پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
رونمایی از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس»

همزمان با رونمایی از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» 9 نماینده دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی‌ سخنرانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «مجالس ۹گانه به روایت نمایندگان ادوار» عنوان مراسمی است که سایت «تاریخ ایرانی» آن را برگزار می‌کند و در این مراسم از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» تالیف نسرین وزیری رونمایی می‌شود.

این مراسم با حضور و سخنرانی این چهره‌های سیاسی برپا می‌شود: مجلس اول: حجت‌الاسلام والمسلمین هادی غفاری؛ مجلس دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا؛ مجلس سوم: مرتضی الویری؛ مجلس چهارم: محسن یحیوی؛ مجلس پنجم: حسن غفوری‌فرد؛ مجلس ششم: الهه کولایی؛ مجلس هفتم: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی؛ مجلس هشتم: علی مطهری و مجلس نهم: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا.

کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» حاصل پژوهش‌های نسرین وزیری در نه دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران است که در نه فصل تنظیم شده و در هر فصل به ترتیب به بازخوانی جزییات انتخابات یک دوره از مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی تهران می‌پردازد.
 
نویسنده در این اثر سیر رقابت دو گروه سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، در نه دوره مجلس شورای اسلامی از آغاز انقلاب اسلامی، تشریح می‌کند و جزییات با ارزشی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر دوره، ارائه می‌کند.
 
این جزییات شامل فهرست‌های انتخاباتی در هر دوره، معرفی نمایندگان، مقایسه میزان تحصیلات، سوابق کاری و برنامه‌های انتخاباتی هر دوره است که به گفته نویسنده کتاب، تحلیل‌گران سیاسی با بهره بردن از این داده‌ها می‌توانند سلایق سیاسی مردم در هر دوره را مورد بررسی قرار دهند و با مقایسه تطبیقی دوره‌های مختلف مجلس، تحلیلی از رفتارهای آتی کنشگران سیاسی ارائه دهند.
 
علی مطهری در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: «در این رساله، تاریخچه شکل‌گیری احزاب و تشکل‌‌های سیاسی در جمهوری اسلامی و سیر پایبندی مجریان و ناظران انتخابات در جمهوری اسلامی به قانون اساسی و دموکراسی مورد نظر این قانون، از انتخابات اول تا نهم، به خوبی تصویر شده است. از جمله تحولاتی که در نحوه بررسی کاندیداها به تدریج رخ داده و تاثیری که بر مشارکت مردم در انتخابات دوره‌های مختلف مجلس داشته، به خوبی نشان داده شده است.»

این مراسم شنبه، سوم بهمن‌ماه، ساعت ۱۰ در روزنامه اطلاعات واقع در خیابان میرداماد، خیابان نفت جنوبی، سالن اجتماعات روزنامه اطلاعات برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها