سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۵
مدیر نشر افهام: نمایشگاه‌های استانی کتاب، در مدارس برگزار شوند/ انتقاد به فاصله مکانی و هزینه‌ها

ناصر تقویان، مدیرمسئول انتشارات «افهام» معتقد است که نمایشگاه‌های استانی کتاب باید در محل مدارس برگزار شوند چرا که در این صورت دانش‌آموزان به‌عنوان بخش عمده‌ای از جامعه، بهتر و بیشتر با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ناصر تقویان، مدیرمسئول انتشارات افهام از جمله ناشران شهرستان دزفول است که پس از شرکت در چندین دوره نمایشگاه استانی خوزستان، دیگر تمایلی به حضور در این نمایشگاه ندارد.
 
تقویان در این باره اظهار کرد: تعداد کتاب‌های انتشارات افهام بسیار زیاد است؛ این کتاب‌ها اغلب پیش از برپایی نمایشگاه استانی کتاب خوزستان و در طول سال به‌خوبی به فروش می‌رسند. به همین دلیل این انتشارات بیشتر با کتابفروشی‌ها در ارتباط است و کتاب‌ها را از این طریق به دست مخاطبان می‌رساند.
 
این ناشر دزفولی ادامه داد: از طرفی چون مکان برپایی نمایشگاه استانی کتاب خوزستان فاصله بسیار زیادی با شهرستان دزفول دارد، شرکت در این نمایشگاه، هزینه‌ رفت‌وآمد زیادی را برای این انتشارات به دنبال دارد. همچنین هزینه استخدام نیرو به‌عنوان نماینده انتشارات برای اعزام  به این نمایشگاه، بسیار زیاد است و از توان انتشارات خارج است.
 
مدیرمسئول انتشارات افهام عنوان کرد: در صورتی‌که نمایشگاه‌های کتاب در شهرستان‌ها نیز برگزار شوند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و زمینه دسترسی همگان به تازه‌های نشر فراهم می‌شود.
 
تقویان با ارائه این پیشنهاد که «نمایشگاه‌های استانی کتاب در مدارس برپا شوند»، اظهار داشت: در صورت تحقق این موضوع، دانش‌آموزان بهتر و بیشتر می‌توانند با تازه‌های نشر آشنا شوند و با کتاب ارتباط برقرار کنند؛ چرا که این قشر از جامعه به‌ویژه‌ دانش‌آموزان شهرستانی بیشتر درگیر مطالعه کتاب‌های درسی خود هستند و کمتر فرصت می‌کنند به نمایشگاه‌های استانی کتاب مراجعه کنند.
 
وی در پایان سخنانش، از کتابسازی به‌عنوان مهم‌ترین چالش حوزه کتاب یاد کرد و گفت: اغلب کتاب‌هایی که در نمایشگاه‌های کتاب عرضه می‌شوند، از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیستند. یکی از علت‌های این معضل، عدم نیازسنجی پیش از تألیف و انتشار آثار است؛ متأسفانه بسیارند افرادی که فقط برای شهرت یا ارتقای رتبه علمی دست به تألیف اثر می‌زنند؛ در نتیجه سطح کیفی کتاب‌ها چندان رضایت‌بخش و علمی نیست.

تقویان ادامه داد: ناشران این‌گونه کتاب‌ها نیز برای این‌که بتوانند آثار را در نمایشگاه‌های کتاب به فروش برسانند، تخفیف زیادی برای آنها قائل می‌شوند که این فرایند از نظر من نه تنها قابل قبول و حرفه‌ای نیست، بلکه آسیب جبران‌ناپذیری به چرخه اقتصادی نشر کشور وارد می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط