دفتر دوم مجموعه گفتارها و گفتوگوهای نادر طالبزاده، مستندساز و صاحبنظر رسانه و هنر با نام «راز رسانه» به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.
مارشال مک لوهان نظریهپرداز رسانه گفته بود: رسانه همان پیام است. این سخن که رأیی درباره ماهیت رسانه است، سوءتفاهمی برای برخی از اهل نظر پیش آورده است که ماهیت رسانه اجازه انعکاس هر پیامی را نخواهد داد و پیامهای متنوع را تنها با صورتی که متناسب با ماهیت رسانه است، ارائه خواهد کرد. بحث درباره ماهیت رسانه را نباید با سیاستگذاری در حوزه رسانه اشتباه کرد و به بهانه «رسانه همان پیام است» از حوزه مهم و استراتژیک سیاستگذاری رسانه غفلت کرد. همچنان که در امپراطوری غرب نیز میان این دو تفکیک قائلند.
اگر غرب رسانهای تنها نظر به ماهیت رسانه داشت نمیبایست در پخش اخبار انقلاب اسلامی و سخنان رهبر انقلاب حساس باشند و سانسور زیاد اعمال کنند: «اتفاقاً اگر رسانه و ابزارهای تکنیکی آن ذاتاً برآمده از قدرت صاحبان و سازندگان آن نبود، رسانههای غربی این قدر در پوشش اخبار ایران حساسیت به خرج نمیدادند و مخالف انتشار پیام انقلاب نبودند. پس محتوای رسانهای برایشان مهم است و یک امر خنثی نیست. شما ببینید که آنها چقدر در انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب حساسیت دارند و آن را پوشش نمیدهند، چون میدانند که کلام حق و محتوای حقیقی میتواند تأثیر زیادی بر افکار عمومی گذاشته و به ضرر آنها تمام شود.»
شاید برخی در هنگام خواندن این عبارت بگویند که این نوعی توهم توطئه است اما به راستی توهم توطئه چیست؟ طالبزاده میگوید: «توهم توطئه» طرحی است از دنیل پایپس. پایپس نویسنده آمریکایی و حامی رژیم اسرائیل و عضو شورای امنیت ملی آمریکا است که از سرسختترین مدافعان مبارزه با گروهای اسلامی محسوب میشود. توطئهاندیشی چماقیست که صهیونیستها تراشیدهاند و به دست اهل رسانهی مطیعشان دادهاند تا آدمهای واقعبین را مرعوب کنند و نتوانند وارد قُرُق آنها شوند.
کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفتوگوهای نادر طالب زاده، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایستههای رسانههای انقلاب اسلامی و شناخت سیاست های رسانههای غربی.
دفتر دوم «راز رسانه» که از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شده است، از چهار فصل تشکیل شده است.
فصل نخست «مسیحیت از دریچه سینما» را بررسی میکند. «قصه مسیح، قصه امروز ماست»، «برنابا، انجیلی که نمی شناسیم»، «مسیح این بار مصلوب نمی شود»، «تشنگی مسیحیت غرب برای شنیدن حرف های جدید» و «جذابیت روایت مسلمانان از مسیح» عناوین گفتگوهای این فصل هستند. فصل دوم با عنوان «کم کاری نهادهای فرهنگی و خیزش نو»، به بحثهای مهمی همچون «هنر انقلاب و مدیریت فرهنگی»، «ضعف نهادهای فرهنگی در فتنه 88»، «ما کم کاری کردیم»، «جوان و دین گرایی»، «جنگ نرم و رسالت ما»، «ایران حرف برای گفتن دارد»، «فیلمهای جشنواره عمار؛ سفیران فرهنگی انقلاب اسلامی»، «جشنواره عمار؛ فرم شکن و گفتمان ساز»، «رشد مطالعه، رسالت تاریخی ما»، «میرشکاک، حکیم و عارف و شاعر» و... میپردازد. در این فصل بحثهای مهمی درباره بایدهای رسانههای انقلابی و سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی رسانهای مطرح میشود.
فصل سوم در بیش از 100 صفحه به «مواجهه با آمریکا؛ وضعیت کنونی جهان» می پردازد و گفتارها و گفتگوهایی درباره فرهنگ اعتراض و بایدهای جنگ فرهنگی با آمریکا، جنبش وال استریت، سیاست سینمای هالیوود، نبرد رسانه ای انقلاب اسلامی با غرب، پوشالی بودن دموکراسی غربی، ماجراهای جنگ بوسنی، رسانه و حوزه بین الملل، تصویر ما در غرب و حساسیت رسانه های غربی روی رهبر معظم انقلاب می آید.
بخش چهارم کتاب هم به «سینما، مستند، راه پیش روی رسانه» از دیدگاه طالب زاده می پردازد و مباحثی چون «سینمای شریعت، سینمای حقیقت»، «راهکارهایی برای سینما»، «زن در سینما»، «سینما و مهدویت»، «سینمای جنگ ما و سینمای جنگ آنها»، «چشم انداز سینمای انقلابی»، «مستندسازی؛ بایدها و نبایدها»، «جایگاه مستند در تلویزیون»، «رسانه ایران، ایستادگی هایش است» بیان می شود.
دفتر دوم «راز رسانه» در 320 صفحه با بهای 12000 تومان منتشر شده است.
نظر شما