یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
پیشنهاد روش‌های جدید برای مطالعه در دومین همایش  «ادبیات کودک و مطالعات کودکی»/ بررسی تغییرات ایجاد شده در الگوی خواندن

حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» گفت: این همایش می‌خواهد انواع خواندن و تغییرات ایجاد شده در الگوی خواندن را بررسی کند و تلاش می‌کند در شرایط اجتماعی جدید، روش‌های دیگری را مانند خواندن در شرایط بحرانی و خواندن برای درمان پیشنهاد دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» گفت: این همایش از سوی شورای کتاب کودک به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. که نخستین دوره آن در سال 1393 با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» ۲۹ و ۳۰ مهر در حسینیه ارشاد برگزار شد. موضوع و محور این همایش «جایگاه و اهمیت مخاطب در ادبیات کودک» بود که در نشستی با هم اندیشی گروهی از کارشناسان ادبیات کودک انتخاب شده بود. در این همایش نزدیک به ۵۰ مقاله تخصصی در هشت نشست گوناگون ارائه شد.

وی ادامه داد: دومین دوره این همایش هم آبان‌ماه امسال با عنوان «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» از سوی شورای کتاب کودک برگزار خواهد شد و سعی می‌کنیم مانند دوره نخست، پذیرای پژوهشگرانی در حوزه ادبیات کودک از سایر کشورها باشیم. در این همایش علاوه بر دانشگاهیان و پژوهشگران، پذیرای مقالات افرادی که به نوعی در حوزه ادبیات کودک فعالیت می‌کنند، مانند کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری، معلمان و ... نیز هستیم.

به گفته شیخ‌رضایی، در هرکدام از این همایش‌ها ادبیات کودک و موضوع دیگری با هم پیوند می‌خورد اما محور اصلی همان ادبیات کودک و مساله خواندن است زیرا بسیاری از افرادی که با بچه‌ها سروکار دارند، به دلیل ورود تکنولوژی‌های جدید و عوض شدن فضای جامعه، فکر می‌کنند شکل خواندن و سرانه آن تغییر کرده است و این تغییر فضا و ورود تکنولوژی‌های جدید را عاملی منفی تلقی می‌کنند و بر این گمانند که در این فضا بچه‌ها کمتر به مطالعه به شکل سنتی روی می‌آورند.

وی توضیح داد: در این شرایط، ما در این همایش می‌خواهیم بین افرادی که در این حوزه فعالیت دارند نوعی همگرایی ایجاد کنیم زیرا در این حوزه پدیدآورندگان حرف پژوهشگران را متوجه نمی‌شوند و استادان دانشگاه حرف محققان غیردانشگاهی را جدی نمی‌گیرند و غالباً مروجان از مطالب آکادمیک و نتایج پژوهش محققان استفاده نمی‌کنند.

دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» بیان کرد: همایش «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» می‌خواهد در مباحث نظری، انواع خواندن و در مباحث کاربردی، تغییرات ایجاد شده در الگوی خواندن را بررسی کند و تلاش می‌کند در شرایط اجتماعی جدید، روش‌های دیگری را مانند خواندن در شرایط بحرانی و خواندن برای درمان پیشنهاد دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها