یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
هشتاد و چهارمین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» منتشر شد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هشتاد و چهارمین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  هشتاد و چهارمین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» ویژه زمستان 94 در قالب فصلنامه علمی- ‌پژوهشی از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شد. 12 مقاله، محتوای این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهند.
 
«گذار و تداوم در تولید علم: تحلیل جریان نویسندگی در حوزه شیمی»، «بررسی عملکرد ده‌ساله و تحلیل جرگه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در حوزه اطلاع‌سنجی»، «شناسایی و تعیین وزن شاخص‌های کلیدی عملکرد مدیریت دانش 0/2 در سازمان‌ها»، «بررسی فرایند‌‌های مدیریت دانش در وب‌سایت‌ کتابخانه‌های دیجیتالی ایران»،‌ «تدوین چارچوب خلق و اشاعه دانش برای مدیریت دانش در سازمان0/2» و «بررسی میزان کارایی پایگاه‌های اطلاعاتی مگ‌ایران، نورمگز و اس‌آی‌دی بازبینی و ربط مباحث علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی با استفاده از کلید‌واژه‌‌های آزاد و مقایسه آن‌ها از نظر میزان استفاده از کلید‌واژه‌‌های مهار شده» برخی از عناوین مقالات منتشر شده در این شماره از پژوهشنامه است.  
 
از دیگر عنوان‌های این شماره شامل «یکپارچه‌سازی معنایی در کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران مدل مفهومی پیشنهادی»، «تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات براساس تحلیل سرفصل‌ها و نیاز‌های بازار کار»، «بررسی استناد رسمی و غیر‌رسمی در موتور کاوش گوگل»، «بررسی نقش هنجار‌های بازیابی اطلاعات»، «مدل پیشنهادی عوامل موثر پذیرش اکوسیستم رایانش ابری در ایران (بخش صنعت، دانشگاه و و خدمات دولتی» و «ساختار‌های داده نمایه‌سازی ژنوم و توالی‌های پروتئینی» است.
 
در بخشی از یادداشت سردبیر به قلم سید رحمت‌الله فتاحی با عنوان «ملزومات ارتقاء کیفی مجله‌های علمی در فضای رقابتی عصر حاضر: گزارشی از یک تجربه موفق» رقابت‌ دانشگاه‌‌ها در کسب رتبه بالاتر در ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی زمینه‌های گوناگونی را پوشش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها تولید علم و افزایش ضریب تاثیر مجله‌‌های علمی و مقاله‌هاست، از سوی دیگر بنابر سیاست وزارت علوم مبنی بر توسعه کمی (افزایش تعداد مجله‌ها - تفکیک مجله‌‌های عام از مجله‌های تخصصی در هر دانشکده) و نیز توسعه کیفی مجله‌ها (بالا‌بردن ضریب تاثیر) دست‌اندرکاران هریک از مجله‌ها تلاش دارند تا وضعیت مجله خود را در فضای رقابتی موجود ارتقا دهند. آن‌ها باید توجه داشته باشند که این تلاش به سادگی و بدون در نظر گرفتن ملزومات ارتقاء کیفی مجلات موثر واقع نمی‌شود.

هشتاد و چهارمین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» به مدیرمسئولی دکتر سیروس علیدوستی و سردبیری دکتر سید رحمت‌الله فتاحی در 604 صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها