چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
آشنایی با فواید دارویی مغز فندق در «زبان خوراکی‌ها»

در کتاب «زبان خوراکی‌ها» نوشته دكتر عبادالدين جزايری آمده است که قند فندق براى مبتلايان به مرض قند نه تنها مضر نيست، بلكه مفيد است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- فندق دارای پوششی سبز رنگ است كه پس از خشک شدن به تدريج از آن جدا می‌شود. مغز فندق حدود 60 درصد روغن دارد كه به رنگ زرد روشن است و دارای طعم ملايم و بوی مطبوعی است.
 
فندق از نظر طب سنتی، طبیعت گرم و خشک دارد
این مغز از نظر طب سنتی، طبیعت گرم و خشک دارد و با داشتن روغنی خاص (اسید اولئیک)، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین ها و املاح ضروری، جایگاه مخصوصی را میان سایر مغزها باز کرده است.
 
بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندق یافت می‌شود، اثر فوق العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان مخصوصا سرطان سینه و پروستات دارد. بنابراین مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را هم در برابر بیماری‌های قلبی و هم در برابر سرطان محفوظ می‌دارد.
 
روغن فندق نیز برای از بین بردن سرفه و بیماری‌های کبدی بسیار مفید است و به دلیل داشتن فسفر زیاد، مغز را تقویت می‌کند و برای افرادی که کارهای فکری می‌کنند، مصرف آن توصیه می‌شود.



خوردن فندق با انجير بعد از غذا، پادزهر سموم است
این مغز دانه غذای بسیار مناسبی برای مبتلایان به دیابت است و توصیه می‌شود افراد سرد مزاج نیز فندق را همراه با آب یا عسل میل کنند. از روغن فندق در تغذيه، عطر سازی و نقاشی استفاده می‌شود. فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است؛ همچنین روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه ‌های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است.
 
به گفته یک متخصص تغذیه، با مصرف 10 دانه فندق هر‌فرد می‌تواند بخش عمده‌ای از ویتامین E بدن خود را تامین کند البته فندق علاوه بر مزایای مذکور دارای کالری بالایی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند چاق کننده باشد.
 
فندق از دریچه کتاب
در کتاب «زبان خوراکی‌ها» نوشته دكتر عبادالدين جزايری آمده است: «قند فندق براى مبتلايان به مرض قند نه تنها مضر نيست بلكه مفيد است. خوردن فندق با انجير بعد از غذا، پادزهر سموم است. هفت و پنج دهم گرم فندق با عسل جهت رفع سرفه كهنه مفيد است و اخلاط سينه و ريه را خارج مى‌كند.»

کتاب دیگری با عنوان «فندق: کشت و تولید» نوشته فرانسوا برگونیو، اریک ژرفن و  ژان‌پل ساراكویین با ترجمه محمود درویشیان، مخاطبان را با باغداری نوین، مراحل كاشت، داشت و برداشت فندق آشنا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها