یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
ترجمه و تالیف افراد کم‌تجربه آفت نشر دانشگاهی است

عبدالله شفیع‌آبادی،‌ پدر علم مشاوره ایران با تأکید بر ضرورت تشکیل نهادی برای ارزیابی کیفی منابع دانشگاهی، یکی از مهمترین آفات نشر دانشگاهی را ترجمه‌ و تألیف از سوی افراد کم‌تجربه عنوان کرد.

دکتر عبدالله شفیع‌آبادی،‌ پدر علم مشاوره ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره وضعیت تولید کتاب در حوزه مشاوره در کشور اظهار کرد: هر کتابی نباید اجازه انتشار داشته باشد؛ متأسفانه بسیاری از کتاب‌های منتشر شده در یکی از دو وجه محتوایی یا ترجمه دچار مشکل هستند.

وی با تأکید بر وجود مشکل در برخی منابع حوزه مشاوره افزود: اشکال محتوایی و ترجمه‌های غلط، موجب بدآموزی دانشجویان خواهد شد. داوطلبان‌ ورود به دانشگاه هم که از مخاطبان اصلی کتاب‌های آمادگی کنکور هستند، با وجود غلط‌های آشکار در این کتاب‌ها با دانشی پر اشکال به دانشگاه راه می‌یابند؛ مسأله‌ای که دانشجویان و داوطلبان در آن کوچکترین نقشی ندارند. 

لزوم کنترل علمی در حوزه تولید کتاب دانشگاهی 
شفیع‌آبادی در ادامه با اشاره به لزوم اعمال نظارت بر تولید کتاب‌های دانشگاهی گفت: وجود یک کنترل علمی از سوی متخصصان هر رشته، در افزایش کیفی کتاب‌های دانشگاهی و کنترل بازار آشفته تألیف و ترجمه کتاب‌های دانشگاهی بسیار مؤثر است.
 
نویسنده کتاب «راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه‌های انتخاب شغل» درباره نهاد‌های صاحب اثر در کنترل وضعیت کتاب‌های تخصصی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد دانشگاه‌ها در برچیده شدن بازار آشفته کتاب‌های دانشگاهی و مراکز اصلی در صدور مجوز نشر در بهبود وضعیت نشر دانشگاهی مؤثرند. 

حضور تازه‌‌‌ دانش‌آموختگان در حوزه تالیف کتاب دانشگاهی
پدر علم مشاوره ایران ادامه داد: در چند سال اخیر در حوزه تألیفات کتاب‌ دانشگاهی شاهد حضور تازه‌‌‌ دانش‌آموختگان هستیم. البته این نوع فعالیت یک حرکت مثبت است، اما گروه متخصص ناظری باید نظارت محتوایی این دسته از کتاب‌‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند. ترجمه‌ و تألیف از سوی افراد کم‌تجربه، آفت آینده نشر دانشگاهی است.
 
وی در ادامه درباره تازه‌ترین فعالیت خود در حوزه نشر گفت: مدتی قبل مباحث و نظریه‌ای را که در کتاب «راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه‌های انتخاب شغل» ارائه کرده‌ بودم، مورد تجدیدنظر قرار دادم. تصمیم دارم که نظریه و مباحث این کتاب را بعد از ترجمه، در سایر کشور‌ها نیز به‌صورت سخنرانی ارائه دهم.
 
شفیع‌آبادی با اشاره به جزئیات نظریه‌اش اظهار کرد: «نظریه چندمحوری انتخاب شغلی» با توجه به شرایط ایران مطرح شده است. معتقدم یک نظریه در همه جوامع با فرهنگ‌های متنوع کاربرد ندارد چراکه شرایط اشتغال در هر کشوری متفاوت است.
 
توانایی دانشگاهیان ایران در تولید نظریه‌های علمی
نویسنده کتاب «نظریه‌های مشاوره و روان درمانی» افزود: مطالعه درباره «نظریه چند محوری انتخاب شغلی» از 30 سال قبل ادامه دارد. در پرداختن به این نظریه از مشورت دیوید کیدمن،‌ نظریه‌پرداز شغلی بهره‌ گرفتم. آزمون کارآیی این نظریه در حوزه‌های کارآفرینی قابل قبول بوده است.   
 
وی با تأکید بر توانایی دانشگاهیان ایران در تولید نظریه‌های علمی ادامه داد: به شعار «ما می‌توانیم» امام خمینی (ره) اعتقاد زیادی دارم، چراکه آن‌را تجربه کردم. در این مسیر تلاش می‌کنیم، زمین می‌خوریم و باز برمی‌خیزیم.     
 
پایه‌گذار دوره دکتری مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، درباره ظرفیت نظریه‌پردازی در حوزه مشاوره گفت: اگر خودمان را به زمینه خاصی محدود نکنیم و با دید علمی به نظریه‌ها نگاه کنیم، موفق‌تر خواهیم بود؛ به‌‌عبارتی دیگر با دید باز ابعاد مختلف را درنظر داشته باشیم. معیار‌هایی که در ارائه نظریه و استفاده از دیگر نظریات باید مورد نظر قرار گیرد، تعارض نداشتن با اعتقادات دینی و مصالح مملکتی است. وجود بینش جهانی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها