به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) احمد آرام با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی با چرخه نشر کشور ندارد اظهار کرد از صحبتهای برخی ناشران مشخص است که روند صدور مجوز نشر برای آثار داستانی، تسریع شده اما هنوز گذار مشخصی از مقولههای تئوریک (نظریه پردازی) به فضای پراگماتیک (عملگرایی) دیده نمیشود.
این داستاننویس گفت: نمیتوانم نظر دقیقی درباره وضعیت فعلی نشر کشور بدهم و بگویم اوضاع بهتر یا بدتر شده است، اما اذعان میکنم رمان «حلزونهای پسر» که فروردین منتشر شد، بدون حتی یک کلمه تغییر از ارشاد بیرون آمد و مجوز نشر گرفت.
وی ادامه داد: معتقدم چنانچه در وهله نخست خود ناشر خطوط قرمز ممیزی را رعایت کند، به تسریع صدور مجوز نشر کمک شایان توجهی میشود. متاسفانه سختگیریهایی که در ممیزی کتابها اعمال میشد، موجب بازماندن مردم از کتابخوانی میشد و این مساله روی عملکرد ناشران هم اثرگذار بود.
خالق «غریبه در بخار نمک» تاکید کرد: نتیجه سختگیری در ممیزی، سردرآوردن آثار نویسندگان در شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی است. متاسفانه باید اعتراف کرد به این ترتیب ادبیات داستانی معاصر ما وارد بحرانی عظیم میشود و مشکلات عدیدهای هم برای ناشران و نویسندگان به وجود میآید.
حذف خودسانسوری و ماجرای انگشتر عقیق
احمد بیگدلی معتقد است مشکلات نشر کشور باید از ریشه آسیبشناسی شوند، وی به ایبنا گفت: مساله نخست خودسانسوری است که متاسفانه در قلم نویسندگان ایرانی ریشه دوانیده است و تا از بین نرود، به واقع در ادبیات به چیزی نمیرسیم و نویسنده باید استقلالش را حفظ کند.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد باید سیاست حمایت از نویسندگان و به ویژه داستاننویسانی را که راست و حسینی کار کردهاند و هرگز مشکلساز نبودهاند پیش بگیرد. این موضوع باعث میشود نویسنده با دل خوش بنویسد و ناشر هم کتابش را با دل خوش منتشر کند.
خالق «آوای نهنگ» افزود: هنوز در دولت یازدهم کتابی از من به ارشاد نرفته است و با چگونگی عملکرد مسوولان فعلی ارشاد آشنا نیستم اما در دولت قبل ارشاد به انگشتر عقیقی هم که در انگشت شخصیت یکی از داستانهایم بود ایراد میگرفت و روی آن اصلاحیه میزد!
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
نظر شما