اظهارات علی اکبر اشعری و یاسر احمدوند در همایش اقتصاد نشر کودک
باید ویترین کتاب را با استانداردهای مناسب توسعه دهیم /همکاری ناشران، شرط اصلی گردش در اقتصاد نشر
علی اکبر اشعری، مدیر عامل باغ کتاب در نخستین همایش اقتصاد نشر کتاب کودک گفت: باید بتوانیم ویترین کتاب را در کشور با استانداردهای مناسب توسعه دهیم و نیازسنجی کنیم و بر اساس همین دستاوردها وتوجه به تراکم جمعیت، با کمک ناشران یک کتابفروشی بزرگ دایر کنیم تا بیش از پیش گامی برای اقتصاد نشر بخصوص در حوزه کودک و نوجوان برداریم.
اشعری گفت: در سال 83 قرار شد که مکانی را به عنوان باغ کتاب ایجاد کنیم تا به عنوان نمایشگاه دائمی کتاب در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. با مطالعات پژوهشهای میدانی صورت گرفته تصمیم گرفتیم که باغ کتاب تهران را مهیا کنیم. برای بهرهبرداری کتاب در بخشهای عمومی و حوزه کودک ونوجوان، توسط کارشناسان زبده، اساسنامه ای از یک موسسه فرهنگی کشور انگلستان تهیه و ترجمه کردیم و با همکاری برخی از ناشران حرفهای توانستیم بومیسازی آن را برمبنای طبقهبندی خودمان آغاز کنیم.
اشعری گفت: مزایای این طرح آن است که در طول سال مردم میتوانند کتاب تهیه کنند و هیچ شتاب و سرعتی برای این کار نداشته باشند. مشاورانی در این طرح حضور دارند که به مراجعهکنندگان اطلاعات ارائه می دهند. علاوه بر این ،در کنار این موارد پیشبینی شده مناسبتهای برگزاری تولد و بزرگداشت نویسندهها و امکانات جانبی هم ارائه میشود.
وی گفت: بخش کودک و نوجوان از باقی بخشها مجزاست و شامل 8 هزار متر مربع ،براساس گروههای سنی صفر تا 5 سال، 5 تا 8 سال، 8 تا 12 سال و 12 تا 16 سال طرح ریزی شده است. در این بخشها ،طبقه بندی موضوعی هم صورت گرفته است و مجلات کودکان و نوجوانان هم در آن وجود دارد. در بخشی دیگر از این طرح حدود 70 بازی و کارگاه هم برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و آنها میتوانند تحت نظر مربی و کارشناسان مربوطه به مطالعه کتاب بپردازند.
این فعال فرهنگی گفت: از دیگر امکانات باغ کتاب، وجود 6 سالن همایش، یک سالن حرفهای تئاتر، سالن روباز مربوط به همایش و نشستهایی با موضوع کتاب و کتابخوانی، مطالعه، نشستهای گرافیستی و تصویرگری، نمایش فیلم، انیمیشن، کلینیک کتابدرمانی و استودیوی تلویزیونی برای تولید برنامه در راستای کتاب کودک است.
وی افزود: ما باید بتوانیم ویترین کتاب را در کشور با استانداردهای مناسب توسعه دهیم و نیازسنجی کنیم و بر اساس همین دستاوردها وتوجه به تراکم جمعیت، با کمک ناشران یک کتابفروشی بزرگ دایر کنیم تا بیش از پیش گامی برای اقتصاد نشر بخصوص در حوزه کودک و نوجوان برداریم.
اشعری گفت: باغ کتاب یک نرم افزار برای کسانی که میخواهند کتابی را بخرند یا بفروشند طراحی کرده و در اختیار همگان قرار داده است.نرم افزاری که به دوطرف مجال ارتباط با یکدیگر را میدهد تا با کتابهای تک نسخهای که به عنوان کتاب الکترونیکی عرضه خواهند شد ارتباط داشته باشند. کسانی که به محل باغ کتاب دسترسی ندارند با وصل شدن به شبکه مجازی، به اولین فروشگاه کتاب نزدیک به محله خود وصل میشوند و کتاب مورد علاقهشان را تهیه میکنند.
وی ادامه داد: قصد ما این است که خود ناشران مسئولیت باغ کتاب را برعهده داشته باشند و فضایی لازم هم در اختیار آنان قرار گیرد . ما قصد داریم برای بخش بزرگسال هم دنبال طرحی مشابه باشیم. ما همچنین میخواهیم مانند کلانشهرها در شهرهای کوچکتر هم نمونه کوچکتر باغ کتاب را فراهم کنیم که امیدوارم با کمک شهرداریهای آن شهرستانها این کار هرچه زودتر شروع شود.
اشعری گفت: ما برای ناشران فضایی را ایجاد کرده ایم تا در فضای بینالمللی هم بتوانند فعالیت کنند و خرید و فروش رایت کتاب را در بخش بینالمللی داشته باشند.
اشعری در پایان گفت: از آخر این هفته تمام امکانات و تجهیزات باغ کتاب برای استفاده همگان فراهم است و تا دو ماه آینده این امکانات تکمیل تر میشود و از فناوریهای روز دنیا برخوردار خواهد بود. امیدوارم همه در باغ کتاب احساس راحتی کنند و از کتابهای گوناگون بهره ببرند تا به ارتقای صنعت نشر کمک شود.
آموزش و پرورش فرصتی برای کتاب ایجاد نمی کند
یاسر احمدوند، مدیرعامل پخش ترنج نیز در این همایش گفت: شرکت ترنج وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده و با امکانات محدود، شرایط و سختیهای موجود در توزیع و ورود به بازار کتاب کودک فعالیت گستردهای را داشته است.
وی ادامه داد: پس از گذشت این سالها صد ناشر در شبکه توزیع ترنج عضو هستند و در این میان 15 ناشر جدی کودک و نوجوان هم در این چرخه فعالیت میکنند .این شبکه علاوه بر بخش توزیع کتاب در تهران و شهرستانها، در ایستگاههای مترو هم فعال است و آمادگی کامل خود را برای همکاری با دیگر ناشران اعلام می کند.
احمدوند گفت: محور این همایش مسائل اقتصادی حوزه نشر کودک است . البته با توجه به اینکه عزمی جدی برای ارتقای کتاب های کودک و نوجوان وجود ندارد، حتما دلایلی برای برگزاری این همایش وجود دارد.
وی گفت: به گمان من مهمترین بازار فروش کتاب و مطالعه و گردش اقتصادی نشر کودک، آموزش و پرورش و مدارس هستند اما متاسفانه آموزش و پرورش چنین فرصتی را برای بازار نشر کتاب کودک ایجاد نمیکند . باید مسئولان آموزش و پرورش را مجاب کرد تا در این زمینه حرکتی داشته باشند و چند اتوبوس را برای فروش کتاب کودک در اختیار قرار دهند تا ناشران بتوانند کتابها را به مخاطبان اصلی ارائه کنند.
احمدوند با اشاره به این نکته که کتاب کودک حتی با ایجاد نشر الکترونیک حذف نخواهد شد گفت: کودک علاقهمند به در دست گرفتن کتاب و ورق زدن و خواندن است، البته ما سعی کردهایم در آینده کتاب کودک را هم در نشر الکترونیک بگنجانیم.
نظر شما