آنها به شیوههای مختلفی کتابهای خود را تبلیغ کرده والبته فردی مثل «جین آستن» در این امر خیلی موفق نبوده ولی نویسندهای مثل «والت ویتمن» به خاطر جذب مخاطبان بسیار برای کتابش از وزارت کشور اخراج میشود.
این روزها نویسندگان مستقلی مثل هاوی، جیمز و «باربارا فریتی» در جمع پرفروشترینهای نیویورکتایمز و دیگر سایتهای فروش کتاب قرار دارند و سؤال اینجاست که آنها چگونه به این موفقیت رسیدهاند؟
آنها کتابهای خوبی مینویسند و یا اینکه با بازاریابی خودشان، کتابهایشان را به مخاطبان معرفی میکنند؟ سایت پابلیشرز ویکلی مجموعه تکنیکهایی برای نویسندگان مستقل ذکر کرده که میتواند در مسیر فروش بیشتر کمک کننده باشد.
این تکنیکها با محوریت شبکههای اجتماعی و ابزارهای مربوط به آن برای نویسندگان توصیهشده است تا بتوانند کارهای خود را معرفی کنند.
بعضی از این توصیهها بهاختصار در زیر آورده شده است:
آموزش
«رابین کاتلر» مدیر ارشد گروه انتشاراتی اینگرام میگوید: یکراه عالی برای نویسندگان مستقل آموزش و یادگیری سلسلهمراتب نشر یک کتاب است. یک توصیه برای نویسندگان این است که در انجمنهای انتشاراتی و گروههای شبیه آن عضو شده و همین امر خودبهخود به یادگیری فرآیند نشر کمک میکند. در این انجمنها همه فوتوفنهای مربوط به چاپ یک کتاب از شابک تا مسائل تجاری مربوط به خریدوفروش کتاب یاد داده میشود. وقتی نویسنده بداند کتاب چگونه توزیع و فروخته میشود بهتر میتواند درباره بازاریابی کتاب تصمیمگیری کند.
ابزار موفقیت
شبکه اجتماعی ابزار بازاریابی مارک کوکر مؤسس انتشارات ایبوک میگوید بازاریابهای موفق در شبکههای اجتماعی انواع و اقسام روشها و کمپینهای مختلفی را امتحان میکنند. به نظر ما یک ابزار موفق بازاریابی تولید محتوای کامل است که خودش شهرت به همراه دارد. استفاده از شرایط جامعه نیز در موفقیت کتاب تأثیرگذار است.
مثلاً اخیراً یک نویسنده رمانی درباره تجارت شکر انتشار رمانش را همراه با مقالههایی درباره تاریخچه نصب یک مجسمه شکری توسط هنرمندی به نام کارا واکر کرد که بهطور غیرمستقیم به کتابش نیز اشارهکرده بود.
«هانا یرینگتون» شاعر 18 ساله آمریکایی انتشار اولین کتاب شعرش را با ایجاد یکخانه انتشاراتی کوچک از طریق وبسایت این انتشارات انجام داد. ایده او برای بازاریابی کتابش این بود که برای مردم با توجه به نیازهایشان شعر مینوشت. مردم به همین بهانه کتابش را میخریدند تا با شعرهای دیگر او آشنا شوند.
اصرار و پافشاری
درحالیکه «ویریجینا ولف» توانست با انتشارات هوگارت به موفقیت برسد، امروزه صنعت نشر خیلی پیچیدهتر از گذشته شده و با سرمایه شخصی و مثلاً کپی گرفتن دستی از یک کتاب نمیتوان به شهرت جهانی رسید. اکثر نویسندگان مستقل معاصر باید یک سکوی پرتاب داشته باشند که حالا این سکو میتواند انتشارات باشد یا اینکه طراحی جلد و مسائلی از قبیل راهاندازی وبلاگ برای کتاب موردنظر است.
کمپین بازاریابی
یک کمپین موفق بازاریابی شامل بسیاری از ابزارها میشود که بهتنهایی نمیتوانند کتاب و نویسنده را به موفقیت برسانند.
فراداده (Metadata)
این اطلاعات نوعی نوشتههای کوتاه درباره محتویات کتاب است که معمولاً نویسندهها قبل از تحویل کتاب به ناشر ارائه میکنند. به نظر بسیار از کارشناسان این اطلاعات درفروش بالای کتاب بسیار تأثیرگذار است.
این اطلاعات علاوه بر محتویات و نوع کتاب شامل قیمت و بیوگرافی و دیگر اطلاعات مربوط به کتاب و نویسنده نیز میشود. اطلاعات ضعیف یا اشتباه بهطور حتم موجب شکست احتمالی فروش کتاب میشود. در موتورهای جستجو این اطلاعات برای فروش بالای کتاب ضروری هستند.
کاتلر میگوید نویسندگان بهتر است به خوانندگان کمک کنند تا بهتر عناوین و محتویات کتابهایشان را جستجو کنند.
نظر شما