سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
در جست‌وجوی الگوی ایرانی روابط بین‌الملل/ نگاهی به کتاب «از مادی‌گرایی به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی در نظریه‌های روابط بین‌الملل»

«از مادی‌گرایی به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی در نظریه‌های روابط بین‌الملل» ترجمه عنوان اثر تازه‌ای از حسین سلیمی به زبان انگلیسی است که می‌کوشد ضمن مقایسه بنیان‌های جدید روابط بین‌الملل با رویکردهای سنتی این حوزه، الگویی از رویکرد ایرانی به روابط‌ بین‌الملل ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «از مادی‌گرایی به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی در نظریه‌های روابط بین‌الملل» (From Materialism to Ideationalism in International Relations Theories) که به زبان انگلیسی منتشر شده از جمله آثاری است که می‌کوشد با ارائه درکی از وضعیت پیشین و فعلی روابط بین‌الملل، الگوی ایرانی این حوزه را معرفی کند.
 
حسین سلیمی،نویسنده این کتاب معتقد است، ‌دنیای پیشرفته و فناورانه‌ای که ما برای شناخت وادی حیاتمان به آن گام نهاده‌ایم، در حال حاضر بیش از هر زمان ما را به سوی برهم‌کنش جهانی پایدار به پیش می‌راند. همکاری‌های مختلف و متنوع جهانی، ارتباطات جمعی، تلاش‌های اقتصادی همه‌جانبه، فضای دانشگاهی مشترک، مانورهای مشترک سیاسی و سرمایه‌گذاری‌های علمی و غیر آنها، نمونه‌هایی از این دست برهم‌کنش‌ها هستند.
 
وی معتقد است،‌ محور مشترک میان موارد مطرح‌شده و بسیاری دیگر از مفاهیم، جدا از مضامین بنیادین ــ نظیر چارچوب فلسفی یا منطق وجودی پشت آنها ــ چشم‌انداز روابط بین‌المللی است. این در حالی است که تحولات زندگی بشر، اجتناب‌ناپذیری مطالعات معنی‌دار و عمیق در حوزه روابط بین‌الملل را برجسته می‌کند.
 
کتاب حاضر، گامی در مسیر  بنیان‌های نظری روابط بین‌الملل است که قصد دارد نقبی به تاریخ روابط بین‌الملل بزند و مشخص کند که آیا تغییری در بنیان‌های جدید روابط بین‌الملل در مقایسه با رویکردهای سنتی پیشینی آن وجود دارد؟ تا در نتیجه در این عرصه، فهمی مقایسه‌ای و دقیق ارائه کند.

 

کتاب «از مادی‌گرایی به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی در نظریه‌های روابط بین‌الملل» در دو فصل اصلی تنظیم شده است. در فصل اول این کتاب با عنوان  «قبل از اندیشه‌ورزی‌گرایی» محورهای مادی‌گرایی لنینیستی و لیبرالیسم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم نیز که عنوان «به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی» دارد، مکتب انگلستان، نظریه انتقادی، محافظه‌کاری و مطالعات فرهنگی بررسی و ارزیابی شده‌اند. در پایان نیز، رویکرد ایرانی به روابط بین‌الملل به عنوان یک الگو، طرح شده است.
 
کتاب «از مادی‌گرایی به سوی اندیشه‌ورزی‌گرایی در نظریه‌های روابط بین‌الملل» نوشته حسین سلیمی به زبان انگلیسی در سال جاری از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، با شمارگان هزار نسخه به بهای 100 هزار ریال روانه بازار شده است.
 
حسین سلیمی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی است. در میان آثار او در حوزه روابط بین‌الملل می‌توان از کتاب‌های سياست از منظر امام علي (ع)؛ فرهنگ گرايي، جهاني شدن و حقوق بشر؛ كالبدشناسي ذهنيت اصلاحگرايان؛ نظريه انتقادي، پست مدرنيسم و نظريه مجازي در روابط بين المللي؛ هرمونتیک و بازاندیشی یاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها