یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
فروشگاه - نمایشگاهی با تک‌عنوان کتاب در ژاپن

در حالی که هر ساله هزار کتاب با موضوعات مختلف منتشر می‌شود، یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات برای کتاب‌فروشی‌ها انتخاب عناوینی است که باید در معرض دید مخاطبان مشکل‌پسند قرار دهند؛ موضوعی که کتاب‌فروشی «مویوکا شاتن» در ژاپن با ابتکاری غیرمعمول آن را ساده‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نشریه «گاردین»، «یوشیوکی موریوکا»، مدیر کتابفروشی «مورویوکا شاتن» برای حل چالش سختی انتخاب عناوین مختلف کتاب و مقابله با ریسک به‌فروش نرفتن برخی کتاب‌ها، در اقدامی غیرمعمول تصمیم گرفته است تا تنها نسخه‌های متعددی از یک عنوان کتاب را در معرض فروش قرار دهد. این تک‌عنوان کتاب به طور هفتگی انتخاب و تغییر می‌کند.
 
عناوین هفتگی کتاب‌های موجود در این کتاب متنوع هستند و از رمان «فریب حقیقی»، نوشته «تاو جانسون» هلندی تا «داستان‌های پریان» اثر «هانس کریستین آندرسن» را دربر می‌گیرد.
 
«موریوکا» می‌گوید: «پیش از گشایش این کتاب‌فروشی، فروشگاه دیگری را به‌مدت 10 سال مدیریت کردم. در آن‌جا حدود 200 عنوان کتاب داشتم و هرساله چندین عنوان دیگر به آن‌ها اضافه می‌کردم. در این مدت دریافتم که بسیاری از مردم تنها برای یک عنوان خاص از یک کتاب به فروشگاه می‌آمدند. بنابراین به این باور رسیدم که شاید بتوان تنها با یک عنوان کتاب هم یک کتاب‌فروشی را مدیریت کرد.»
 
وی افزود: «این فروشگاه تنها یک عنوان کتاب را عرضه می‌کند و من آن را «فروشگاه و نمایشگاهی درباره یک کتاب» توصیف می‌کنم؛ به‌عنوان مثال، اگر کتابی درباره گل‌ها را در معرض فروش می‌گذارم، فروشگاه را با گل‌هایی از همان کتاب می‌آرایم. هم‌چنین از نویسندگان و ناشران خواسته‌ام تا هر زمان که توانستند در فروشگاه حضور داشته باشند. این کار موجب می‌شود تا به‌جای تجربه و داشتن محیطی دوبعدی، بتوانیم تجربه‌ای سه‌بعدی بین مخاطب، کتاب و محتوا داشته باشیم. معتقدم در این صورت مشتریان و خوانندگان می‌توانند حس کنند که در درون کتاب قرار گرفته‌اند.»
 
این کتابفروش ژاپنی اظهار کرد: «به‌نظر می‌رسد ایده چنین نوع کتاب‌فروشی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و تا کنون مشتریان مختلفی داشته‌ام.» این کتاب‌فروشی از زمان گشایش در ماه می میلادی (طی 7 ماه) حدود 2100 جلد کتاب فروخته است.
 
«موریوکا» می‌گوید، درحالی که « به‌نظر می‌رسد بازار کنونی کتاب در دستان کتاب‌های الکترونیک و رسانه‌هایی چون شبکه‌های اجتماعی» افتاده است اما، «به اعتقاد من کتاب کالایی فیزیکی است با جاذبه‌ای خاص و همیشه همین‌طور خواهد ماند. و بسیاری هم‌چنان کتاب‌های فیزیکی را به ویژه به‌عنوان ابزاری ارتباطی ترجیح خواهند داد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها