مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفتوگو با ایبنا
واگذاری نشر به بخش خصوصی راهی بیبازگشت است
محمدرضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، با اشاره به رشد ناشران خصوصی بعد از انقلاب گفت: واگذاری امور نشر به بخش خصوصی راهی بیبازگشت است.
رشد ناشران خصوصی بعد از انقلاب
وی ادامه داد: پیش از انقلاب، فعالیت ناشران بیشتر به تولید کتابهای حوزه سیاسی اختصاص داشت و این در حالی است که ناشران دولتی به تولید کتابهای علمی و دانشگاهی اشتغال داشتند. پس از انقلاب شاهد رشد ناشران خصوصی بودیم.
حاتمی با اشاره به حضور ناشر-مؤلفان در صنعت نشر کشور گفت: با احتساب ناشر مؤلفان، بهنظر میرسد که بخش خصوصی با ورود موزعین، کتابفروشان و مؤلفان بهصورت خودجوش شکل گرفت.
واگذاری بخشی از مسئولیتهای نشر به بخش خصوصی
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در تشریح وضعیت فعلی ناشران خصوصی افزود: با توجه به ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، تأکید میشود که بخش خصوصی توانایی لازم را برای قبول بخشی از مسئولیتهای حوزه نشر دارد.
وی تصریح کرد: واگذاری بخشی از مسئولیت حوزه نشر به بخش خصوصی باید در فرایندی آرام صورت گیرد و بخش دولتی عهدهدار امور کلانی مانند انتشار دائرةالمعارف باشد. تأمین منابع درسی و بخشی از کتابهای عمومی را بخش خصوصی میتواند تقبل کند.
حاتمی در ادامه درباره تولید محتوا از سوی ناشران خصوصی گفت: تأکید میکنم چارهای جز واگذاری بخشی از امور نشر به بخش خصوصی نیست. برای تولید محتوا، دولت صرفاً به تدوین چهارچوبها بپردازد. بهعنوان مثال بررسی محتوای کتاب کودک و نوجوان یا دانشگاهی به کارشناس حوزههای درون مجموعه نشر واگذار شود.
به نقد قبل از چاپ کتاب معتقدیم نه نظارتهای حکومتی
این فعال نشر دانشگاهی با تأکید بر لزوم توجه به بررسی محتوای کتابها از سوی متخصصان مربوطه ادامه داد: به نقد قبل از چاپ کتاب معتقدیم نه نظارتهای حکومتی. داوران متخصص در مجموعههای خصوصی نشر میتوانند به محتوای تولیدی نظارت کنند. نگاه امنیتی به کتاب بهعنوان محصول فرهنگی اشتباه است.
وی همچنین درباره نگرانی مخاطب نسبت به گرانی کتاب بعد از واگذاری حوزه نشر به بخش خصوصی اظهار کرد: بهنظر میرسد بازار کتاب مانند سایر بخشهای اقتصادی کار خودش را انجام میدهد. موضوعاتی مانند رقابت، عرضه و تقاضا در بازار نشر زمینهای اقتصادی و فرهنگی دارند. دولت در این بازار میتواند سفارشدهنده کالا به بخش خصوصی باشد.
توانایی بخش خصوصی در مخاطبشناسی
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: در تقویت بازار نشر، بخش خصوصی توانایی بیشتری برای مخاطبشناسی دارد. دولت در این حوزه میتواند با توجه به اهداف استراتژیک و کلان مملکتی که از سوی سران نظام تدوین میشود، سفارشدهنده کتاب باشد.
حاتمی در تشریح حمایتهای بخش دولتی از بخش خصوصی در بازار نشر نیز گفت: واگذاری امور به بخش خصوصی، راه بیبازگشتی است. دولت با کاربریهای فرهنگی میتواند از بخش غیرانتفاعی نشر حمایت کند.
وی در تشریح کاربریهای فرهنگی ادامه داد: فروشگاههای بسیاری در شهرهای کشور ساخته شده که اگر صاحب یکی از واحدهای این فروشگاهها علاقهمند ایجاد یک کتابفروشی در کنار دهها مغازه پوشاک و غذا باشد، دولت باید از این اقدام حمایت کند. کاربری فرهنگی در اینگونه اقدامات معنا پیدا میکند.
نظر شما