دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
نظام آموزش رسمی مشوق کتابخوانی نیست

ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه دو ماه نخست فصل پاییز 1394، منتشر شد. جواد محقق، نویسنده و شاعر، در این ماهنامه چنین بیان کرده است: نظام رسمی آموزشی، چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی، مشوق مطالعه و کتابخوانی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه دو ماه نخست فصل پاییز 1394 گفت وگو با استاد جواد محقق، نویسنده و شاعر را دربردارد. وی در این مصاحبه چنین بیان کرده است: «بسیارند کتاب‌هایی که به دلایل گوناگون، به صورت غیرقانونی چاپ می‌شوند و به صورت زیرمیزی یا در کنار پیاده‌روها فروخته می‌شوند. اینها هم جزء بازار کتاب است و ظاهراً نه وزارت ارشاد و نه وزارت اطلاعات و نه هیچ دم و دستگاه رسمی و قانونی دیگری خودش را متولی نظارت و کنترل آن نمی‌داند.»
 
وی همچنین در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار کرده است: «واقعیت قضیه این است که نظام رسمی آموزشی، چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی، مشوق مطالعه و کتابخوانی نیست.»
 
«برای آموزش مفاهیم دینی به کودکان، به مدل‌های مناسب ِ ارائه نیاز داریم»؛  این عنوان ِ بخش دیگر این ماهنامه است که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حیدری ابهری، نویسنده کتاب کودک تنظیم شده است؛ وی در این بخش، تأکید کرده است: «ما دچار نوعی تکرار شده‌ایم که این به نظر من یک ضعف جدی است. لازمه خروج از این تکرار این است که یا دوستانی که با معارف دینی آشنا هستند، به حوزه کودک بپردازند یا نویسندگان حوزه کودک با معارف دینی انس بیشتری بگیرند تا بتوانند کارهای تازه‌تری ارائه کنند.»
 
سیدصادق رضایی، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در بخش دیگر این ماهنامه، یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه کتاب کودک را تربیت منتقد قوی و خبره عنوان کرده است. وی در این ماهنامه چنین اظهار کرده است: «کتاب کودک باید سرشار از یک محتوای غنی دینی و مذهبی باشد که به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن و به دور از شعارزدگی و ... در کتاب گنجانده شده باشد.»
 
مجید صحاف، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دیگر افرادی است که در این ماهنامه از تجربه کار در حوزه کودک و نوجوان گفته است. وی معتقد است: «کودک در یک اجتماع پیچیده زندگی نمی‌کند. فضای ذهنی محدودی دارد. پس متنی که می‌نویسیم باید مناسب با فضای ذهنی کودک باشد.» همچنین صحاف در این بخش ابراز ناراحتی کرده است که «در رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون، هیچ مدل جامعی برای تشویق کودکان به کتابخوانی طراحی نشده است.»
 
از دیگر بخش‌های این ماهنامه می‌توان به «چالش‌ها و فرصت‌های ترجمه کتاب کودک»، «مشکل ما در تولید کامیک استریپ مربوط به داستان‌پردازی است»، «با کامیک استریپ می‌توان مفاهیم دینی را به کودکان آموزش داد»، «خانواده‌ها به کتاب خوب دسترسی ندارند»، «ضعف دسترسی به کتاب و انحرافات فرهنگی در کودکان»، «کتابخانه‌هایی که فقط جای کتاب نیستند»، «لشگری از تصویرگران جوان و پر انرژی داریم که به آنها توجه نمی‌کنیم»، «در تولید رمان برای کودکان در ابتدای راه هستیم»، «فردی، اعتماد به کتاب را به خانواده‌ها بازگرداند»، «تعبد و تفکر؛ دو عنصر گمشده در کتاب کودک»، «هدف غرب تربیت شهروند دموکراتیک است، هدف ما، تربیت انسان کامل» و «نقش دولت و تشکل‌های نشر در ارتقای کتاب کودک» اشاره کرد.
 
در این ماهنامه اسامی کتاب‌هایی برای محرم، گزیده‌ای از کتاب‌های خواندنی که در نشست کتابخوان معرفی شدند و کتابی که این روزها دوباره خواندنی شد، ارائه شده‌اند. همچنین در این اثر، گزارشی از دعوت سلمان رشدی مرتد به نمایشگاه فرانکفورت توسط مدعیان دروغین آزادی بیان با عنوان «پاسخ کوبنده و یکپارچه جامعه فرهنگی ایران به دهن‌کجی‌های فرانکفورت» ارائه شده است.
 
ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه دو ماه نخست فصل پاییز 1394 با مدیرمسئولی یاسر احمدوند، در 96 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها