یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
عطایی: ناشران کوچک کمتر به نشر الکترونیک اعتماد دارند/ بی‌توجهی ناشران به خرید نرم‌افزارهای کتابخوان خارجی

سهیلا عطایی،‌ برنامه‌نویس شرکت «رسانه‌ساز دانش» با اشاره به وجود دو دسته ناشر در فضای نشر الکترونیک گفت: ناشران بزرگ بیشتر به استفاده از امکانات نشر الکترونیک تمایل نشان می‌دهند، در حالی‌که ناشران کمتر شناخته‌شده چندان توجهی به این حوزه ندارند.

مهندس سهیلا عطایی،‌ برنامه‌نویس شرکت «رسانه‌ساز دانش» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت نشر الکترونیک اظهار کرد: نشر الکترونیک در کشور در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند به‌عنوان یک صنعت تلقی شود. بسیاری از ناشران سنتی با توجه به مزایای این صنعت مانند متکی نبودن به کاغذ و سرعت انتشار محتوا و رعایت نکات محیط زیستی، به تولید نسخه‌‌های دیجیتال توجه نشان می‌دهند.
 
وی با اشاره به موضوع میزان امنیت محتوا در نشر الکترونیک در مقایسه با نشر چاپی افزود: یکی از مؤلفه‌هایی که موجب می‌شود ناشران بیش از نشر چاپی به الکترونیک توجه کنند، امنیت بالای محتوا در این صنعت نسبت به صنعت نشر چاپی است. هرچند در فضای مجازی شاهد سرقت‌هایی در این بخش هستیم، اما در مقام مقایسه وضعیت امنیت محتوا نسبت به قبل بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

تولید انواع کتابخوان‌ با امنیت بالا
عطایی در تشریح ارتقاء امنیت محتوا در نرم‌افزار‌‌های کتابخوان نیز گفت: در ابتدای ورود نشر الکترونیک به کشور، فقط نسخه‌های pdf به‌عنوان نشانه‌ای از نشر الکترونیک شناخته می‌‌شدند این در حالی است که امروزه با رشد سریع و افزایش دانش در حوزه‌های نرم‌افزاری، شاهد تولید انواع کتابخوان‌ با امنیت بسیار بالا هستیم. طراحان نرم‌افزار در این حوزه موفق به طراحی برنامه‌هایی شده‌اند که بعد از نصب روی یک دستگاه pc یا هر سخت‌افزار دیگری مانند تبلت یا تلفن‌های هوشمند، قابل نصب روی دستگاه مشابه دیگری نیستند.
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک درباره تأثیر ارتقاء امنیت محتوا در میزان تمایل ناشران سنتی به فعالیت در حوزه نشر الکترونیک اظهار کرد: حقیقت این است که بسیاری از ناشران چاپی با نشر الکترونیک آشنا هستند و محصولات خود را در این قالب منتشر و عرضه می‌کنند، اما افزایش امنیت محتوا در این حوزه بیش از پیش باید مورد توجه برنامه‌نویسان قرار گیرد. ناشران با توجه به میزان بهره‌گیری آن‌ها از مزایای دنیای نشر الکترونیک به دو دسته تقسیم می‌شوند.
 
ترس از دست دادن سرمایه دلیل بی‌اعتمادی ناشران به نشر الکترونیک
وی در توضیح دسته‌بندی ناشران برای ورود به فضای نشر دیجیتال ادامه داد: ناشران بزرگ یا به‌عبارتی ناشران شناخته‌شده که معمولا آثار فاخر و مطرحی تولید می‌کنند، بیشتر به استفاده از امکانات نشر الکترونیک تمایل نشان می‌دهند و این در حالی است که ناشران کمتر شناخته‌شده یا کوچک و گمنام، چندان توجهی به این حوزه ندارند و در چارچوب صنعت چاپ سنتی با همه مشکلات شناخته‌شده‌اش به فعالیت ادامه می‌دهند.
 
برنامه‌نویس شرکت «رسانه‌ساز دانش» در بیان دلایل تفاوت میزان تمایل این دو دسته از ناشران نسبت به نشر الکترونیک افزود: در حالی‌که ناشران بزرگ به امنیت محتوای نرم‌افزار‌های موجود اطمینان حاصل کرده‌اند، ناشران کوچک هنوز به این وضعیت اعتماد چندانی ندارند. بی‌اعتمادی این ناشران به دلیل ترس از دست دادن سرمایه است. این دسته معتقدند در صورتی‌که کتاب الکترونیکی که تولید کرده‌اند در فضای مجازی به‌صورت غیرقانونی منتشر شود، در مقایسه با ناشران بزرگ بیشتر متضرر خواهند شد.  
 
عطایی درباره توانایی تولید انواع نرم‌افزار‌های بومی کتابخوان در کشور گفت: درصد بالایی مطمئنم که در کشور توانایی و دانش تولید انواع نرم‌‌افزار‌های کتابخوان به‌صورت بومی وجود دارد. ناشران از همین تولیدات بومی برای فعالیتشان به‌عنوان ناشر الکترونیک استفاده می‌کنند. خرید انواع نرم‌افزار‌های کتابخوان خارجی از سوی ناشران ایرانی کمتر اتفاق می‌افتد.   
                     
 
مروری بر پرونده 
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نشر الکترونیک ایران در عرصه بین‌المللی گفت: تحقق شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» می‌‌تواند مهم‌ترین هدف صنعت نشر الکترونیک باشد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مجید قاسمی را اینجـــــــــــــا بخوانید. 
 
مدیر پروژه «طاقچه» ضمن اشاره به اهمیت توجه به رابط کاربری مناسب در تمایل مخاطبان به مطالعه کتاب الکترونیکی گفت:‌ تدوین استاندارد امنیتی در این حوزه ضروری است. متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با محمد صدوقی را اینجـــــــــــــا بخوانید.

پایگاه اینترنتی فروش کتاب «پندار بازار» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت:‌
نشر الکترونیکی کتاب از یک‌سو با ناامیدی ناشران دست و پنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر در معرض سوء استفاده تبهکاران محتوایی قرار دارد
. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با نیما افشار نادری رااینجـــــــــــــا بخوانید.

مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت: نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با عرفان میرطالبی را اینجـــــــــــــا بخوایند.  

مدیر شرکت ایده‌گستران،‌ ضمن اشاره به وجود دانش تولید نرم‌افزار کتابخوان در کشور گفت: شرکت‌‌های تولیدکننده نرم‌افزار، فعالیت در عرصه تولید را چندان ارزشمند نمی‌دانند. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با امیر نامور را اینجــــــــــــــا بخوانید.
 
مدیر تولید شرکت توسعه «رایان رویال» با اشاره به کپی رایت به‌عنوان مشکل اصلی نشر الکترونیک گفت:‌ ناشران معتقدند تولید نسخه دیجیتال موجب تسهیل در تکثیر غیرمجاز و نابودی بازار نشر می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با علی تصدیقی را اینجــــــــــــــا بخوانید. 

نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست اما با توجه به رونق انواع تلفن همراه هوشمند، تبلت و رایانه تلاش برای ایجاد سخت‌افزار در ایران نه از لحاظ هزینه مناسب است و نه توجیه محتوایی دارد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با محمد آباقری را اینجــــــــــــــا بخوانید.

DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) نقش بسیار مهمی در محافظت محتوا دارد و بیش از 99 درصد مانع از سرقت می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با پرویز امیرشهپری را اینجـــــــــــــــا بخوانید.

فقدان قانون در حوزه نشر الکترونیک، موجب روی‌ آوردن فعالان این حوزه به تولید آثار بی‌کیفیت می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مجید کوثری، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول مؤسسه «مدیران جهان پدید» را اینجــــــــــــــا بخوانید. 

بسیاری از شرکت‌ها به مقوله امنیت محتوا چندان تخصصی نگاه نمی‌کنند. متن 
کامل گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با سجاد حاجوی، مدیر پروژه «پاتوق کتاب» نشر معارف را اینجـــــــــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها