چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
چگونه برای مشکلات دنیای معاصرچاره‌جویی کنیم؟/میان‌رشتگی در مرز علم و دین منتشر شد

انتشارات سپهر اندیشه کتاب «میان‌رشتگی در مرز علم و دین» را برای دانشجویان علوم انسانی و علوم قرآنی در 14 فصل منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «میان‌رشتگی در مرز علم و دین (برای دانشجویان علوم اسلامی و قرآنی)» به قلم منصور متین در چهار بخش و 14 فصل از سوی انتشارات سپهر اندیشه به بازار نشر عرضه شده است.
 
نخستین بخش کتاب با عنوان «کلیات» شامل چهار فصل با عنوان‌های تلفیق‌های کاذب و حقیقی، مبادی اندیشه تلفیق،‌ مصداق‌های میان‌رشتگی و دستاورد‌‌ همگرایی و میان‌رشتگی است. علوم طبیعی و علوم فنی ــ کاربردی،‌ تعاریفی از میان‌رشتگی،‌ آموزش و تحصیلات تکمیلی و میان‌‌رشته‌پژوهی و تحولات ساختاری از جمله موضوعات این بخش است.
 
ریشه تعریف میان‌رشتگی در کجاست؟
مولف در این بخش درباره تعریف میان‌رشتگی آورده است: «از دهه 70 قرن بیستم و با برگزاری نخستین نشست‌های جهانی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) راجع به لزوم آموزش و تحصیلات میان‌رشته‌ای،‌ تعاریفی از رویکرد میان‌رشته‌ای از سوی بزرگان علم و اندیشه،‌ مانند اریش یانتشن،‌ ژان پیاژه،‌ لئو آپوستل و دیگران ارائه شده است، اما‌ این تعاریف به مرور و همپای تجربیات مکرر از میان‌رشتگی،‌ نقد و اصلاح شده است.»
 
«علم دین و توسعه» عنوان دومین بخش کتاب است که در چهار فصل با موضوعات کل‌گرایی علم و دین، تعامل و تلفیق دین‌مدار، تحقیق و ارزش‌ها و مراتب و لایه‌های تعامل تدوین شده است.
 
بررسی پایگاه اجتماعی دانش میان‌رشته‌ای
متین در بخش دوم درتشریح مبحث پایگاه اجتماعی دانش میان‌رشته‌ای نوشته است:‌ «یک مشخصه میان‌رشته‌ای، ریشه داشتن آن در نیاز‌ها و ضرورت‌ها‌ی متن اجتماع است. از طرف دیگر،‌ به‌رغم امکان تلفیق انواعی از دانش به صورت انفرادی،‌ رستاخیز کنونی علم مبتنی بر کارهای گروهی توسط کارشناسان مختلف است. یعنی تولید دانش میان‌رشته‌ای، دسته جمعی است. از مبداء همین تعامل جمعی و تشریک مساعی است که همکاری محققان دینی با اهالی علم تجربی هم آغاز می‌شود، بنابراین این بحث به جامعه‌شناسی جماعات و سازمان‌های تولید دانش آغاز می‌شود.»    
 
روش‌شناسی میان‌رشته‌ای، انواع تلفیق میان‌رشته‌ای،‌ میان‌رشتگی مساله بنیان و میان‌رشتگی مضمون بنیان، چهار فصل‌ سومین بخش کتاب با عنوان «روش‌شناسی و سرمشق‌ها» است.
 
میان‌رشتگی و چاره‌جویی برای مواجهه با مشکلات دنیای معاصر
مولف در ادامه با تفکیک انواع میان‌رشتگی به کاربردی،‌ انتقادی و مفهومی در تشریح میان‌رشتگی کاربردی اشاره کرده که در نگاه نخست،‌ روی آوردن به شیوه‌های میان رشته‌ای نوعی چاره‌جویی برای مواجهه با مشکلات دنیای معاصر، رفع تعارضات، ایجاد تغییرات مطلوب در وضعیت زندگی اجتماعی است که به تازگی در مقیاس فردی و جمعی دردسرساز شده است.»
 
بخش پایانی کتاب نیز به موضوع «میان‌رشتگی قرآنی» اختصاص دارد که در سه فصل با عنوان‌های آیات و روایات میان‌رشته‌ای، مطالعات قرآنی کلی‌گرایانه و کل‌گرایی گفتمان قرآنی تنظیم شده است.
 
در این بخش نویسنده با اشاره به این مطلب که تحقیقات و تحصیلات میان‌رشته‌ای کنونی هم به سیاقی است که قابلیت بررسی آثار بزرگ و آثار تاریخ‌ساز و کتاب‌های مقدس را آسان‌تر می‌کند آورده است: «برنامه آموزشی در اکثر برنامه‌های تحصیلی میان رشته‌ای در معضلاتی که در سطح ملی تجربه می‌شود متمرکز است، بر اندیشه‌های اساسی فرهنگ غرب،‌ بر موضوعات اجتماعی مهم‌ و بر مباحث علمی که به لحاظ اجتماعی و فکری مهم تلقی می‌شوند. خود دروس به‌طور معمول حول موضوع خاص سازمان یافته‌‌اند.»   
 
نخستین چاپ کتاب «میان‌رشتگی در مرز علم و دین» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 336 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها