در نشست بررسی کتاب کودک در فروشگاههای شهر کتاب مطرح شد:
تامین نیازهای فرهنگی در فروشگاههای شهر کتاب
محمدرضا امامپور، معاون مدیرعامل فروشگاههای شهرکتاب در نشست بررسی کتاب کودک در فروشگاههای شهر کتاب گفت: یکی از اهداف ما در فروشگاههای شهر کتاب این است که زمانی یک خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان وارد فروشگاه میشوند بتوانند تمام محصولات فرهنگی موردنیاز خود را اعم از کتاب بزرگسال، کتاب کودک، لوازمالتحریر، اسباببازی و ... تهیه کنند.
محمدرضا امامپور، در این نشست گفت: فروشگاههای شهر کتاب در سال 1374 با هدف رفع نیازهای مخاطبان در محلههای مختلف افتتاح شد. در این فروشگاه مجموعه کتابها و پیوستهای فرهنگی موردنیاز آنها در این فروشگاهها تامین می شود. یکی از اهداف فروشگاههای شهر کتاب این است که زمانی یک خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان وارد فروشگاه میشوند بتوانند تمام محصولات فرهنگی موردنیاز خود را اعم از کتاب بزرگسال، کتاب کودک، لوازمالتحریر، اسباببازی و ... تهیه کنند.
وی ادامه داد: کتابهایی که در این فروشگاهها عرضه میشود توسط ناشران مختلف به این فروشگاه داده میشود تا در معرض دید عموم قرار گیرد. البته برخی از ناشران تمایلی به عرضه کتابهایشان در فروشگاه شهر کتاب ندارند.
وی گفت: محصولات فرهنگی اعم از نوشتافزار و عروسک نیز در فروشگاههایی که در محلههای مختلف وجود دارد، عرضه میشود. البته نوع محصولاتی که در هر فروشگاه عرضه میشود، متفاوت است زیرا نیازهای مخاطبان در محلههای مختلف براساس فرهنگ آن منطقه، سطح اقتصادی مردم و اولویتهای آنها کاملا با هم تفاوت دارد.
امامپور در ادامه گفت: به طور کلی 35 فروشگاه شهر کتاب در تهران و 20 فروشگاه در شهرستانها داریم که باز هم برحسب محله و شهر، کتابها و محصولات فرهنگی که در این فروشگاهها عرضه میکنیم با هم تفاوت دارد.
وی در ادامه به مدیرانی که برای مدیریت شهر کتاب انتخاب میشوند اشاره کرد و گفت: این مدیران معمولا از افرادی انتخاب میشوند که فرهنگی باشند و در حوزه نشر، نویسندگی و تالیف کتابها تا حد امکان نقش داشته باشند و بهطور کامل با حوزه نشر آشنا باشند تا بتوانند این فروشگاهها را مدیریت کنند.
معاونت فروشگاه شهر کتاب در ادامه به راهبردها و استراتژیهای شهر کتاب اشاره کرد و گفت: افرادی که به عنوان مدیر در فروشگاههای مختلف شهر کتاب انتخاب میشوند راهبردهای خود را در قالب گزارشهایی به هیأت مدیره شهر کتاب ارسال میکنند. براساس این راهبردها و همچنین استراتژیهای موردنظر مدیران ارشد، هیأت مدیره این مجموعه سیاستهای کلی شهر کتاب را تدوین و برای اجرا به زیرمجموعهها ابلاغ میکند. فروشگاههای شهر کتاب استانداردهایی دارد که مدیران موظفاند درچارچوب آنها فعالیت کنند و نمیتوانند برخلاف این استانداردها عمل کنند.
وی ادامه داد: البته اگر در منطقهای ببینیم که نیازهای متفاوتی وجود دارد، درصورتی که ببینیم این نیازها با سیاستهای شهرکتاب مغایرت ندارد میتوانیم این درخواستها را برای فروشگاههای آن منطقه تامین کنیم. به عنوان مثال عرضه محصولات سفالی در فروشگاههای شهر کتاب مناطق شمال شهر تهران از جمله مواردی بود که انجام دادیم.
امام پور در پایان گفت: در واقع فروشگاه شهر کتاب یک موسسه غیرانتفاعی عامالمنفعه است برخی ناشران تمایلی به عرضه کتابهایشان در این فروشگاه ندارند اما باید توجه داشت که عرضه کتابهای همه ناشران در فروشگاه سبب جذب مخاطبان بیشتری به این فروشگاهها میشود. ما محدودیت خاصی برای دریافت کتاب از ناشران نداریم. ملاک ما فقط داشتن مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
باید به تامین نیازهای مخاطبان در فروشگاههای شهر کتاب توجه کرد
عبدالعظیم فریدون نیز در این نشست گفت: در فروشگاههای شهر کتاب امکانات و نیازهای مخاطبان در هر منطقه تامین میشود و این نیازها هستند که مشخص میکنند هر فروشگاه چه اقلامی باید داشته باشد. البته ملاک ارایه و عرضه این اقلام قوانینی است که در قالب سیاستهای کلی به فروشگاهها ابلاغ میشود.
این ناشر در ادامه یادآوری کرد: معمولا نگاههای دولتی محدودیتهایی را ایجاد میکند و از انجام بعضی از کارها جلوگیری میکنند. ما بدون درنظر گرفتن مخاطبان نمیتوانیم کار را به خوبی پیش ببریم. واقعیت این است که نمیتوان کالاهای یکسانی را در همه فروشگاههای کتاب عرضه کرد زیرا مخاطبان در مناطق مختلف و شهرهای گوناگون نیازهای مختلفی دارند.
وی در ادامه به بخش کودک و نوجوان در فروشگاههای شهر کتاب اشاره کرد و گفت: در مورد فروش کتابها و محصولات مربوط به گروه سنی کودک باید فروشگاههایی بهصورت اختصاصی به این حوزه اختصاص داده شود اما متاسفانه فروشگاه تخصصی برای عرضه کتابهای کودکان نداریم. این فروشگاهها اغلب به صورت خانوادگی است و درواقع کتابهای کودکان در دل این فروشگاهها قرار دارد.
فریدون در پایان گفت: در هایپرمارکتها معمولا لوازم خانگی با یک مارک خاص عرضه میشود اما نمیتوان در یک فروشگاه محصولات یک ناشر خاص را عرضه کرد زیرا میزان فروش به شدت کاهش پیدا میکند. مخاطبان اغلب تمایل دارند همه ناشران با تنوع محصولات مختلف در این مکانها حضور یابند.
نظر شما