هشتمین دوره جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) شاهد برپایی نمایشگاه کتابی هر چند مختصر و کوچک بود که حتی اگر به بهانه عرضه کتابها مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مجلات «سینما حقیقت» رخ داده باشد، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. برپایی نمایشگاهی با بیش از 150 عنوان کتاب تخصصی در حوزه سینما و فیلم مستند، در حاشیه جشنواره، اقدامی بود که با استقبال اهالی سینمای مستند روبهرو شد.
تخصصیبودن کتابها و ارائه این مجموعه به صورت یکجا که اهالی مستند را با تازهترین و مهمترین آثار چاپشده در زمینه سینما مواجه میکرد، از خوشایندترین و موثرترین کارکردهای این نمایشگاه بود.
مرتضی زارعیان، مسئول انتخاب کتابها و برپایی این نمایشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: شورای پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نظر داشتند در حاشیه برگزاری جشنواره، کتابهای این مرکز، همچون دورههای پیشین عرضه شوند. من با پذیرش این مسئولیت، پیشنهادی برای گستردهتر شدن این نمایشگاه ارائه کردم و آنها پذیرفتند.
زارعیان ادامه داد: عمده عناوین کتابها توسط اعضای بخش پژوهش فهرست شدند و برخی عناوین را هم من به این فهرست اضافه کردم.
وی به استقبال فیلمسازانی که از دیگر شهرها در این جشنواره آمده بودند اشاره کرد و گفت: کتابهای تخصصی سینما در شهرستانها به سادگی در دسترس نیستند و این نمایشگاه فرصتی بود تا مجموعهای از مهمترین تولیدات ناشران تخصصی سینما مانند، ساقی، هرمس و بنیاد سینمای فارابی ارائه شود.
در قفسهای از این نمایشگاه کتابهایی در قطع کوچک و به زبان انگلیسی ارائه شده بودند که همگی از سوی انتشارات «شمع و مه» به چاپ رسیدهاند.“Mohammad” نوشته ابراهیم حسن بیگی،”the veil of tears” نوشته شهره وکیلی، “the spell chanted by LAMBS” نوشته رضا قاسمی و “Kimya Khatun” نوشته سعیده قدس عناوین برخی از آنها هستند. زارعیان در این باره توضیح داد: از آنجا که میهمانان خارجی این جشنواره اغلب خواستار کتابهایی انگلیسی از نویسندگان ایرانی بودند، به همین منظور از انتشارات دو ملیتی «شمع و مه» که برخی آثار ادبیات معاصر ایران را به انگلیسی ترجمه و منتشر کرده است، کتابهایی انتخاب و در این نمایشگاه ارائه شدند.
وی از جمله کتابهایی که بیشترین استقبال از آنها شده، «عناصر و ساختار داستان» (کامران پارسینژاد)، «شکلشناسی و گونهشناسی فیلم مستند» (احمد ضابطی جهرمی) و «فصلنامههای سینما حقیقت» را نام برد.
«نمایشهای ایرانی» (4 جلد – صادق عاشورپور)، «فاوس خیال» (اینگمار برگمان – ترجمه مهوش تابش – مسعود فراستی)، «داریوش مهرجویی – نقد آثار از الماس33 تا هامون» (ناصر زراعتی)، «اسطوره و سینما – کشف ساختار اسطوره ای در 50 فیلم به یاد ماندنی» (استوارت ویتیلا -ترجمه محمد گذرآبادی)، «مستند بحران» (آزاده کریمی)، «گارگردان آماده میشود» (محمد صدیقیان) و «فیلمنامه نویسی پیشرفته» (لیندا سیگر – ترجمه محمد گذر آبادی) عناوین برخی دیگر از کتاب های این نمایشگاه بودند.
همچنین قفسهای از این نمایشگاه به عرضه کتابهای محمد شهریاری (داستاننویس) اختصاص یافته بود که مسئول نمایشگاه علت آن را چنین توضیح داد: در جشنواره حاضر فیلمی درباره محمد شهریاری به نمایش در آمد و به همین بهانه ناشر کتاب های او، آثارش را به نمایشگاه فرستاد .
«شلیک در شب»، «مجموعه روایتی از واقعیت»، «دسیسه»، «قتل در آخرین ملاقات»، «شبنشینی خونین در فیس بوک»، «جنایت در جنایت» و «قربانی توهم» از جمله آثار شهریاری بودند که در این نمایشگاه عرضه میشدند.
همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه چند رمان از آثار مریم ریاحی عرضه میشدند که ارتباطی با محتوای تخصصی در این نمایشگاه نداشتند. مسئول نمایشگاه در این باره توضیح داد: این کتاب ها به اشتباه در فهرست سفارشهای ما قرار گرفتند و به جشنواره ارسال شدند. با وجود این وجود فروش خوبی داشتهاند.
نظر شما