دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کتابخوانی زیر سایه نمایش قدرت ژرمن ها

امروز دوشنبه 23 تیر 1393؛ مردم سالاری، اعتماد، آرمان، بانی فیلم، شهروند، شرق، فرهیختگان و صبا تنها روزنامه هایی بودند که به موضوع کتابخوانی پرداختند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- الناز مردی: امروز دوشنبه 23 تیر 1393؛ مردم سالاری، اعتماد، آرمان، بانی فیلم، شهروند، شرق، فرهیختگان و صبا تنها روزنامه هایی بودند که به موضوع کتابخوانی پرداختند. در این میان با اتمام بازیهای جام جهانی فوتبال و پیروزی تیم آلمان روزنامه های امروز با تیترهای جذابی به استقبال این پیروزی رفتند و صفحاتی را از این رسانه های کاغذی به نمایش اشک‌های غزه و لبخندهای ریو و چهره دوگانه جهان پرداختند. برخی دیگر نیز همچنان اخبار مربوط به مذاکرات ژنو را پوشش می دهند.

روزنامه مردم سالاری/ پیشنهاد یک کتاب

مردم سالاری هر روز در ستون «پیشنهاد» خود که در صفحه آخر قرار دارد اقدام به معرفی کتاب می کند. این روزنامه امروز معرفی کتاب «ساحره سرگردان» نوشته «ری برادبری» نویسنده آمریکایی با ترجمه پرویز دوایی را منتشر کرده است. به گفته «مردم سالاری» این کتاب شامل 10 داستان کوتاه است.داستانهایی که به ناگاه شکل می گیرند و اثری همچون یک تلنگر به جا می گذارند. در قصه های برادبری اشیا و محیط پیرامون به اندازه آدم ها در پیشبرد قصه سهیم‌اند؛ داستان ها از دل روابط بیرون می آیند و از اشیای پیرامون تاثیر می پذیرند و جهانی ملموس خلق می کنند.

روزنامه اعتماد/نوستالژی یک واقعیت تاریخی است

اعتماد امروز در صفحه «ادب و هنر» خود گفت و گویی با «مهدی اخوان لنگرودی» به بهانه چاپ کتاب «از کافه نادری تا کافه فیروز» منتشر کرده است. وی در رابطه با مستند بودن کتاب «از کافه نادری تا کافه فیروز» به «اعتماد» می گوید: تمام خاطره هاي آن سال هاي «نادري و فيروز» هم مثل ديروز از من مي گذرند آنها را خواب نديدم. همه آنها از همين «حالايم» مي گذرند. يك نوستالژي سالم و دست نخورده است كه از همه آنها در من وجود دارد و هيچ وقت در من محو و كهنه نمي شوند، مثل بعضي ها نمي توانم خاطره هايم را دوست نداشته باشم.

این روزنامه همچنین در ستون «دیدگاه» خود یادداشتی در رابطه با کتاب «از کافه نادری تا کافه فیروز» منتشر کرده است. به گفته «اعتماد»؛ هدف از اين نوشتارِ مختصر تطبيق سردستي تاثير كافه نشيني بر ادبيات ايران از دهه هاي گذشته تا به امروز است كه به مناسبت چاپ كتابِ «از كافه نادري تا كافه فيروز»، مجموعه خاطرات آقاي «مهدي اخوان لنگرودي» صورت گرفته است.

روزنامه آرمان/ادبیات مسابقه فوتبال نیست

آرمان امروز در ستون «خبر آخر» خود گفت و گویی با رضا جولایی تحت عنوان «ادبیات مسابقه فوتبال نیست» را از ایسنا منعکس کرده است. به گفته این روزنامه؛ رضا جولایی با اشاره به مشکلات فراوانی که در راه ادبیات وجود دارد می گوید: اگر کسی با وجود همه این مشکلات مرد میدان باشد، باید تمام نویسندگان جهان به او خیر مقدم بگویند.

روزنامه بانی فیلم/وظیفه شاعر پاسداری از هویت فرهنگی است

بانی فیلم امروز در صفحه «فرهنگی» خود گزارشی از دیدار شاعران و مسوولان فرهنگی را با رهبر معظم انقلاب منتشر کرده است. به گفته این روزنامه؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و توصیه به بهره‌گیری از نسیم معنوی و قدسی شب‌های قدر، کارکرد اولیه و طبیعی شعر را پاسخگویی به افکار، احساسات و دلتنگی‌های شاعر خواندند و افزودند: البته کارکرد اصلی شعر، عبارت است از "حضور و اثرگذاری بر خلوت ذهن و دل انسان‌ها و تغذیه فکری مخاطبان ".

روزنامه شهروند/کتابهای محبوب تیرماه

شهروند امروز در صفحه آخر خود به معرفی کتابهای پر فروش تیرماه اقدام کرده است. به گفته این روزنامه؛ شهر کتاب فهرست کتابهای پرفروش تیرماه خود را اعلام کرده است که در این میان کتابهای «سه گانه فاضل نظری»، «همت» و « من زنده ام» بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند.

روزنامه شرق/یادداشت هایی در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی

شرق امروز در صفحه آخر خود یادداشت هایی از چند هنرمند در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی را در غزه منتشر کرده است که در این میان «مهدی غبرایی» مترجم می گوید: تصور من این بود که بعد از «فروپاشی بلوک‌شرق» دیگر رقابت دو ابرقدرت در صحنه جهانی وجود نداشته باشد و این بازی‌ها منتفی شود و جهان روی آسایش به خود ببیند اما متاسفانه بعد از دوره کوتاه آرامش، ماجرا برعکس شد. امروز صبح بیدار می‌شویم، از طرف شرقمان 50،40جنازه روی دست ماست، از طرف غرب هم همین‌طور. از عراق خبر بمب‌گذاری می‌رسد، در سوریه چندقدم آن‌طرف‌تر هم همین‌طور. افغانستان و پاکستان هم مدام در آشوب بمب‌گذاری‌های انتحاری هستند و هرروز یا هفته‌ای چندروز عده‌ای در این ماجراها از بین می‌روند و جهان، جای غم‌انگیزی شده است.

روزنامه فرهیختگان/ چگونه باید به سوژه اندیشید؟

فرهیختگان امروز در صفحه «اندیشه» خود دیدگاه های کانت، هگل، شوپنهاور، فوئر باخ، نیچه و هایدگر را در رابطه با چگونه اندیشیدن به سوژه را مورد بررسی قرار داده است. به گفته این روزنامه؛ توضیح جهان در علم جدید به پروژه‌ای دولبه انجامیده است، در یک سو خودآفرینی و خودکاری درون‌زای کیهان و از سوی دیگر تقلیل این توضیح به رفتار کامپیوتر بیولوژیک خودکار. هاوکینگ و ملادونی اگرچه می‌گویند «فلسفه مرده است» لیک در حقیقت همان در خود فرو بستگی و درونماندگاری‌ای را علمی می‌کنند که هایدگر و هگل نیز آن را در توصیف طبیعت گفته‌اند.

روزنامه صبا/«عمر خیام» الهام بخش «تی اس الیوت»

روزنامه فرهنگی هنری «صبا» که تازه به جمع رسانه ها پیوسته و 12 صفحه ای است، در میان صفحات فرهنگی خود سهمی هم برای مقوله کتابخوانی قائل شده است. این روزنامه امروز در صفحه «ادبیات» خود گفت و گوی خبرنگار مجله پاریس ریویو در سال 1959 را منعکس کرده است. به گفته این روزنامه؛ «تی اس الیوت» شاعر و منتقد ادبی و ویراستار امریکایی-بریتانیایی بود. او با نوشتن آثاری مثل «سرزمین هرز» و «چهار کوارتت» رهبر شعر نو به شمار می‌رود. سبک بیان و قافیه‌پردازی او جانی دوباره به شعر و ادبیات انگلیسی بخشید. با انتشار «چهار کوارتت» او به عنوان شاعر بر‌تر انگلیسی‌زبان در زمان خود شناخته شد و در سال ۱۹۵۸ نشان «مریت» و جایزه «نوبل ادبیات» را از آن خود کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه شرایطی در سنت لوئیس شروع به شعر گفتن کردید؟ می گوید: فکر می‌کنم حدوداً چهارده‌ساله بودم که تحت تأثیر کتاب «عمر خیام» نوشته «فیتز جرالد» شروع به نوشتن ِ تعدادی رباعی کردم با روشی مشابه به او، که مضامینی غم‌انگیز، ناامید‌کننده و کفرآمیز داشتند. خوشبختانه کاملاً این سبک را کنار گذاشتم، تا حدی که امروز هیچ اثری از آن‌ در آثارم نمی‌بینید. من هیچ گاه آن‌ها را به کسی نشان ندادم. یکی از اولین شعر‌هایم به‌ عنوان تمرین برای معلم زبان انگلیسی‌ام نوشته ‌شده‌ بود و البته تقلیدی از «بِن جانسون» (Ben Jonson) بود. به عقیده‌ معلمم، این شعر برای نوجوانی پانزده،‌ شانزده ساله خیلی خوب بود. بعد از آن هم در هاروارد، تعداد کمی شعر نوشتم که فقط برای این بود که شرایط لازم برای شرکت در انتخاباتِ سردبیری ِمجله‌ «هاروارد ادوکیت» (The Harvard Advocate) را کسب کنم و از آن‌ خیلی لذت بردم. بعد در سال‌های سوم و بالاترِ دانشگاه در من جوششی رخ داد و پربار‌تر از گذشته به فعالیتم ادامه دادم. اوایل تحت تأثیر «بُدلِر» (Baudelaire) و سپس «جولز لافُرگ» (Jules Laforgue) می‌نوشتم، فکر می‌کنم سال آخر دانشگاه در هاروارد بود که او را کشف کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها