کتاب شامل دو بخش کلی است. در بخش نخست با عنوان «طراحی گرافیک چیست؟» این سرفصلها مورد بررسی قرار گرفته است: «کارکرد در برابر زیباییشناختی»، «طراح گرافیک چیست؟»، «معضل سبک»، «سبک بهمثابه سیاست»، «آیا طراحی همان تبلیغات است؟»، «آیا طراحی همان هنر است؟»، «طراحی چگونه متحول میشود؟»، «تغییر جهان»، «زبان دیداری» و «قانون».
بخش دوم کتاب نیز با عنوان کلی «آناتومی» شامل پنج فصل است. در فصل نخست این مباحث آموزش داده میشود: «الفبا»، «مُدولها»، «تایپفیسها»، «حروف دیجیتال»، «نشانههای نوشتاری کامل» و «زبانها». «تایپوگرافی»، «گرید»، «سلسله مراتب» و «قوانین و دیگر تمهیدها» مباحث مطرح شده در فصل دوم است.
در فصل سوم از بخش دوم کتاب نیز مباحثی چون «تصویرها»، «تصویرگری»، «عکاسی»، «کاربرد عکاسی» و «کلمه و تصویر» مطرح شده است. «ابزار»، «مداد»، «مواد و مصالح»، «کاغذ» و «رایانه» نیز مباحث مطرح شده در فصل چهارم است.
فصل پنجم از بخش دوم کتاب نیز شامل این سرفصلهاست: «قواعد»، «نشانهها»، «هویت»، «تبلیغات چاپی»، «اطلاعات چاپی»، «بستهبندی»، «کتابها»، «مجلات»، «غرفههای نمایشگاهی»، «تابلوها» و «وب و فیلم».
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «طراحی گرافیک، جامعترین هنر در میان هنرهاست. تمام ابعاد زندگی ما را دربرگرفته است، توضیح میدهد، تزیین میکند، هویت میبخشد: معنا را به جهان تحمیل میکند. طراحی گرافیک در خیابانها حضور دارد، در هرآن چیزی که میخوانیم، روی بدنمان. ما طراحی را در علائم جادهای، تبلیغات مجلات، پاکتهای سیگار، قرصهای سردرد و برچسب راهنمای شستوشوی کتمان به کار میگیریم. طراحی گرافیک فقط یک پدیده مدرن یا وابسته به سرمایهداری نیست...»
«تئوریهای طراحی گرافیک» نوشته هلن آرمسترانگ و «مقدمهای بر طراحی دو بعدی: درک فرم و کارکرد» نوشته جان باورز (مشترک با سودابه صالحی) از دیگر ترجمههای منتشر شده مرجان زاهدی است.
«طراحی گرافیک چیست؟» نوشته کوئنتین نیوآرک و ترجمه مرجان زاهدی با شمارگان هزار نسخه، 176 صفحه و بهای 43 هزار تومان از سوی نشر مشکی منتشر شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:
نظر شما