جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو در سال 2014: امانت دهی 10 میلیون کتاب چاپی و یک میلیون نسخه دیجیتال با 11.5 میلیون دلار بودجه

مدیریت کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو گزارش داد در سال 2014 بیش از 10,036,860 امانت دهی کتاب‌های چاپی و محتوای سمعی و بصری، 808,093 کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی و مجله دیجیتال به مشتریان به صورت امانی داده‌شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو از سال 2009 سیستم امانت دهی محتوای دیجیتال را راه‌اندازی کرد. آن‌ها در ابتدا با یک فروشنده سطح متوسط شروع کرده و حالا با بیش از 9 کمپانی با سرویس‌های مختلف برای اطمینان دادن به مراجعین خود درباره جدیدترین کتاب‌های صوتی، مجلات دیجیتال، کتاب‌های الکترونیکی/ebook و فایل‌های ویدئویی به صورت استریمینگ کار می‌کنند.

این کتابخانه در سال 2014 بیش از 25 درصد از بودجه 11.5 میلیون دلاری خود را به محصولات دیجیتال اختصاص داد. آن‌ها مجموعه‌ وسیع و دیجیتالی عرضه‌شده توسط کمپانی‌هایی چون Overdrive، Baker & Taylor، Hoopla، Alexander Street Press، Safari،  Ebsco، Gale، PressReader و Recorded Books  را وارد کتابخانه کرده و علاوه بر آن، محتوای مرجع دیجیتالی را نیز از کمپانی‌هایی مانند Gale، EBSCO و Proquest خریداری کردند.

همچنین در ماه اوت 2014 این کتابخانه مرکز خبرخوانی دیجیتال خود را به صورت رایگان با کمک PressReader (بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده خدمات روزنامه و مجله‌های الکترونیکی در جهان) افتتاح کرده و مورد استقبال عموم قرار گرفت که در کنار سیستم‌های اهدایی آی پد از سوی کمپانی اپل شکل کامل‌تری پیدا کرد و به سرعت طرفداران خاص خود را پیدا کرد.

یکی از تحولات بزرگ رخ‌داده در چند سال گذشته این بوده که ناشران عمده با ایده رایگان قرض دادن کتابهای الکترونیکی کنار آمدند و متوجه شدند این کار می‌تواند مفید هم باشد.با توجه به لابی گسترده انجمن کتابخانه‌های امریکا در حال حاضر تمام ناشران درگیر محتوای دیجیتال شده‌اند. این موضوع چالش‌برانگیز است چراکه همه آن‌ها برنامه‌های متفاوتی درزمینهٔ قیمت‌گذاری دنبال می‌کنند.

برخی از ناشران در سیاست خود اجازه امانت دهی به تعداد معین را پیش از خرید مجدد می‌دهند و برخی نیز تاریخ انقضاء را در نظر نمی‌گیرند. «لورا لنت» مدیر بخش فنی کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو، مزیت‌ها و معایب هر کدام از این سیستم‌های قیمت‌گذاری محتوای دیجیتال توسط ناشران را بیان می‌کند و می‌گوید اغلب ناشران مانند هارپرکالینز دنبال تاریخ انقضای یک تا دوساله هستند تا محصولاتشان دوباره خریداری شود. به گفته وی ظاهراً مدل موسوم به HarperCollins 26 circulation model مناسب به نظر می‌رسد.

برای کتابخانه‌هایی مانند سان‌فرانسیسکو به گفته لورا لنت، هدف اصلی چرخش کتاب در طول یک سال است تا بتوان سیستم امانت دهی به مشتریان دچار اختلال نشود تا سیستم درخواست تجدید دوباره کتاب در لیست مجدد خرید وارد شود. آن‌ها سفارش‌ها را به صورت منظم و هفته‌ای دریافت می‌کنند و برخی اوقات نمی‌دانند کتابی با تاریخ انقضای مشخص، آیا در لیست خرید مجدد قرار می‌گیرد یا نه؟ و سیستم باید ابتدا آن را حذف کرده و بعداً سفارش مجدد بدهد که این موضوع از معایب این سیستم به شمار می‌رود.

این کتابخانه کشش عظیم خود در جمع‌آوری محتوای دیجیتال را نشان داده است اما به آینده نیز نگاه می‌کند. به زودی مجله دیجیتال Zinio در مرکز خبرخوانی دیجیتال کتابخانه مهیا خواهد شد که مطالبی چون نشنال جئوگرافی را نیز در خود جای داده است تا کاربران به صورت رایگان از آن بهره‌مند شوند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود کمپانی‌های بیشتری در سال 2015 مدل‌هایی مانند مدل Hoopla  را بپذیرند. این مدل کاتالوگی داشته که از روی آن محتوای دیجیتال انتخاب شده و به ازای هر بار استفاده، هزینه مربوط محاسبه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها