چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
سرنوشت بیست و هشتمین مرکز کانون پرورش فکری در هاله‌ای از ابهام

پیگیری‌های مسئولان ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گشایش بیست و هشتمین مرکز این نهاد، با وجود گذشت بیش از دو ماه هنوز بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و هشتمین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران از جمله 937 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت کانون است که در پارک جوادیه تهران قرار دارد و بیش از 20 سال است که در کنار فرهنگسرای اشراق فعالیت می‌کند.
 
اما در دهه فجر سال گذشته به دلیل اینکه مکان این مرکز متعلق به شهرداری تهران است، سازمان فرهنگی‌-هنری شهرداری تهران به بهانه فعالیت‌های موازی این مرکز با فرهنگسرای اشراق، آن‌ را تعطیل و پلمپ کرد و تجهیزات داخل این مرکز جمع‌آوری و به انبار فرهنگ‌سرا انتقال یافت.
 
این اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تعطیلی مرکز شماره 28 کانون تهران در حالی صورت می‌گیرد که شهرداری‌ها طی پنجاه سال گذشته که از عمر فعالیت‌های کانون می‌گذرد همواره به عنوان یک نهاد عمومی از ساخت و توسعه مراکز کانون حمایت کرده‌اند.
 
درحال حاضر با وجود گذشت بیش از دو ماه از این رویداد، پیگیری‌های مسوولان ارشد کانون برای ادامه حیات این مرکز فرهنگی به نتیجه نرسیده است و خانواده‌های کودکان و نوجوانان عضو این کتابخانه چندین بار با تجمع در محل پارک جوادیه نسبت به این اقدام اعتراض کرده‌اند و خواستار بازگشایی آن شده‌اند.
 
بر این اساس حدود 100 نفر از خانواده‌ها و اعضای این مرکز فعال کانون 22 فروردین 1395 در این محل تجمعی کردند و از مدیر فرهنگ‌سرای اشراق خواستند این کتابخانه را به آنها پس دهد. این دختران و پسران تهرانی کنار درب اصلی کتابخانه - که از سوی شهرداری پلمپ شده است - تجمع کردند و به  ساخت کاردستی و کشیدن نقاشی مشغول شدند.


 
آنها با در دست‌داشتن برگه‌هایی با نوشته‌های «می‌خواهم عضو کتابخانه کانون پرورش بمانم»، «کتابخانه‌مان را باز کنید اینجا نباید بسته شود»، «آقای شهردار! دلمان برای کتابخانه کانون تنگ می‌شود»، «کتابخانه مثل خانه ما است ما خانه‌هایمان را دوست داریم»، «کانون خانه مهربانی است»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی کودک و نوجوان است» و «استفاده از کلاس‌های رایگان نقاشی، سفال، خوش‌نویسی، ادبی و کاردستی حق کودکان و نوجوانان است» صدای خود را به گوش مسوولان شهرداری رساندند.
 
کانون در حال حاضر دارای 937 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه پستی در سراسر کشور است و برخی از کارشناسان معتقد‌ند جمعیت فعلی کودک و نوجوان ایران نیاز به دست‌کم دو هزار و 500 مرکز کانون دارد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها