کتاب «آداب روزه داری احوال روزه داران از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.
این کتاب گزیدهای از مجموعهی توصیه ها، نصایح، تحلیلها و مواعظی است که در ماههای رمضان در طول 22 سال گذشته ـ از سال 1369 تا 1390 ـ در بیانات حضرت آیتالله خامنهای ارائه شده است.
مخاطبان این مواعظ عموم مردم بودهاند هرچند گاه این سخنان در دیدار جمعی از قاریان قرآن کریم، کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، نمازگزاران نماز جمعه، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، شاعران بیان شدهاند.
بنابراین در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است:
نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزهداری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد.
دوم؛ صرفاً در محدودهی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد. خوانندهای که با دقت این کتاب را مطالعه کند درخواهد یافت که فضای معنوی خاصی در این مجموعه احساس میشود که دلیل آن بر زبان گویندهی عظیمالشأن آن نیز جاری شده که در ماه رمضان فضای معنوی و ملکوتی بر عالم و به خصوص بر جامعهی اسلامی و مؤمنین اهل عبادت حکمفرماست و بر همهی افعال و بیانات و روحیات مسلمانان تأثیر میگذارد.
در مقدمه این کتاب آمده است: در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزهداری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدودهی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد."
صفحاتی از کتاب/ مقام والای عبودیت
مکرر عرض کردهایم که سر مسأله در این است که انسان بتواند خودش را به عبودیت الهى متصف کند. عبد، یعنى تسلیم اراده و حکم خدا و شریعت الهى. لب تمام دستورات و احکام و فرامین الهى و شرایع انبیا، همین یک کلمه است و شاید پیامبران خدا، قبل از آنکه مقام نبوت براى آنها انتخاب بشود و خداى متعال آنها را به نبوت سرافراز کند، به عبودیت سرافراز کرده باشد؛ همچنان که حتماً همینطور است. در یک روایت است که ان الله اتخذ محمداً عبداً قبل ان یتخذه رسولا.
اول، خداى متعال او را خلعت عبودیت پوشانید و بعد، به مرحله و رتبهى نبوت فایز کرد. کأنه این، در هر تعالى یى مقدمه لازم و شرط اصلى است. در هر اندازه تکاملى، عبودیت، شرط اصلى است. البته، عبودیت هم مراحلى دارد. آن مرحلهى پایین عبودیت، آنچنانى که امثال ماها بتوانیم در آن طمع بورزیم، همین است.
خودمان را آمادهى اطاعت کنیم؛ همه چیز را از او بدانیم؛ نعمتهاى الهى را، حقیقتاً نعمتها و موهبتهاى الهى بدانیم؛ آنها را فرآوردهى قدرت و علم و توانایى خودمان ندانیم؛ بدانیم که ما هم وسیلهایم. ذهن ما، دست ما، عمل ما، سرپنجهى ما و تلاش ما، وسیلهاى براى تحقق ارادهى الهى است. حقیقتاً بندگان شایستهى خدا مثل امام بزرگوار ما رضواناللهتعالى علیه قدر ماه رمضان و قدر آن ساعات و ایام را مىدانستند و از آن، کمال استفاده را مىبردند. ما ائمهى معصومین علیهمالسلام را که زیارت نکردهایم؛ اما انسان مىتوانست رشحهاى از رشحات همان عبادات و توجهها را در وجود مقدس امام عظیمالشأن بزرگوار راحلمان مشاهده کند.
رمضان؛ ماه ضیافت خاصان پروردگار
قال الله الحکیم فی کتابه: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.
شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگى براى مسلمانان است و جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفادهی هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند. چون ماه ضیافت الهى است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانى که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفرهى پروردگار منان و کریم می نشینند. این، غیراز سفرهی عام کرم الهى است که همهى انسان ها، بلکه همهى موجودات عالم از آن بهرهمندند؛ این، سفرهى خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.
کتاب آداب روزه داری احوال روزه داران در 422 صفحه، با قیمت یازده هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
نظر شما