با این حال حافظ در یک رباعی اشارهای مستقیم به حضرت علی(ع) دارد و ساقی کوثر را واسطه فیض حق معرفی میکند.
مردي زکننده درخيبر پرس
اسرار کرم زخواجه قنبر پرس
گر طالب فيض حق به صدقی حافظ
سر چشمه آن ز ساقی کوثر پرس
البته و با وجود این مقدمه حافظ شیرازی، در غزلی نیز با مطلع طالع «اگر مدد دهد دامنش آورم به کف/ گر بکشم زهی طرب ور بکشد زهی شرف» اشاره مستقیمی به امام علی(ع) دارد و از وی با نام شحنه نجف یاد میکند:
حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق
بدرقه رهت شود همت شحنه نجف
اما نکتهای که بر این علاقهمندی تاکید بیشتری دارد، تفسیر اشعار اوست. حافظ و قرآن پژوهی موضوعی است که بارها و بارها محور تحقیقات متعدد بوده است.
استاد خرمشاهی در این باره میگوید: اینکه حافظ قرآن پژوه بوده تردیدی نیست، هم خود در اشعارش تصریح کرده و هم تذکره نویسان و حافظ پژوهان قدیم و جدید آن را مورد اشاره قرار دادهاند. در حقیقت قرآن پژوهی حافظ چند بخش است. او فقط حافظ قرآن نیست بلکه هم حافظ قرآن، هم قاری خوش صدای قرآن و هم مقری به معنای قرائت شناس بوده و وجود قرائتها یعنی دگرسانیها و دگرخوانیها را میشناخته است.
اما نکته دیگری که با بازخوانی اشعار حافظ به روشنی آشکار میشود، تاثیر او از اشعار معاصرانش از یکسو و نهج البلاغه از سوی دیگر است که نشان میدهد این کتاب بزرگ منبع الهام حافظ و مورد علاقه او بوده است.
بسیاری از مضامین حکمی نهج البلاغه در شعر حافظ انعکاس یافته است.
امام علی(ع) در خطبهای در نهجالبلاغ میفرماید: ياتي علي الناس زمان لا يقرب فيه لا الماحل ولا يظرف فيه الا الفاخر ولا يضعف فيه الا المنصف يعدون الصدقه فيه غرما وصله الرحم منا و العباده استطاله علي الناس فعند ذلک يکون السطان بمشوره الاماء واماره الصبيان وتدبير الخصيان
برمردمان روزگاري آيد که جز سخنچين را ارج ننهند و جز بدکار را خوش طبع نخواهند و جز با انصاف را ناتوان ندانند. درآن روزگار صدقه را تاوان به حساب آرند و بر پيوند با خويشاوند منت گذارند و عبادات را وسيلت بزرگي فروختن برمردم انگارند. درچنين هنگام، کارحکمراني با مشورت زنان بود، وامير بودن از آن کودکان وتدبير با خواجگان.
این مضمون بارها و بارها از سوی شاعران مختلف بهویژه غزلسرایان سبک عراقی مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است و نمونههای بسیاری دیگری را میتوان به آن ضمیمه کرد.
نظر شما