کتاب «نامهای برای درنگ» در خبرگزاری مهر رونمایی شد
حجتالاسلام ذوعلم: آزاداندیشی نخستین مولفه موجود در نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی است
حجتالاسلام علی ذوعلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در آیین رونمایی از کتاب «نامهای برای درنگ» گفت: آزاداندیشی نخستین مولفه موجود در این نامههاست و این گزاره که میگوید غرب اصلاحپذیر نیست و مسخ شده، درست نیست چون مقام معظم رهبری معتقد هستند که انسان غربی هم مثل انسان شرقی دارای فطرت است و به دنبال تعالی.
حجتالاسلام ذوعلم در این مراسم با اشاره به اینکه جوان، اندیشه و مِهر، مثلث مهمی است، گفت: اگر بخواهیم زمینه اندیشهورزی برای جوانان را فراهم کنیم باید پیش از آن بستر مهرورزی را آماده کرده باشیم به همین دلیل است که در نامه رهبری به جوانان غربی شاهد هستیم که ایشان جوانان را به دلیل ظلمهای پدرانشان سرزنش نمیکنند چون رهبر میخواهند بگویند شما جوانان هستید که میتوانید شرایط را تغییر دهید.
وی ادامه داد: این کتاب که شامل 9 مقاله به قلم پژوهشگران جوان و مقدمهای از آیتالله رشاد است میتواند سرآغاز یک تعامل جدید بین اسلام و غرب باشد چرا که ما پیش از این با نوعی انفعال و مواجهه غربپذیرانه مواجه بودیم و اکنون آن را به سوی مواجهه فعال سوق دادیم.
به گفته وی، با این نامه جهشی بین اسلام و غرب و نیز باب گفتوگویی فعال و بدون عدول از مواضع انسانی و فطری که در اسلام است، گشوده شد. در واقع نامه با نگاه به دعوت به شنیدن حرف حق نوشته شده چون انسانها میتوانند در عین اختلاف عقیده بر حسب اصول فکری و انسانی با یکدیگر توافق کنند.
حجتالاسلام ذوعلم در ادامه با بیان اینکه در نامه رهبری بنیانهای ایدئولوژیکی که در جهان غرب حاکم بوده به چالش کشیده شده است، افزود: از سوی دیگر سوال میشود که این نامه به جوانان غربی نوشته شده اما کاربردش برای مخاطب ایرانی چیست؟ در پاسخ باید گفت این نامه فراتر از نسلها، مرزها و فرهنگهاست و نشاندهنده خطوط اصلی فکری رهبر معظم انقلاب است.
وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم به مولفههای موجود در این نامه بیندیشیم و در آن درنگ کنیم و به جای گسترش فضای هیجانی و احساسی به دنبال ایجاد فضای عقلانی باشیم.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مولفههای موجود در نامه رهبری به جوانان غربی گفت: آزاداندیشی نخستین مولفه موجود در این نامههاست. ما گاهی فکر میکنیم آزاداندیشی فقط یک شعار است اما آزاداندیشی وقتی در جامعه حاکم شود خود به خود نقش ایجاد میکند و کسانی که در هر قالبی و ذیل هر شعاری برای خودشان کار میکنند نمیتوانند آزاداندیشی را تحمل کنند. بنابراین در این نامه آزاداندیشی و دعوت جوان غربی به رجوع مستقیم به سیره پیامبر و اسلام دیده میشود.
به گفته حجتالاسلام ذوعلم از نظر مقام معظم رهبری ظرفیت انسانها به گونهای است که همواره پیشرفت بیشتری کنند. از سوی دیگر مولفه اعتماد به مخاطب برای فهم حقیقت در این نامه دیده میشود چون انسانها دارای قوه تحلیل هستند و میتوانند حقیقت را درک کنند.
مولفههای شاخص موجود در نامه رهبری
این پژوهشگر دینی در ادامه تکیه بر تواناییهای جوانان را از دیگر مولفههای موجود در نامه رهبری به جوانان دانست و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در نامه خود به جوانان غربی میگوید: «تنها جوانان میتوانند» و این نشاندهنده تاکید ایشان روی تواناییهای جوانان است. از سوی دیگر در این نامه اعتماد به تحول مثبت و تحولپذیری غرب دیده میشود و این گزاره که میگوید غرب اصلاحپذیر نیست و مسخ شده درست نیست چون رهبری معتقد هستند که انسان غربی هم مثل انسان شرقی دارای فطرت است و به دنبال تعالی و فطرت.
حجتالاسلام ذوالعلم همچنین با اشاره به مولفه وحدتمحوری در نامه رهبری گفت: مقام معظم رهبری در نامه خود از واژه اهلبیت استفاده نمیکند با اینکه این واژه به عنوان یک منبع مورد تاکید علمای اهل سنت هم است اما رهبری ترجیح داده که از واژه قرآن و پیامبر در این نامه استفاده کند.
به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نامه رهبری به جوان غربی تمایز بین اسلام التقاطی و اسلام ناب دیده میشود و مقام معظم رهبری اسلام متحجرانه و جاهلی و از سوی دیگر اسلام سکولاریستی و آمریکایی را به چالش میکشد چون اسلام ما ناب است و در درون آن عقلانیت وجود دارد. اسلام ناب محمدی در عین اینکه ظلمستیز است و سر ساز و تسلیم ندارد اما مواجهه خشن و غیرعقلانی نیز با دنیا ندارد.
حجتالاسلام ذوعلم در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه در نامه رهبری ایمان عمیق به آمیزههای اسلامی و اسلام ناب دیده میشود، گفت: در این نامه ذرهای از عدول مواضع اسلامی نمیبینیم و از سوی دیگر مخاطب این نامه فقط جوانان غربی نیستند بلکه جوانان ایرانی هم میتوانند از آن استفاده کنند. این کتاب نیز به قلم جوانان برای جوانان و با ادبیاتی جوانپسند نوشته شده است.
میخواستیم کتاب قابلیت ترجمه داشته باشد
روحالامین سعیدی در بخشی از این مراسم توضیحاتی را درباره انگیزه خود از تالیف این کتاب ارایه کرد و گفت: سال گذشته زمانی که نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی منتشر شد احساس کردیم این نامه میتواند دریچه نوینی برای تعامل با جهان غرب باشد به دلیل اینکه ما مخاطب غرب را در نظر نگرفتیم به همین دلیل احساس کردیم میتوانیم محورهای این نامه را تبیین کنیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر هدف از تالیف این کتاب به گونهای بود که قابلیت ترجمه به زبانهای دیگر را داشته باشد در مرحله بعدی از پژوهشگران جوان خواستیم تا مقالاتی را درباره این نامه بنویسند و بعد هم به گونهای این مقالات تدوین شود که برای مخاطب خارج از کشور قابلیت ترجمه داشته باشد.
سعیدی اضافه کرد: براین اساس 9 مقاله کوتاه در قالبی به دور از قالبهای خشک و رسمی مرسوم از سوی پژوهشگران و استادان جوان نگارش شده و من نیز دو مقاله آن را تهیه کردم.
وی در پایان تاکید کرد: هدف نهایی ما این بوده که مقالات با منظر دینی و البته جوانپسند نوشته شود چرا که معتقدیم رهبر معظم انقلاب با نگارش این نامه دریچه جدیدی را به جهان غرب و مخاطب غربی گشودند.
هدف اصلی نامهها هدایت جوانان است
یقینی نیز در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه پیامبر اسلام وقتی میخواهد سران قریش را دعوت کند با زبانی لین(نرم) سخن میگوید، گفت: رهبر سیاسی پیش از اینکه سیاستمدار باشد باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد. مقام معظم رهبری نیز در نامهای که به جوانان آمریکایی و اروپایی نوشتهاند دغدغه هدایت و تربیت جوانان را دارد.
وی ادامه داد: اینگونه نبوده که نامه رهبری براساس این نگاه نوشته شود که سیاست سران غربی دستخوش تحول شود و ما تعامل بهتری با غرب داشته باشیم چرا که هدف اصلی این نامه هدایت جوانان است و کارکرد اصلی این نامه هم تربیت و هدایت مخاطبانش است.
مدیر کانون اندیشه در پایان سخنانش گفت: مخاطب این نامه میتواند محدود به جوانان آمریکایی و اروپایی نباشد چون اکنون ما این مشکل را داریم که جوانان ما حقیقت اسلام را نمیشناسند و امیدواریم جامعه بشری با حقیقت دین و شریعت اسلام آشنا شوند.
نظر شما