پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
«تدریس،‌ آموزش و تحقیق در آموزش عالی» از سوی پیام‌نور منتشر شد

کتاب «تدریس،‌ آموزش و تحقیق در آموزش عالی (رویکرد انتقادی)» از سوی انتشارات دانشگاه پیام‌نور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ از کتاب «تدریس،‌ آموزش و تحقیق در آموزش عالی (رویکرد انتقادی)» نوشته مارک دانت،‌ کتی مک مولون و دان کازینسکی با ترجمه خدیجه علی‌پور مقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و علی کوهی‌نژاد مدرس دانشگاه پیام نور از سوی انتشارات دانشگاه پیام‌نور به بازار نشر عرضه‌ شده است.
 
کتاب در 11 فصل تدوین شده است. «مقدمه»، «نظریه‌های کیفی تدریس»، «مفهوم‌سازی مجدد توسعه تجربیات تدریس دانشگاهی»، «ساختار‌بندی روابط دانش‌آموزان و معلم»، «تدریس ممنوع»، «تقویت آموزش فضای کار محور»، «یادگیری در عصر دیجیتال» و «آموزش و پژوهش» عنوان برخی از فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از کتاب در تشریح وضعیت آموزش در نیمه دوم قرن بیستم آمده است: «در نیمه دوم قرن بیستم، یک حرکت رو‌به‌‌رو رشد در جهت آموزش عالی ایجاد شده است. سازمان تعاونی اقتصادی و توسعه،‌ تخمین زده است که در حال حاضر در حدود 232 میلیون دانشجو،‌ در دوران سوم تحصیلات خود هستند که در سال 1991 این میزان به 68 میلیون نفر رسیده بود. این متوسط رشد بیشتر از پنج درصد در هر سال در دوره 1991 تا 2004 را نشان می‌د‌هد.»

از دیگر مباحث مهم این کتاب، بین‌المللی کردن برنامه‌های آموزشی است. دراین‌ باره می‌خوانیم: «افزایش جمعیت دانشجویی، گسترش منابع دانش جدید و تنوعات فرهنگی، کاتالیزوری برای جهانیان هستند تا راهکار‌های بین‌المللی کردن برنامه آموزشی را گسترش دهند. برای تعریف برنامه‌‌های درسی بین‌المللی باید یک جهت‌گیری بین‌المللی در این افت‌وخیز به کار گرفته شود. هدف آن آماده کردن دانشجویان برای تحصیل در یک بافت چند فرهنگی، بین‌المللی و طراحی برای دانشجویان داخلی و خارجی است. برنامه‌های بین‌المللی بر اساس ارزش نوآوری و انعطاف‌پذیری و فرهنگ مورد تأکید قرار گرفته‌اند.»
 
نویسندگان در ادامه مطالب کتاب درباره «تغییر ارتباطات معلم و یاد‌گیرنده» نوشته‌اند که یکی از پدیده‌‌های جالب در تجربه معلمان هنگام کار با دانش‌آموزان در فضای مجازی آنلاین، تأثیر‌گذاری آن بر رابطه بین معلم و یادگیرنده است. جامعه حرفه‌ای ما می‌تواند به‌ صورتی باشد که ارتباطات،‌ باز‌یابی دانش و هویت ما به‌صورت دیجیتالی شکل گیرد و تعریف شود.
 
نخستین چاپ کتاب «تدریس،‌ آموزش و تحقیق در آموزش عالی (رویکرد انتقادی)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 196 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه پیام‌نور به بازار نشر عرضه‌ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها