به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب دربرگیرنده 86 اثر نقاشی از احمد وثوق احمدی است که غالب آنها با تکنیک آبرنگ کار شدهاند. این اثر همچنین دربردارنده سه یادداشت تحلیلی از جواد مجابی شاعر، پژوهشگر و طنزنویس، امیرمحمد قاسمیزاده نقاش و مجسمهساز و دکتر بهنام کامرانی نقاش و نویسنده است. همچنین در ابتدا و انتهای کتاب معرفی کاملی از مهمترین رویدادهای حرفهای و هنری این نقاش به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه شده است.
احمد وثوق احمدی متولد 1326 از نوجوانی نقاشی را آغاز کرده و تاکنون در نمایشگاههای متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته است. وی تحصیلکرده حقوق است و پس از پایان تحصیلات به استخدام شرکت نفت درآمد و در کنار این حرفه، نقاشی را ادامه داد. وی اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 1353 در کانون لیسانسههای صنعت نفت ایران-آبادان در شهر آبادان برپا کرد. او یک کتاب شعر نیز با نام «از خانه خزان» دارد.
عمده آثار شناخته شده این نقاش آبرنگهای او هستند و منظره (landscape) موضوع اصلی آثار او را تشکیل میدهد.
جواد مجابی که از دوستان وثوق احمدی است، در یادداشت خود خطاب به این نقاش مینویسد: «سرزمین، مضمون کارهای توست و گاهی زمین؛ که آسمانهای طوفانی سهمگین دارد. سرزمینت اما شهری خاص نیست اگرچه در ایران واقع است. سرزمین تو جنگل و رود و دشت و کوه و ابرهاست. این جنگل مردماند، و این رود تخیل و تاریخ ایرانی است، این ابرها نشان عاشقی تو و نشان مالیخولیایی وطن شاعران است.»
بهنام کامرانی نیز در تحلیل خود با بیان اینکه وثوق احمدی از سرآمدان نقاشی منظره با آبرنگ است، وی را نقاش رئالیستی میداند که جنبه های رمانتیک در آثار او دیده میشود. کامرانی مینویسد: «نقاشیهای وثوقاحمدی دستخط او را دارند، با آسمانهایی لغزان و فرّار از رنگ که بیشتر حالتی ناپایدار را نشان میدهند. وثوق احمدی از آبرنگ که وسیلهای با حالتی فرّار و رنگهای روحی است، به شکل سهل و ممتنع بهره میگیرد. عنصر ناگفتنی همه این مناضر جنبه شاعرانه و فرّار است و شاید از فعالیت شاعرانه او میآید.»
امیر محمد قاسمیزاده درباره نقاشیهای او مینویسد: «نقاشیهایی که گاه بکرند و دور از دسترس، در امان و شاید به دست نرسیده. در کارهای او غیبت انسان است که حس میشود. سکوتی که صداست، غیابی که خود شهود است و عیان به دیدار که پدیدار میشود و این جاست خاستگاه هنر مشرق زمین.»
قاسمیزاده که اشاره ای به ویژگیِ منحصر به فرد آبرنگهای وثوق احمدی دارد میآورد: «یکدستی آسمان و ابرهای نرم و آرام و گاه توفانی، لغزش رنگ در آب و سقف بلند آسمان، بدون لغزشی و بدون به قول آبرنگکارها «داغ افتادگی». بیگمان نقاشیهای بسیار نقاشانی را دیدهام که تکنیک آبرنگ را به شیوههایی چون مدادرنگی، رنگ و روغن و یا گواش کار میکنند که دیگر نشانی از حیات روان آبرنگ در کار نیست.»
این کتاب در 120 صفحه مصور در قطع رحلی و با شمارگان 1000 نسخه و بهای 70 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری راه نو اندیش به بازار عرضه شده است. طراحی جلد این کتاب را ابراهیم حقیقی به عهده داشته است.
نظر شما