علی اصغر عزتیپاک، نویسنده کودک و نوجوان در واکنش به اظهار نظر یکی از مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر نبود کتابهای مناسب برای دانشآموزان گفت: آموزش و پرورش برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان هیچ حرکت مفیدی انجام ندادهاست؛ در حالیکه این نهاد دولتی و فرهنگی میتواند در کنار خانوادهها نقش بهتر و بیشتری در این زمینه ایفا کند.
این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: برای معرفی کتاب خوب باید آثار نویسندهها به مخاطب کودک و نوجوان ارائه شود و این مسئولیت بزرگ بر عهده آموزش و پرورش و معلمان است. سیستم آموزشی ما هیچگاه سعی نکرده بچهها را به سمت کتاب خواندن و مطالعه سوق دهد.
عزتیپاک با اشاره به راهکارهای موجود برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان در سطح جامعه گفت: در این زمینه راهکار مشخصی وجود دارد، ما قرار نیست دست به کارهای عجیب و غریب بزنیم. در شیوه کتابخوان شدن بچهها راهکارهایی ابتدایی وجود دارد. یکی از این راهکارها که ظاهرا به کاری بسیار دست نیافتنی و غیر ممکن برای آموزش و پرورش درآمده، تشکیل یک تیم ساده به نیت تجهیز کتابخانههای مدارس است. اولین و ابتداییترین حرکت همین است؛ کاری که سالهاست که برزمین مانده.
وی گفت: دریک نشست تخصصی که درباره کتاب و کتابخوانی برگزار شده بود، آماری از کتابخانههای مدارس ارائه شد که نشان می داد 64 درصد کتابخانهها دارای کمترین امکانات هم نیستند که واقعا تاسفبار است. آموزش و پرورش باید هرچه سریعتر تیمی تشکیل دهد تا کتابها را در بخشهای علمی، پژوهشی و رمان شناسایی کنند و در کتابخانههای مدارس قرار دهند تا بچهها بتوانند از همین امکانات موجود، بهره لازم را ببرند.
عزتیپاک تاکید کرد: تکرار می کنم که آموزش و پرورش برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان هیچ حرکت مفیدی انجام نداده است. در شرایط امروز که اغلب خانوادهها اهل مطالعه نیستند، آموزش و پرورش با راهنمایی و هدایت و مشاوره دادن به کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد فرهیخته، باید بچهها را بر حسب وظیفه به سمت کتابخوانی سوق دهد.
نویسنده کتاب «آواز بلند» ابراز کرد: معلمان و مسئولان مدارس میتوانند از ظرفیت و انرژی بچهها استفاده کنند و در ایجاد و برقراری کتابخانههای مجهز و مدرن حرکت گستردهای انجام دهند. وقتی در کنار آموزش خیل کتابهای درسی، چند کتاب غیر درسی به نوجوانان معرفی شود و این کتابها در کتابخانه مدرسه وجود داشته باشد، مسلما بچهها به سراغشان خواهند رفت.
وی گفت: حقیقت این است که برای معرفی یک کتاب غیردرسی، بیشتر از پنج دقیقه زمان صرف نمیشود اما مسئولان آموزش و پرورش اصرار دارند که وقت کافی برای تبلیغ و معرفی کتاب غیردرسی ندارند!
عزتیپاک در پایان اظهار کرد: به عقیده من همان مقدار که بچهها اهل فوتبال و سرگرمی و تفریح هستند، به کتاب هم عشق میورزند و برای مطالعه وقت میگذراند. فقط باید کتاب خوب را به آنان معرفی کرد و امکانات لازم را در اختیارشان قرار داد.
نظر شما