چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰

معاونت پژوهشی (سمت) کسب سود برای ناشران کمک آموزشی را طبیعی و هدف اصلی از تولید این‌گونه آثار را آسان‌سازی محتوای کتاب‌های درسی دانست. وی درباره نظارت بر کتاب‌های آمادگی آزمون‌های تحصیلات تکمیلی توضیح داد: تا به امروز سازوکار قانونی برای این نظارت تعریف نشده است. ‌

دکتر حسین هاجری،‌ معاونت پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دیدگاه جامعه به ناشران منابع کمک آموزشی اظهار کرد: ناشران منابع کمک درسی و کمک آموزشی به هر دو جنبه سودآوری و ارایه منابع درسی مفید، توجه دارند. 

توجه به سود مالی جریانی طبیعی است
این مدرس دانشگاه، با اشاره به هدف اصلی منابع کمک آموزشی افزود: کتاب‌های کمک آموزشی با هدف آموزش،‌ یادگیری و رفع کاستی‌های کتاب‌های درسی منتشر می‌شوند و توجه به سود مالی جریانی طبیعی است و اگر منفعت مالی در تولید این آثار وجود نداشته باشد، به سراغ آن نخواهند رفت. 

وی ادامه داد: در کنار توجه به جنبه مالی، بسیاری از ناشران به مسایل آموزشی نیز توجه دارند. به‌نظر می‌رسد تلاش برای سود در کنار ارایه آثار کمک آموزشی نه فقط منفی نیست، بلکه تلاش مثبتی هم هست. 

تولید کتاب‌ کمک آموزشی از کتاب دانشگاهی آسان‌تر است
معاونت پژوهشی (سمت) درباره جنبه‌های علمی آثار کمک آموزشی و کمک درسی نیز گفت: ماهیت کار ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی از نظر تولید محتوای علمی، متفاوت است. به‌عبارتی دیگر، ناشران دانشگاهی بیشتر به دنبال رفع نیاز‌های علمی مخاطبان هستند اما ناشران کمک آموزشی در پی آسان‌سازی مطالب درسی هستند. تولید کتاب‌های کمک آموزشی در مقایسه با دانشگاهی آسان‌تر است. 

هاجری در ادامه با اشاره به رقابت شدید ناشران کمک آموزشی، اظهار کرد: ناشران کمک آموزشی برای ارایه مدلی جدید از منابع به مخاطبان پرجمعیت خود در حال رقابت شدیدی هستند، بنابراین به‌طور طبیعی شاهد افزایش تعداد عنوان و به تبع آن شمارگان این کتاب‌ها هستیم. 

تولید محتوای علمی تفاسیر مختلفی دارد
عضو انجمن نقد ادبی ایران، افزود:‌ تولید محتوای علمی، دارای تفاسیر مختلفی است. ناشران کمک درسی به آسان‌سازی مطالب درسی کمک می‌کنند و آثار ناشران دانشگاهی به معنای واقعی آموزشی است. منابع کمک درسی بیشتر بر موفقیت مخاطب در آزمون ورودی دانشگاه‌ها متمرکزند و حتی جنبه‌های یادگیری آن‌ها نیز بر همین هدف تاکید دارد.

وی در پایان درباره نظارت وزارت علوم بر تالیف کتاب‌های آمادگی آزمون‌های تحصیلات تکمیلی توضیح داد: تا به امروز سازوکار قانونی برای این نظارت تعریف نشده است. ‌

مروری بر پرونده
مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران، معتقد است بر جزوه‌هایی که مثل قارچ سبز می‌شوند، نمی‌توان نام کتاب گذاشت. وی بر لزوم راه‌اندازی برنامه‌ نقد کتاب مثل برنامه «90» تاکید کرد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با مجید جهانی را از اینجـــــــــا بخوانید.

حسین نامی، مدیرمسوول انتشارات مدرسان شریف، تاکید کرد که با نگاه جامعه به ناشران کمک آموزشی به‌عنوان بنگاه کاسبی، به‌طور قطع مخالف است. وی اعتقاد دارد که حتما نیازی وجود دارد که مردم این کتاب‌ها را می‌خرند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با پرکارترین ناشر کشور در سه سال اخیر را از اینجــــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها