یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
نویسندگان و شاعران در آثارشان کودکان را به محبت و دوستی تشویق کنند

مریم زرنشان، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، معتقد است اغلب کودکان بسیار خودخواه شده‌اند و تمایلی به بازی و دوستی با دیگر هم‌سالان خود ندارند. بنابراین معلمان و مربیان آموزش و پرورش از یک سو و نویسندگان و شاعران از سویی دیگر باید تلاش کنند بچه‌ها را به مهر و محبت و دوستی تشویق کنند.

مریم زرنشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: ترویج مهر و محبت و دوستی در بین کودکان و نوجوانان امروز کشورمان از جمله مسائلی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. افزایش تک فرزندی و همچنین رواج استفاده از فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری در بین بچه‌ها سبب شده که اغلب آنها بسیار خودخواه شده و تمایلی به بازی و دوستی با دیگر هم‌سالان خود نداشته باشند.
 
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: درواقع دانش‌اموزان دیگر همکلاسی‌های خود را به شکل یک رقیب یا دشمن می‌بینند تا به شکل یک دوست و یاور. و ادامه این مساله سبب می‌شود که آنها در آینده افرادی منزوی و غیراجتماعی شوند. بنابراین معلمان و مربیان اموزش و پرورش از یک سو و نویسندگان و شاعران از سویی دیگر باید تلاش کنند بچه‌ها را به مهر و محبت و دوستی تشویق کنند.
 
زرنشان بیان کرد: از این رو من همواره تلاش می‌کنم در اشعاری که برای بچه‌ها می‌سرایم یا درقالب داستان‌هایم، مهر و محبت و صمیمیت را در بین آنها ترویج دهم. همچنین به عنوان یک مربی و معلم سعی می‌کنم در کلاس‌هایم با اجرای نمایش خلاق یا خواندن شعر و داستان، دانش‌آموزان را در قالب گروه‌های مختلف به اجرای برنامه‌های گروهی وادار کنم تا کم کم ترغیب شوند که فضای انحصاری که دور خودشان ایجاد کرده‌اند بشکنند و به باهم بودن تشویق شوند.
 
این نویسنده و شاعر همدانی در ادامه سخنانش به آثاری که با این هدف برای کودکان و نوجوانان تولید کرده است، اشاره کرد و گفت: به تازگی کتابی از من با عنوان «هیولای من» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این مجموعه شامل 16 شعر در قالب چهارپاره است که برای کودکان گروه سنی «ب و ج» سروده‌ام و سعی کرده‌ام رویکرد شعرهای این مجموعه به گونه‌ای باشد که کودکان را با حواس پنج گانه، طبیعت و جهان پیرامون آشنا کرده و ارتباط زیبا شناسانه‌ای بین آنها و طبیعت برقرار کند.
 
وی اضافه کرد: در این مجموعه کودک به صورت غیرمستقیم و در قالب شعر و بازی با اهمیت حواس مختلف آشنا می‌شود. زیرا کودکان آموزش مستقیم را به نوعی پند و نصیحت می‌دانند و از آن گریزانند اما آموزش غیرمستقیم را مخصوصا اگر همراه با شعر و داستان و موسیقی باشد به راحتی می‌پذیرند.
 
زرنشان همچنین گفت: کتاب دیگری هم با عنوان «کبوتر می شوم» در انتشارات سوره مهر دارم که بزودی منتشر خواهد شد. این مجموعه نیز شامل 16 شعر است که در قالب چهارپاره  با موضوع آزاد برای کودکان گروه سنی «ب و ج» سروده‌ام. در این کتاب برای آشنا کردن کودکان با موضوعات مختلف سعی کرده‌ام از نگاه معمول و کلیشه‌ای پرهیز کنم و با شیوه‌های لطیف و جذابی عناصر طبیعت و بازی‌های کودکانه را به بچه‌ها آموزش دهم.

مریم زرنشان، از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان است که در سال 1354 در همدان متولد شد. وی همچنین از مربیان و معلمان آموزش و پرورش است. از جمله آثار او می‌توان به «شهر اطلسی» و مجموعه «سه داستان» اشاره کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها