چرا جای برخی مشاهیر ادبیات معاصر در کتابهای فارسی مدارس خالی است/36
جمشیدی: دانشآموزان در پرو و مکزیک از آثار یوسا کنفرانس ارایه میدهند
مصطفي جمشیدی معتقد است در بسیاری از کشورهایی که وضعیت اقتصادی چندان خوبی هم ندارند، به فرهنگ کشورشان بسیار اهمیت میدهند. این نویسنده به ایبنا گفت: در کشورهایی مانند پرو یا مکزیک، دانشآموزان در مقطع راهنمایی درباره آثار نویسندگانی چون یوسا و فوئنتس کنفرانس و تحقیق ارائه میدهند؛ شیوهای که هیچگاه در کشور ما به آن اهمیت داده نشده است.
نویسنده «سونات عدن» تصریح کرد: حقیقتی که نمیتوان آن را انکار کرد این است که امروز آثار چهرههای معاصر ادبی به دلیل همعصر بودن و ملموس تر بودن مفاهیمشان، بیشتر با دانشآموزان ارتباط برقرار می کنند. مسئولان تدوین کتابهای درسی باید به این ظرفیت ها توجه کرده و از آنها در شکوفایی این کتابها بهره ببرند.
این داستاننویس با اشاره به برخی اختصاصات داستان معاصر تصریح کرد: به عنوان نمونه از شاخصههای مهم ادبیات داستانی معاصر نشان دادن سرگشتگی و تنهایی انسان معاصر است. باید به این نکته توجه کرد که پرداختن به چنین مفهومی در یک اثر نباید دلیلی بر حذف آثار مدرن در کتابهای درسی باشد و این نگرانی ایجاد شود که این آثار بر روحیه دانش آموزان تأثیر منفی میگذارند. بلکه باید به تحلیل این داستانها پرداخت و ریشه و دلایل آن را به درستی برای دانش آموزان تشریح کرد.
جمشیدی متولد تهران و دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران است. «وقایعنگاری یک زندیق»، «سونات عدن» و «بوفاری 4» و «وقت نیایش ماهیها» از جمله آثار این نویسندهاند.
پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب ایران:
نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمتالله سلیمانی، سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوشآفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، فتح الله بینیاز، شهرام اقبالزاده، عباسعلی براتیپور، سیامک گلشیری، جعفر ابراهیمی(شاهد)، اکبر بهداروند، کامران شرفشاهی، کیومرث منشیزاده، حسن احمدی، مریم حسینی، محسن سلیمانی، علیرضا طبایی، باقر رجبعلی، مجتبی ویسی، فرهاد حسنزاده، پرویز بیگی حبیب آبادی ،لادن نیکنام، بهناز علیپور گسکری، احمد آرام، ابراهیم حسن بیگی و فرزانه کرمپور را در این باره بخوانید
نظر شما