بخش دوم این کتاب است و 5 فصل دارد. بخش سوم «اصول کارگردانی سینما»، با یک فصل، «سازماندهی کنش در یک صحنه پرکشش» نام دارد.
«سازماندهی کنش در یک صحنه روایی» چهارمین بخش کتاب است که با یک فصل یازده صفحهای کوتاهترین بخش این نوشته است.
«آموختن حرفه کارگردانی از طریق تحلیل فیلم»، پنجمین بخش از کتاب اصول اساسی کارگردانی سینما است که در فصلهای جداگانه آن، فیلمهایی مثل «بدنام» آلفرد هیچکاک، «نمایش ترومن» پیترو ویر و «هشت و نیم» فدریکو فلینی تجزیه و تحلیل شده است.
در صفحه 55 این کتاب آمده است:
«این فیلم را چه کسی ساخته است؟
بسیاری از فیلمهای موفق یک قهرمان دارند و نخستین پرسش ما برای بررسی موشکافانه فیلمنامه این است که: قهرمان فیلم ما کیست؟ راهی دیگر برای پرسیدن پرسش مشابه که اعتقاد دارم برای کارگردان سودمندتر است؛ این است: این فیلم چه کسی است؟ با کدام شخصیت در فیلم همراه هستیم؟ امیدواریم کدام شخصیت به هر چه اراده میکند برسد یا میترسیم نرسد؟
من این ملاک ابتدایی را به حساب نیاوردهام که قهرمان فردی است که در سرتاسر فیلم کنش را پیش میبرد. این ایده اصلاً بد نیست. کاملاً برعکس؛ یکی از اصول مسلم بسیاری از فنون درامنویسی است. البته بسیاری فیلمهای موفق هم هستند که مسئلهشان اصلاً این نیست. مثل شخصیت اینگرید برگمن یعنی آلیشیا در بدنام. فیلمهای خیلی خوبی هم هستند که اصلاً قهرمان ندارند. مثل نشویل اثر رابرت آلتمن؛ خیابان شرم ساخته کنجی میزوگوچی؛ هانا و خواهران اثر وودی آلن و میس سانشاین کوچولو ساخته والری فاریس یا بچههای کوچک اثر تاد فیلد».
«اصول اساسی کارگردانی سینما» به نویسندگی نیکلاستی. پروفرس و ترجمه شاپور عظیمی در 2000 نسخه و با قیمت 35000 تومان از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما