با ناشران علمی بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
نمایشگاه کتابمان، هنوز در مرحله نوزادی باقی مانده است!
محمدحسين زارع، مدیر انتشارات «نص» با اشاره به گذشت 28 سال از برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتابمان هنوز در مرحله نوزادی است.
وی درباره استقبال مخاطبان از کتابهای انتشارات «نص» در نمایشگاه کتاب تهران افزود: ناشران در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، در خوشبینانهترین حالت فروش متوسط به بالا و در حالت بدبینانه فروش متوسط را فرض میکنند؛ کتابها مانند آدمها خوششانس و بدشانساند.
زارع عنوان کرد: پیشبینی میکنم در حوزه مدیریت کتاب «مدیریت عملیات» نوشته استیونسون با ترجمه دکتر علی خاکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و با همکاری محسن شفیعی و آزیتا تقوایی مورد استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت.
مدیر انتشارات «نص» در ادامه گفت: «نظریه سازمان» تألیف و ترجمه محمدرضا طهماسبی در حوزه مدیریت و کتاب «مدارهای منطقی یا نرمافزار veri log» با موضوع نرمافزار طراحی و آنالیز نوشته استفان براون با ترجمه مهندس زارع نیز بهنظر میرسد در نمایشگاه پرفروش شود.
عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره ارتباط با ناشران بخش بینالملل نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: در بیش از 22 سال سابقه حضور مدام در نمایشگاه کتاب تهران، ارتباط با ناشران بخش بینالملل وجود داشته، اما همواره این ارتباط یکطرفه بوده است.
زارع افزود: همیشه پای ثابت بازدید از بخش بینالملل نمایشگاه هستم و ارتباط انتشارات «نص» با ناشران خارجی مستمر بوده و نسخه اصلی آثار را از این طریق تأمین میکند.
وی درباره دیدگاه برخی از ناشران مبنی بر لزوم حضور نمایندگان مستقیم ناشران خارجی در بخش بینالملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: ضرورتی بر حضور این نمایندگان نیست. حدود 20 سال پیش، از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازدید کردم. با یکی از ناشران خارجی وارد مذاکره شدم و صحبت که به قیمت رسید، ناشر خارجی به عبارتی منصرف شد.
مدیر انتشارات «نص» اظهار کرد: ناشر خارجی برای بازاری که کتابش دو یا سه هزار دلار برای کتابش قیمت میگذارد، سرمایهگذاری نمیکند. واقعیت این است که بازار نشر دانشگاهی ما بیش از این توان ندارد؛ ما در حد آنها نیستیم.
زارع در ادامه با انتقاد از عقیده برخی از ناشران کتاب دانشگاهی مبنی بر مقایسه نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه فرانکفورت گفت: این مقایسه اشتباه است. نیازهای بازار ما مشخص است. اشکال کار ما این است که همیشه میخواهیم در جایگاه نخست باشیم. اگر به نیازهای صنعت نشر خودمان توجه کنیم، عاقلانه است؛ ما نیازهای کلان داریم.
این فعال حوزه نشر دانشگاهی با اشاره به ویژگی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: نمایشگاه مکانی برای تقویت رقابت و آشنایی ناشران، نویسندگان و دست به قلمان است. رقابت زمینهساز پیشرفت است و دلگرمی ایجاد میکند. نمایشگاه موجب میشود تا حدودی فعالیت ناشران و دستاندرکاران تولید کتاب به یکدستی نزدیک شود.
وی افزود: دانشگاه، سه وجه دانشجو، استاد و کتاب دارد و کتاب به عنوان ابزار آموزش از اصلیترین نیازهای دانشگاه است.
مدیر انتشارات «نص» درباره برگزاری نمایشگاهی ایدهآل نیز گفت: یکی از مشکلات عمده در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، برنامهریزی از صفر است. بهعبارتی دیگر توجهی به جمعآوری تجارب نداریم و با تغییراتی که اعمال میشود، تکاملی در برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه نمیبینیم. به کلامی دیگر نمایشگاه در حالت کودکی و نوزادی باقی مانده و هر سال تفاوتها در کمیت باقی مانده و شاهد رشد کیفی نیستیم.
زارع تصریح کرد: هر سال با مشکلاتی مانند ترافیک، بُن کتاب، برق غرفهها و حمل و نقل روبهرو هستیم؛ به عبارتی دیگر حرکتی به سوی کم یا حل مشکلات نداریم.
بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، از 16 تا 26 اردیبهشت 94، در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان اهالی و دوستداران کتاب خواهد بود.
نظر شما