مشهدی رستم اضافه کرد: با توجه به خلاهای موجود نقش فرهنگ و ادبیات در این بین به صورت شاخص و مشخص مطرح می شود و این نظریه تنها عقیده من به عنوان یک نویسنده نیست بلکه این نظر و عقیده افراد بسیاری است که به صورت حرفه ای دستی بر آتش حوزه کودک و نوجوان دارند. متاسفانه آموزش های کلاسیک و حوزه های درسی ما جوابگوی کودکان ونوجوانان برای رسیدن به سوالات فرهنگی و آشنایی آنها با فضای ادبیات که سازنده ترین وسیله برای آگاهی و تفکر و سواد بچه های ماست، نیست. اما باید در نظر داشته باشیم که حوزه فرهنگ و ادبیات می تواند بچه ها را سیراب کند. همانطور که من و امثال مرا در زمان کودکی راهنمایی کرد . ارائه کارهایی که بچه ها با آن ارتباط برقرار کنند و از روان و تفکر کودک ونوجوان استخراج شوند ،قطعا در این زمینه کارگشا و راهگشاست.
این نویسنده کودک ونوجوان بیان کرد: معمولا فرد بزرگسال به مراتب با مراجعه به خاطراتش برای کودک ونوجوان آثاری را عرضه می کند، اما نکته مهم این است که این خاطرات مربوط به زمان اوست؛ زمانی که به نسبت الان آنچنان پیشرفتی نکرده بود . شما در نظر بگیرید که چنین اثری برای بچه چهار یا پنج ساله ای عرضه می شود که همزمان با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده و با انواع وسایل و تکنولوژی های روز دنیا در ارتباط است.
وی در ادامه با ابراز تاسف از عملکرد برخی نویسندگان تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما افراد فکر می کنند که نویسنده شدن کار یک شب یا یک روز است و همین مساله یکی دیگر از معضلات ادبیات ما به شمار می رود، چرا که نوشتن برای کودک ونوجوان بسیار سخت تر و تخصصی تر ازحوزه بزرگسال است . همیشه این سوال ذهن بنده را درگیر خود کرده است که چرا عده ای فکر می کنند اگر چهار تا خط نقاشی در قالب کلمه بکشند، فکر می کنند که توانایی نوشتن برای خلق کتاب برای کودک ونوجوان را دارند؟
این نویسنده درباره چگونگی اعمال ممیزی در کتاب های کودک و نوجوان گفت : خوشبختانه بنده به دلیل حساسیت های بسیار زیادی که در نوشتن به خرج می دهم تا به امروز با بحث ممیزی روبه رو نشده ام، البته عقیده دارم که ممیزی اگر در جایگاه خود و بجا انجام شود، مثبت و تاثیرگذار خواهد بود.
نظر شما