حجتالاسلام و المسلمين عليرضا سبحانینسب با اشاره به ویژگی های تصویر در جذب مخاطبان به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: رنگ آمیزی یک هدف آموزشی دارد و برای تقویت توان رنگ آمیزی درکودکان طراحی می شود اما باید گفت در کتابهایی که امروزه برای کودکان و نوجوانان تولید می شود به این مسایل توجهی نمی شود و کودکان زمانی که این کتابها را می خرند با مشکلات بسیاری مواجه و حتی دلزده می شوند.
سبحانی نسب افزود: امروزه 70درصد آموزش در کتاب کودک به تصویر برمیگردد و تنها 30 درصد متوجه متن میشود و باید توجه شود که تصویرگری در کتابهای کودک و نوجوان با دقت فراوانی انجام شود، چراكه تصویر به شدت بر روحيات كودكان تاثيرگذار است.
احساس خلاء در حوزه نشر کودک
این ناشر یاد آور شد: به جرات می توان گفت امروزه در بازار نشر ایران از میان هر هزار کتابی که برای کودکان و نوجوانان تولید می شود، شاید کمتر از 50 کتاب هدفمند، هوشمند و اثرگذار باشند و باید در نظر داشت که کتاب مفید یعنی کتابهایی که متناسب با اهداف آموزشی تربیتی کودکان و نوجوانان نوشته شوند.
وي علت حضور خود به عنوان ناشر کودک و نوجوان را وجود کاستی در این حوزه دانست و گفت: با بررسی آثار حوزه كودك متوجه شدم كه خلاءهای فراوانی در بخش آشنايی كودكان با توحيد وجود دارد، در اين بخش دیدگاههای متفاوتی وجود داشت، عدهاي معتقد بودند كه ديدگاههای توحيدی قابل بيان براي كودكان نيست و نبايد براي كودكان بيان شود اما انتشارات جمال با نشر چند كتاب در این زمینه ثابت كرد كه این ديدگاههای نیز قابليت بيان شدن براي كودكان را دارند.
نوشتن برای کودک تخصص می خواهد
سبحانی نسب بيان كرد: شاید کتاب کودک ادبیات سادهای داشته باشد اما نیاز به پشتوانه علمی قوی دارد. متاسفانه در حال حاضر در کشور ما در رابطه با کتاب کودک ساده اندیشی و کودکانه اندیشی های بسیار زیادی وجود دارد، در حالی که نوشتن برای کودک یک کار بسیار تخصصی و دشوار است و از عهده هرکسی برنمی آید و در این میان برخی سعی می کنند با اطلاعات عمومی کتاب تخصصی کودک بنویسند.
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد ناشران کودک و نوجوان یادآور شد: امروزه برخی ناشران ما به جای نوشتن کتاب سعی در کتاب سازی دارند تا جایی که نشر کتاب ارزان قیمت برای برخی ناشران به ویژه ناشرانی که تازه وارد این عرصه شده اند، هدف شده است، در حالی که نشر کتابهای کودک نیاز به ماهها و سالها تحقيق و بررسی دارد.
ناشر برتر نخستين جشنواره كتاب كودك و نوجوان قم سهلانگاری در کار کتابهای کودک را یکی از مشکلات مهم حوزه نشر دانست و اظهار كرد: ناشران ما باید به این نکته توجه کنند که در کتابهای کودک باید به آموزش مستقیم بپردازیم چراكه همیشه با کنایه صحبت کردن نمیتواند تاثیرگذار باشد اما چیزی که هست اینکه امروزه عکس این واقعیت را شاهد هستیم و کتابهای کودک به صورت معما درآمده و کودک خود باید جواب سوالهای دینی خود را بدهد. فعال کردن اندیشه کودک خوب است اما باید دین را نیز وارد این حوزه کنيم.
هزینه تبلیغات رسانه ای سرسام آور است
وي ادامه داد: متاسفانه در زمینه تبلیغ و ترویج کتاب مشاورههای خوبی صورت نمیگیرد و افراد حرفهای به این حوزه ورود نکردهاند. تبلیغ کتاب با سایر کالاها تفاوتی اساسی دارد چرا که کتاب به زندگی معنوی افراد برمیگردد. اگر کتابهای من به چاپ چندم هم برسد باز هم توانایی تبلیغ در صدا و سیما را ندارم چراكه هزينههاي تبليغات رسانهای سرسامآور است.
کتاب های تازه
سبحاني نسب در معرفي كتابهاي خود گفت: كتاب خداشناسی قرآنی كودكان، به من بگو خدا كيست، ديدنيهاي خدا، من اهل بیت را دوست دارم ، پای درس امام صادق، حدیث خوانی هوشمند، حکایت نامه موضوعی پیامبراکرم، قصه های دلنشین کلیله و دمنه، به سوی موفقیت و آشنایی با امامان معصوم از جمله کتابهایی است که در حوزه کودک و نوجوان توسط انتشارات جمال به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
موسسه فرهنگی انتشاراتی جمال در سال 1379 توسط حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب برای نشر و ترویج کتابهای مذهبی در حوزه کودک نوجوان تاسیس شده است.
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
نظر شما