پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
جعفریه: مکان عرضه کتاب، کتابفروشی است نه نمایشگاه‌/ دستکاری در ژنتیک چرخه نشر به خلق موجودی ناقص‌الخلقه منجر می‌شود

مدیر انتشارات ثالث با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب چرخه اقتصادی نشر را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند، گفت: مکان عرضه کتاب به عنوان آخرین حلقه ارتباطی با مخاطب کتابخوان، کتابفروشی‌ها هستند؛ بنابراین مسئولان فرهنگی باید بودجه‌های مربوط به این حوزه را صرف پرداختن به زیرساخت‌های نشر کشور کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- صبح دوشنبه (23 خردادماه) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دست‌اندرکاران برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادهایی برای چگونگی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرده و گفته بود که در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته و نظر وی در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چهار نمایشگاه تخصصی کتاب تقسیم و در بازه‌های زمانی مختلف در طول سال برگزار شود.

جنتی عنوان کرده بود که گرچه این کار طبیعتاً مزایایی را در داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیده است که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود با این حال ارشاد در صدد است که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... در مقاطع مختلفی از سال برپا شود.

به دلیل اهمیت برپایی نمایشگاه‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور، خبرگزاری کتاب می‌کوشد در سلسله گفت‌وگو با صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه کتاب و نمایشگاهی، به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در فواصل مختلف سال، فواید و معایب این پیشنهاد بپردازد.

محمد علی جعفریه درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب به «ایبنا» گفت: ابتدا باید منظور و تعریف خودمان را از برگزاری نمایشگاه کتاب مشخص کنیم و بعد به این موضوع بپردازیم. به عبارتی دیگر باید ببینیم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محلی برای رفت و آمد محققان، پژوهشگران و اهل فن است یا یک فروشگاه بزرگ برای فروش کتاب؟

وی با تأکید بر اینکه هر کاری باید از کانال طبیعی خود پیش برود، افزود: این موضوع حتی به لحاظ علمی هم ثابت شده که دستکاری در هر حوزه‌ای و خارج کردن آن از مسیر و روال طبیعی خود، با نقص‌های بسیاری همراه خواهد بود. به‌طور مثال هر دست‌کاری که در علم ژنتیک می‌شود، به تولد موجودی ناقص‌الخلقه منجر خواهد شد.

مدیر انتشارات ثالث با اشاره به چرخه اقتصادی صنعت نشر در کشور، ادامه داد: مکان عرضه کتاب به عنوان آخرین حلقه ارتباطی با مخاطب کتابخوان، «کتابفروشی‌ها» هستند. بنابراین اقتصاد نشر در کشور نیز باید چرخه خود را داشته باشد و هر تغییری که در این مسیر ایجاد کنیم، چرخه اقتصادی نشر را از حالت طبیعی خودش خارج کردیم.

جعفریه تاکید کرد: وزارت ارشاد و مسئولان فرهنگی باید بودجه‌های مربوط به این حوزه را صرف پرداختن به زیرساخت‌های نشر کشور کنند؛ چراکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، اختصاص بن و خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد تنها یک مُسکن است که نه تنها حال نشر کشور را تسکین نداده، بلکه شرایط آن را وخیم‌تر کرده است.

مدیر نشر ثالث با اشاره به لزوم حذف مالیات کتابفروشی‌ها گفت: متأسفانه با وجود شعارهایی که مطرح می‌شود مسئولان فرهنگی هنوز هم نتوانستند مالیات کتابفروشان را حذف کنند و متأسفانه بسیاری از کتابفروشی‌های مطرح در سال‌های اخیر تعطیل شدند. با این اوصاف اما در حال حاضر فرصت مناسبی پیش روی مسئولان فرهنگی قرار دارد تا با طرح‌های تشویقی، بخشی از بودجه فرهنگی کشور را صرف تربیت و پروش کتابفروشان و گسترش کتابفروشی‌های کشور کنند.

جعفریه تاکید کرد: اختصاص وام خرید کتابفروشی به ناشران (اجاره به شرط تملیک)، تخصیص کالاهای فرهنگی و حذف مالیات کتابفروشان، از جمله طرح‌هایی است که برای کمک به حوزه نشر می‌توان به‌کار بست تا با هدایت بودجه‌های فرهنگی کشور به سمت حمایت و گسترش کتابفروشی‌ها، مانع از تعطیلی آنها شد؛ چراکه هر کتابخانه، خود یک نمایشگاه است.

در این باره بخوانید:
1- شهرام‌نیا: از ظرفیت‌های استانی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب استفاده کنیم/ نمایشگاه کتاب تهران قادر است خودگردان اداره شود (اینجا)
2- صفری: نمایشگاه‌های تخصصی کتاب پیش از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شوند/ ایجاد مشکلات اجرایی در صورت همزمانی نمایشگاه‌ها (اینجا)
3- فروغی: هرگونه تغییر در شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیازمند زمان بسیار است/ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه ثابت (اینجا)
4- توکل‌صدیقی: ارزش نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران نیست/ نیمه دوم سال؛ بهترین زمان برای نمایشگاه تخصصی (اینجا)
5- حسینی‌نیک: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب یک ضرورت است/ لزوم برپایی نمایشگاه‌های مجازی (اینجا)
6- آموزگار: نمایشگاه‌های تخصصی میزان دسترسی به کتاب را افزایش می‌دهند (اینجا)
7- بیگی‌ حبیب‌آبادی: ضرورتی ندارد همه نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در یک سال برگزار شوند (اینجا)
8- شاطریان: مزایای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بسیار بیشتر از معایب آن است/ کتابفروشی‌ها دنبال راه‌های جدید جذب مخاطب باشند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها