نقش ممیزی در اعتماد مردم به آثار داستانی/11
شیری: درصورت بیاعتمادی، مخاطبان در فضای مجازی دنبال شعر میگردند/ سوال مردم از کتابفروشان: چند صفحه از این کتاب حذف شده است؟!
فریاد شیری، شاعر معتقد است که سختگیریهای ممیزی در هشت سال دوره گذشته به وضعیتی رسیده بود که مخاطبان به کتابهای شعری که در کتابفروشی ها ارائه میشد، اطمینان نداشتند و ترجیح میدادند شعرهای شاعران مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنند. وی به ایبنا گفت: سوال اغلب مردم از ناشران این بود که چند صفحه از کتابی که قصد خرید آن را داشتند، حذف شده است؟
وی با انتقاد از شیوههای ممیزی کتاب عنوان کرد: در سالهایی که گذشت، در حوزه ادبیات کتابهایی که دارای نواقص فرمی و ساختاری بسیار هستند به راحتی مجوز نشر دریافت میکردند و سوال اینجاست که چرا وزارت ارشاد از انتشار این آثار سطحی و سخیف جلو گیری نمی کرد؟ انتشار انبوه این آثار فقط باعث تنزل سطح کیفی ادبیات کشورمان شد.
این شاعر افزود: سختگیریها در دولت قبل به گونه ای بود که من از انتشار مجدد آخرین کتابم با نام «مردن به شرط خنده» انصراف دادم. این سختگیریها به شدت مرا بی انگیزه کرده بود . امروز نسخه pdf بسیاری از اشعار و داستانهایی که مجوز نشر دریافت نکرده اند، در اینترنت موجود است. مخاطبان به آثاری که مد نظرشان است دسترسی پیدا می کنند، اما شکی نیست که تبعات این اتفاق، که در بسیاری موارد ناشی از اعمال سلیقه در ممیزی است در دراز مدت به شاعر و نویسنده آسیب میزند و سبب اضمحلال و رکود صنعت نشر کشور میشود.
فریاد شیری شاعر، مترجم و منتقد، تاكنون توانسته جوایزی چون «جایزه شعر امروز ایران»، مقام نخست «جشنواره سراسری شعر و قصه» و مقام نخست «جشنواره قصهنویسی غرب کشور» را از آن خود کند.
«پاسپورت لبخند و آرزو»، «آدمهای سیاه، آدمهای سفید»، «شیته گورانیه کانی باران»، «کلماطرح»، «داستان نقطه سر راهی»، «عاشقانههای سرزمین بلوط»، «مناظرهها»، «زنی آهسته گفت»، «ما در عکس زیر باران گم شده بودیم» و «مانیفیست یک نفره» از آثار او هستند.
پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب ایران:
گفتگوی عباس مخبر، محمد سلمانی، لیلی گلستان، مجتبی ویسی ، علی عبدالهی، علی موذنی ، خجسته کیهان، منصوره شریف زاده، پرویز شهدی و فتحالله بینیاز را در این باره بخوانید
نظر شما